Pénzügyi Navigátor a tudatos fogyasztókért

Pénzügyi Navigátor a tudatos fogyasztókért

A Magyar Nemzeti Bankról szóló 2013. évi CXXXIX. törvény az MNB feladataként jelöli meg a pénzügyi közvetítőrendszer felügyeletét, illetve a pénzügyi szervezetek által nyújtott szolgáltatásokat igénybe vevők érdekeinek védelmét.

E tevékenység keretében az MNB vizsgálja a hazai és nemzetközi piaci folyamatokat, figyelemmel kíséri és ellenőrzi az intézmények jogszerű működését, kommunikációs csatornáit és azok tartalmát, általános sajtófigyelés keretében értékeli a pénzügyi intézményekről és szolgáltatókról megjelenő híreket, továbbá elemzi a jogszabályon alapuló adatszolgáltatás nyomán beérkező információkat.

A tudatos fogyasztói társadalom kialakítása, a megalapozatlan, helytelen fogyasztói döntésekből adódó félreértések és károk csökkentése érdekében az MNB proaktív pénzügyi fogyasztóvédelmi tájékoztató tevékenységet végez, professzionális ügyfélszolgálatot működtet, továbbá társintézményekkel, valamint a civil és a kereskedelmi-szolgáltató szféra szereplőivel működik együtt.

Pénzügyi Navigátor a tudatos fogyasztókért

A mindennapi életben hasznos, pénzügyekkel kapcsolatos információk a Pénzügyi Navigátor tájékoztatóanyagokban érhetők el. A Pénzügyi Navigátor eszközrendszer pénzügyi fogyasztóvédelmi honlapból, tematikus füzetsorozatból, oktató- és egyperces kisfilmekből, termékválasztást és tudatos döntést segítő alkalmazásokból, valamint mobilapplikációból áll.

A megalapozott pénzügyi döntést ösztönző tájékoztatás mellett az MNB a panaszos helyzetek kezeléséhez is segítséget nyújt. A budapesti Krisztina körúton található ügyfélszolgálat munkatársai személyesen, telefonon és írásban is rendelkezésre állnak, míg a fővárostól távol élő fogyasztók az MNB-vel együttműködő Pénzügyi Navigátor Tanácsadó Irodahálózat szakértőihez fordulhatnak számos vidéki városban.

Pénzügyi Navigátor. Utat mutat a pénzügyekben.

A hitel nem ajándék kampány

A Magyar Nemzeti Bank abból a tapasztalatból kiindulva, hogy ebben az időszakban megnő a kis összegű fogyasztási hitelfelvételek száma, idén is kampányt indított a felelős hitelfelvétel támogatására.

Nem feltétlenül okoz nagyobb örömet egy költségesebb ajándéktárgy vagy szolgáltatás ajándékozása, de ha már az ügyfél ezek mellett döntött és esetleg hitelt kíván felvenni, akkor a hitelszerződés aláírása előtt célszerű a megszokottnál is hangsúlyosabban, teljes körűen tájékozódni az adott fogyasztási hiteltípus – személyi kölcsön, folyószámlahitel, hitelkártya - minden részletéről, ide értve a 14 napos elállási jogról való tájékoztatást is.

A hitel nem ajándék! -című kampány, több kommunikációs platformon is elérhető, ezáltal segítve a tájékozódást és a tudatos döntéshozásra történő ösztönzést. Idén először az MNB pénzügyi fogyasztóvédelmi Adventi naptárat is készít a közösségi média felületein, amelyben 24 napon keresztül 24 üzenetet/tippet oszt meg követőivel. A felelős hitelfelvétel szempontjait a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Pénzügyi Navigátor kisfilmjében is összefoglalta, valamint további javaslatokkal is segíti a fogyasztókat is.

Az MNB a kampány keretében ünnepi költségvetés-tervező mintát is közreadott, amellyel – tartalékaink, a várható kiadások és bevételek, illetve a tervezett ajándékok, egyéb karácsonyi, újévi költségek számbavételével – egyszerű, év végéig szóló pénzügyi tervet készíthetünk. Ennek segítségével eldönthetjük, hogy saját erőből vagy csak hitelfelvétellel tudjuk fedezni a karácsonyi kiadásainkat. A kiadástervezéshez további hasznos tippek olvashatók a Tervezze meg kiadásait! című Pénzügyi Navigátor füzetben, a számításokhoz pedig segítséget nyújt az MNB Háztartási költségvetés-számító kalkulátora.

Az MNB az alábbi gyakorlati tanácsokkal kívánja segíteni a fogyasztókat:

Megfontolt hitelfelvétel

Egy hitelfelvétel során számtalan kérdés merülhet fel. Nézzünk utána a feltételeknek, szükség esetén pedig kérjünk segítséget, hiszen egy nem kellően körültekintő hitelfelvétel később súlyos anyagi nehézségekhez vezethet. Az alábbiakban összegyűjtöttük, milyen információkra lesz szükségünk egy jó döntéshez.

Mennyi az annyi? – Spóroljon a bankszámláján!

Aktuális, „Mennyi az annyi? – Spóroljon a bankszámláján! c. kampányában az MNB a megfontolt bankszámlaválasztás és a számlahasználati szokások felülvizsgálatának jelentőségére hívja fel a figyelmet, emellett ismerteti a tudatos számlaválasztás szempontjait, továbbá az adathalász csalások esetén javasolt teendőket.

MENNYI AZ ANNYI? - SPÓROLJON A BANKSZÁMLÁJÁN!

A bankszámla része a mindennapjainknak, azonban havi szinten nagyon sok pénzt fizethetünk ki feleslegesen számlánk fenntartására, ha nem vagyunk kellően körültekintőek. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a lakosság szolgáltatásonként a legtöbbet készpénzfelvételért (27%) fizet, ezen felül a kifizetett díjak jelentős része a számlavezetéshez (26%) az átutaláshoz (18%), a bankkártyához (13%) és az SMS- értesítéshez (15%) kapcsolódik. Időről időre érdemes azonban megfontolni, hogy a meglévő bankszámlacsomagunk még mindig a legjobb-e az egyéni igényeinkhez képest, hiszen annak kiválasztása nem egy egyszeri feladat. (Pl. valóban szükségünk van-e tranzakciónkénti SMS-értesítésre?)

A bankoknak kötelessége minden év január 31-ig tájékoztatnia az ügyfeleiket az éves számlaköltségükről. A kimutatásban részletesen áttekinthetjük, hogy mennyit költöttünk banki szolgáltatásokra az elmúlt évben. Ilyen szolgáltatás lehet a számlavezetési díj, SMS-értesítések díja, internetbank, mobilalkalmazás és telefonos banki szolgáltatások díja.

Merjünk váltani!

Amennyiben azt látjuk, hogy a díjak emelkedtek, vagy nem vagyunk megelégedve a meglévő szolgáltatásokkal, érdemes lehet elgondolkozni elsődlegesen a bankszámlacsomag váltáson. Fontos azonban az is, hogy lássuk: mitől függ a minket érintő díjemelkedés. A fizetési vagy készpénzfelvételi szokásainktól? A számlacsomag típusától? Fontos, hogy a bankolási szokásainknak leginkább megfelelő számlacsomagot válasszuk! Amennyiben jelenlegi bankunk aktuális kínálatában nem találunk jobb alternatívát, éljünk az egyszerűsített bankváltás lehetőségével!

 A különböző bankok ajánlatai, a kapcsolódó szolgáltatásaik, valamint azok díjai eltérőek lehetnek. Vannak olyan számlatulajdonosok, akik ugyanazokért a tranzakciókért akár ötször annyi díjat fizetnek, mint egy hasonló ügyfél. A számlavezetés díja is akár az évi 0 forinttól egészen több mint 20 ezer forintig terjedhet.

Fontos, hogy

• tudatosan mérjük fel saját igényünket;
• gondoljuk át mikor és mire használjuk bankszámlánkat;
• használunk-e az adott bankszámlához bankkártyát, és ha igen, hogyan (például online vásárlásnál, vagy üzletekben);
• valóban szükségünk van-e minden elérhető kapcsolódó szolgáltatásra;
• tekintsük át ezen szolgáltatások díját!

Ne feledjük: a bankszámla, számlacsomag kiválasztása nem egy egyszeri feladat. Bizonyos időközönként, például évente érdemes, de új élethelyzet (például munkahelyváltás, GYES stb.) esetén mindenképpen ajánlott felülvizsgálni a döntéseinket, és ha az igényeink, lehetőségeink változtak, akkor ehhez kell igazítanunk az új konstrukciót is. 

Korábban a bankok postai úton küldték meg ügyfeleik részére az éves kimutatást, jelenleg ez már nagyobb részben online zajlik. Értesítőnket megkaphatjuk netbankon vagy mobilalkalmazáson keresztül, elektronikus úton letölthető pdf-ben, de természetesen postai úton, papír alapon is. 

FONTOS!
Ha olyan e-mailt vagy értesítést kapunk, hogy banki üzenetünk érkezett a személyes tárhelyünkre, netbank fiókunkba, mindenképp nézzük meg – lehet, hogy épp az éves kimutatását küldték ki. Ugyanakkor legyünk körültekintőek, ha egy látszólag banki e-mailben személyes vagy bankszámlaadatainkat kérik – ezeket soha ne adjuk meg, a bank nem kér ilyen információkat levélben vagy e-mailben!
Erről bővebben a 
Digitális biztonság c. tartalmak között olvashat.

A kapcsolódó tudnivalók az MNB Mennyi az annyi? - Spóroljon a bankszámláján! (mnb.hu) c. tematikus aloldalán is elérhetőek.

Gondos tervezés, gondtalan nyaralás (mnb.hu)

Pénzügyi tippek - hogy a nyaralás valóban gondtalanul teljen

Kellemetlen helyzetekkel, pénzügyi nehézségekkel a nyári vakáció során is találkozhatunk. Megfelelő tervezéssel azonban sokat tehetünk ezek elkerülése érdekében. 

Hogyan fizessünk a nyaralás alatt? (mnb.hu)

Akár beföldön, akár külföldön töltjük a nyári vakációt, fizetőeszközre szükségünk lesz. Vásárlásaink során használhatunk bankkártyát, hitelkártyát, készpénzt vagy éppen innovatív pénzügyi megoldásokat, azonban figyelemmel kell lennünk arra is, hogy a kényelem és a gyorsaság mellett a különböző megoldások különböző kockázatokat is rejtenek.

5+1 tipp külföldi bankkártyahasználathoz

A legtöbb esetben hazai kibocsátású bankkártyánkat is használhatjuk egy külföldi nyaralás során, azonban érdemes felkészülni a külföldi kártyahasználatra, hogy elkerüljük a kellemetlenségeket!

  1. Kártyás vásárlás előtt mindig ellenőrizzük, hogy a kártyán található védjegy/logó ki van-e ragasztva az elfogadóhely bejáratán vagy a pénztárban!
  2. Vegyük figyelembe, hogy amennyiben a kártyánk forintszámlához rendelt, akkor bankunk a saját aktuális deviza eladási árfolyamán váltja az adott pénznemre a forintunkat!
  3. Tájékozódjunk az ATM-es készpénzfelvétel költségeiről! 
  4. Ellenőrizzük a bankszámlákon beállított költési limiteket!
  5. Vegyük figyelembe, hogy autóbérlés vagy szállodafoglalás esetén zárolhatnak bizonyos összeget a bankszámlánkon, és ez csökkenti a szabadon költhető egyenlegünket!

 +1. Gyanús külföldi kártyaforgalom esetén a pénzügyi szolgáltató is zárolhatja a számlát, ezért érdemes lehet bankunk felé előre jelezni, hogy külföldön tervezzük használni azt, nehogy az automatikus banki kockázatelemző rendszer letiltson.

 További információkat a külföldi bankkártyahasználatról itt talál.

Óvatosan a hitelkártyával!

Előfordulhatnak olyan helyzetek, amikor a hitelkártya tűnik a leggyorsabb és legegyszerűbb megoldásnak, azonban előnyei mellett számos kockázatot is rejt.

Jobb, ha tudjuk, hogy

  • a hitelkártya is egy hiteltermék, azaz, mikor hitelkártyával fizetünk, nem a saját pénzünket költjük, hanem a bankét, amit vissza kell fizetni;
  • a kamatmentesség kizárólag a kamatmentes periódusban és csakis a vásárlásokra vonatkozik, a készpénzfelvételre nem;
  • a bank már a hitelkártyás készpénzfelvétel napjától magas kamatot számít fel, a tranzakció költsége pedig jellemzően többszöröse a normál bankkártyás készpénzfelvételnek.

A hitelkártya használatáról és kockázatairól ide kattintva talál további tudnivalókat.

Mire figyeljünk pénzváltásnál?

Külföldi utazás esetén is szükségünk lehet készpénzre, azonban nem mindegy, hogy mikor és hol váltjuk azt.

Valutaváltás esetén nagyon fontos, hogy

  • mindig megbízható helyen váltsunk – kerüljük a reptereken és a városban „olcsó” ajánlatot tevő nem hivatalos „kereskedőket”;
  • nézzünk utána az aktuális árfolyamnak – a különböző valutaárfolyamok meghatározására nincs jogszabályi előírás, vagyis a különböző pénzváltók ajánlatai eltérőek lehetnek;
  • amennyiben Európán kívüli egzotikus országba utazunk, elképzelhető, hogy csak kis mennyiségben tudunk váltani az adott valutaváltónál.

További hasznos, a valutaváltással kapcsolatos információt talál ide kattintva.

Innovatív pénzügyek nyaraláskor?

Az utóbbi években egyre többen a kizárólag online jelenlévő, fintech pénzintézetek applikációit használják külföldi fizetés során. Akik erre a – valóban gyors és kényelmes – megoldásra voksolnak, általában azt hozzák fel mellette érvként, hogy többféle deviza egyenleget is létre tudnak hozni néhány másodperc alatt, és többféle módon fel is tudják tölteni – jellemzően plusz díjak felszámítása nélkül. Ráadásul hétköznapokon a váltás is középárfolyamhoz közeli.

A magyar jegybank már többször felhívta a figyelmet arra is, hogy bár üdvözli és támogatja az innovatív pénzügyi megoldásokat, azok az intézmények, amelyeknek nincs magyarországi telephelye, külföldi hatósági felügyelet alá tartoznak. Vagyis elszámolási vagy egyéb fogyasztói jogvita, esetleg csalás gyanúja esetén korlátozott fogyasztóvédelmi jogosítványok illetik meg az MNB-t.

Kössön utasbiztosítást! (mnb.hu)

Az utasbiztosítási szerződésről fontos tudni, hogy

  • egyszeri díjas;
  • a biztosítási díjat azonnal egy összegben kell megfizetni;
  • a biztosító által kiállított kötvény érvényessége az előre meghatározott utazási időtartamhoz igazodik.

Manapság már egyre több bankkártyához jár utasbiztosítás, azonban érdemes átnézni, hogy mit is tartalmaz ez a szerződés. Az utasbiztosítások viszonylag alacsony, pár ezer forintos áron megvédhetnek bennünket nagyon komoly kockázatoktól. Az igényeinknek legmegfelelőbb biztosítást (pl. életkor, egészségi állapot, közlekedési eszköz, a célállomáshoz kapcsolódó vagy sport jellegű kockázatok stb) könnyen kiválaszthatjuk.

Az utasbiztosítását egyénileg megkötő magyar turista számos konstrukció közül választhat, amelyek nem csupán díjaikban, hanem a vállalt kockázatok és a biztosítási szolgáltatások értékhatárának meghatározásában is különböznek egymástól. Az utasbiztosítás ára a nyújtott szolgáltatásoktól és biztosító társaságtól függően napi néhány száztól néhány ezer forint körüli összegre tehető.

Mit érdemes átgondolni, mielőtt utasbiztosítást kötünk?

  • Milyen vagyoni értéket viszünk magunkkal?
  • Baj esetén milyen színvonalú egészségügyi ellátást várunk el?
  • A célországban mekkorák a betegellátási, baleseti költségek?
  • Milyen életkorúak és egészségi állapotúak vagyunk?
  • Milyen közlekedési eszközzel és mennyi időre utazunk?
  • Mennyire tűnik balesetveszélyesnek az utazás, üdülés (városlátogatás, vadvízi evezés)?

Ezek ismeretében döntsünk arról, hogy a számos eltérő szolgáltatás közül elég-e egy kevesebb kockázatot lefedő, alacsonyabb díjú biztosítást megkötni, avagy több szolgáltatást és magasabb fedezetet nyújtó módozatot érdemes választanunk.

Ma már az utasbiztosítások általánosan kínált szolgáltatásává vált az asszisztencia. A segítségnyújtási (asszisztencia-) szolgáltatás lényege, hogy a bajba került ügyfél elsőként a biztosító által megadott - legtöbb esetben magyar nyelvű, éjjel-nappal elérhető - ügyfélszolgálatot hívja fel. Az ügyfélszolgálat informálja a biztosítottat további teendőiről, lehetőségeiről, a megkötött utasbiztosítási szerződés feltételei szerint gondoskodik ellátásáról, például mentőt küld, tolmácsol, visszaigazolja az adott egészségügyi intézménynek, hogy állja biztosítottja kezelésének költségeit, így a turistának nem kell azt megelőlegeznie.

Nagyon lényeges, hogy milyen eseményeket zár ki a biztosító az adott módozat esetében a biztosított kockázatok köréből! Jó tudnunk azt is, milyen iratokat (baleseti jegyzőkönyv, költségeket igazoló számlák, orvosi igazolás stb.) kell benyújtani a biztosító társasághoz, mert ezek utólagos pótlása mindig nehézkes. Ezért feltétlenül olvassuk el a biztosítási feltételeket! Elutazás előtt győződjünk meg arról, hogy valamennyi szükséges információ birtokában vagyunk. Ne felejtsük el magunkkal vinni a biztosítási kötvényt, és az egyéb igazoló okmányokat!

A társaságok az Európán kívülre utazás esetében kötött szerződésekre általában pótdíjat számítanak fel.

Mit kell tudni az Európai Egészségbiztosítási Kártyáról?

Ez egy ingyenes egészségbiztosítási kártya, amelyet az országok állami egészségbiztosítási szolgáltatója bocsát ki – hazánkban a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (NEAK).

A kártyával utazásunk során az EU bármely tagállamában, valamint Izlandon, Lichtensteinben, Norvégiában és Svájcban igénybe vehetjük az állami egészségügyi ellátást.

Fontos azonban tudnunk, hogy a kártya nem helyettesíti az utasbiztosítást! Nem garantál ingyenes szolgáltatásokat – amennyiben az adott tagállamban biztosított személyeknek az adott egészségügyi ellátás nem ingyenes, úgy nekünk is fizetnünk kell érte.

Bővebben a kártyáról ide kattintva tájékozódhat.

Amennyiben utazásunkhoz utazási iroda segítségét vesszük igénybe, előfordulhat, hogy az utazásszervező – utazásunk előtt vagy annak során – nem tudja a szerződésben foglalt kötelezettségeit teljesíteni. Ilyen esetben nem az utasbiztosításunk, hanem az utazásszervező társaság ún. vagyoni biztosíték biztosítása révén nyerünk kártalanítást. Vagyis azon biztosító, amelyikkel az utazásszervező társaság biztosítási szerződést kötött, gondoskodik az utasok hazaszállításáról, a kinn maradás esetleges extra költségeinek megtérítéséről, vagy a részvételi díj visszafizetéséről.

Fontos, hogy ilyen esetben a biztosító kérése szerint járjunk el! A kártérítéshez szükség lehet az utazási szerződés és az ahhoz kapcsolódó egyéb dokumentációra (jelentkezési lap), számlákra, ezért őrizzük meg azokat!

További, az utasbiztosításokról szóló fontos tudnivalókat ide kattintva találja.

Nyaralás fenntarthatóan, költséghatékonyan (mnb.hu)

Egy utazás komoly összegeket emészthet fel, különösen, ha nem tervezünk megfelelően. Továbbá fontos szem előtt tartani azokat a szempontokat, amellyel a kikapcsolódás mellett a környezetünket sem károsítjuk. Sokan kikapcsolódásuk célpontjául - a hazai gazdaságot támogatva - belföldi helyszín mellett döntenek. Ez a döntés már önmagában is biztosítja, hogy az utazás költségei és az ökológiai lábnyoma is mérsékeltebb legyen, mintha sokkal messzebb utaznánk. Persze önmagában a belföldi célpont még nem garantálja, hogy pénztárca- és környezetkímélő utazásnak nézünk elébe. Országon belüli és külföldi utazások esetén egyaránt van néhány alapvető kérdés, amely nagyban befolyásolja az utazásunk árát, és azt is, hogy mennyire terheljük vele a környezetet. Megfelelő tervezéssel az utazás költségvetése és ökológiai lábnyoma is sokkal kedvezőbb lehet.

  1. Utazás
    Amikor csak lehet, kerüljük a repülős utazást, hiszen ennek általában az ára és a karbonlábnyoma is a legnagyobb. Tengerentúli utazásnál ez elkerülhetetlen, de a kontinensen belül maradjunk a földön. Használjuk ki elsősorban a vasút, de akár a távolsági buszok lehetőségét, és ha tehetjük, utazzunk tömegközlekedéssel. A helyi programok szervezésénél is használjuk a tömegközlekedést.
  2. Kevesebb holmival kevesebb a gond minden szempontból
    Utazáskor minden kilogramm számít. Ha nem tudjuk elkerülni a repülőutakat, akkor ez hatványozottan igaz. Minden kilogramm, ami a poggyászunkat terheli, velünk utazik, így vagy kerozint, vagy benzint fogyaszt. Csak a legszükségesebbeket csomagoljuk be!
  3. Szállás
    Válasszuk a megbízható, helyi közösség által nyújtott kis, környezetbarát szállásokat. Ezzel a helyi közösség fennmaradását támogatjuk, és a helyi kultúrát is autentikus forrásból ismerhetjük meg. Ha erre nincs lehetőség, akkor válasszunk tanúsítvánnyal ellátott szállodákat, így biztosak lehetünk abban, hogy a szállásadók odafigyelnek az energia felhasználására, a szelektív hulladékgyűjtésre, a környezettudatos fenntartásra.
  4. Mintha otthon lennénk
    Ha megtaláltuk a számunkra megfelelő szállást, takarékoskodjunk ott is úgy, mintha otthon lennénk. Spóroljunk az energiával, a vízzel. Kapcsoljuk ki a légkondicionálót és a lámpákat, ha elmegyünk a szálláshelyről. Kényelmes megoldás a napi törülközőcsere, de a sok mosószer, a víz- és energiafelhasználás károsítja a környezetet. Használjuk a már eleve otthon megvásárolt szappant, sampont, ezzel elkerüljük, hogy a szálláshelyen nyújtott piperecikkeken lévő műanyag csomagolásokkal, flakonokkal szennyezzük a környezetet. A helyi csatornarendszer sokféle lehet, de biztosan nem ártunk azzal, ha a kozmetikumok mennyiségét minimalizáljuk, minél kevesebb folyjon a lefolyóba! Vízparti utazásnál érdemes odafigyelni arra is, milyen naptejet használunk. Egyes naptejek ugyanis olyan anyagokat tartalmaznak, melyek elősegítik a vízi/tengeri élővilág pusztulását. Hawaii volt az első, ahol szigorú szabályozást vezettek be a naptejeket illetően. 
  5. Étkezések
    Az utazásaink során legyünk nyitottak a helyi ételekre, fogyasszuk a helyben készült fogásokat. Kerüljük azonban azokat az ételeket és italokat, melyek egyértelműen a természet károsításával, védett fajok felhasználásával készültek, még akkor is, ha helyi kuriózumnak számítanak! Ilyen lehet például számos tengerparti helyen a teknőstojás fogyasztása. 
    Kirándulásaink során újratölthető kulacsot használjunk, így nem kerül még több műanyag palack a hulladékok közé! Kerüljük azokat a helyeket, ahol egyszer használatos műanyag tányért és evőeszközt használnak, vagy műanyag poharat adnak. Ne kérjünk az italunkhoz műanyagból készült szívószálat, mivel mi csak 20 percig használjuk, de több száz évig tarthat, míg lebomlik. A helyi piacon vásárolt gyümölcsöt tegyük a saját kosarunkba vagy táskánkba, így nem kell újabb műanyag szatyrot használni.
  6. Programok 
    Számos helyen kínálnak vezetett kirándulásokat. A programok során – akkor is, ha a túravezető nem szól ránk, - mindig tartsuk be azokat a szabályokat, amelyek a természetet, a helyi fajokat és a helyi kultúrát védik. Soha ne hagyjunk a területen hulladékot (sőt, szedjük fel, ha mégis szemetet találunk), és maradjunk a kijelölt ösvényen – így biztosak lehetünk abban, hogy megóvjuk a területen élő fajokat! Bővebben erről Kirándulások a természetben – élményszerzés költséghatékonyan és környezettudatosan című cikkünkben olvashat.
  7. Ajándékok, szuvenírek
    Örökérvényű szabály, hogy ami az adott területen él, vízben, tengerparton vagy erdőben található, azt hagyjuk is ott! Ne szedjük le, ne vigyük haza!
    Ajándéktárgyak vásárlásánál védett fajok, tengeri élőlények vásárlása helyett részesítsük előnyben a helyi kézművesek portékáit, amivel nemcsak a természetet védjük, de támogatjuk a kis közösségek fennmaradását is! Ha valamilyen védett fajt, annak részeit tartalmazó terméket vásárolunk – akár tudtunkon kívül is, - kellemetlenül érinthet bennünket, hogy a vámon nemcsak elkobozhatják az illegális szuvenírt, de akár vaskos büntetést is fizethetünk.
    Utazásaink során ne hagyjunk ott semmit, csak a lábnyomunkat a homokban, és ne vigyünk el semmit, csak az élményeinket!

Insta-turizmus
A mindenki számára elérhető, túlzsúfolt városi látványosságok egyre inkább kezdik elveszíteni jelentőségüket. Az interneten látható csodálatos, nem mindenki számára ismert természeti látványosságokat bemutató szelfik egy modernebb, sok szempontból veszélyesebb turizmust generálnak. Egy-egy különleges faj, természeti jelenség vagy képződmény helyét bemutató kép olyan mértékű tömeget irányít az adott helyre, hogy sokszor a természet nem is éli túl a heves érdeklődést. Ezért egyre több helyen kérik, hogy a látogatók viselkedjenek felelősen, a látnivalókat ne posztolják, élvezzék azt a való életben.

Biztonságban az interneten – nyaralás alatt is (mnb.hu)

A nyaralás alatt sem szabad megfeledkezni arról, hogy a kiberbűnözők számára nincs határ: akár több száz vagy ezer kilométeres távolságból is kihasználhatják figyelmetlenségünket. 

A felhőtlen kikapcsolódás során hajlamosak vagyunk óvatlanabbul használni digitális eszközeinket, meggondolatlanul internetezni, amivel akaratlanul is könnyebbé tesszük a támadók dolgát. Ezért fontos, hogy személyes adatainkat, eszközeinket, valamint internetes azonosítóinkat a nyaralás alatt is körültekintően használjuk, és – ilyen szempontból is – felkészüljünk a vakációra.

Digitális biztonságban – nyaralás előtt

Még utazás előtt győződjön meg arról, hogy készüléke szoftverei, alkalmazásai naprakészek. Szükség esetén frissítse őket, hogy rendelkezzenek a legújabb biztonsági javításokkal. Ellenőrizze, hogy megfelelő hosszúságú és erősségű jelszavakat használ-e – alkalmazzon többlépcsős hitelesítést! Állítsa be a „Find my phone!”, azaz a telefonkereső funkciót – Androidos készülék esetében a Google-fiókban, iOS-nél pedig az iCloudban lehet megtenni –, amivel megtalálhatja a készüléket, és szükség esetén akár adatokat is törölhet róla távolról. Készítsen eszközeiről biztonsági mentést, és a másolatot jól védett helyen tárolja.

Annak érdekében, hogy mobilján biztonságosan tudjon majd internetezni – kerülve a nyilvános WiFi-ket –, tájékozódjon mobilszolgáltatójánál a külföldi adathasználat feltételeiről!

 A nyaraláshoz interneten foglal szállást? Előre vált jegyet egy programra? Bármilyen tranzakciót is kezdeményez online, mindig legyen körültekintő, csak megbízható szolgáltató weboldalát használja: az adathalász csalók rendkívül kifinomult módszereket alkalmaznak arra, hogy hozzájussanak adataihoz.

Az elkövetők ugyanakkor nagy szállásfoglaló odalakon is megjelenhetnek, hogy hamis hirdetésekkel tévesszék meg a szállást keresőket. Ha egy lehetőség túl jónak tűnik ahhoz, hogy igaz legyen, gyanakodjon! Érdemes ellenőrizni a szálláshelyre és a házigazdára vonatkozó értékeléseket is: ezekben lehet utalás arra, hogy hamis ajánlattal van dolgunk. A csalók különböző indokokat felhozva sokszor a foglalási platformon kívül kérik a szállás díját, például valamilyen alkalmazás vagy banki átutalás útján. Az ilyen kéréseknek soha ne tegyen eleget, foglalását mindig a bevált foglalási platformon keresztül rendezze!

Digitális biztonságban – a nyaralás alatt

Érdemes megfontolni, hogy az útra ne a legértékesebb, legtöbb adatot tartalmazó laptopot, telefont vigye. Ha van rá mód, olyat vigyen magával, ami csak a legszükségesebb programokat, illetve információkat (pl. szobafoglalás visszaigazolása, névjegyzék) tartalmazza, személyes adatait, különböző online fiókok eléréseit, esetleg eltárolt felhasználói azonosítóit nem! Mindenképpen állítson be telefonján, tabletjén zárolást, amihez a feloldó kódot vagy mintát csak Ön ismeri!

Az üdülés alatt lehetőleg kerülje a nyilvános WiFi-hálózatokat, inkább a mobilszolgáltatója által biztosított moblilinternetet használja – éttermekben, szállodában is.  Ha mégis WiFi-re csatlakozna, ne jelentkezzen be online fiókjaiba! A legbiztonságosabb, ha minden szükségtelen funkciót kikapcsol a készülékén, azaz lekapcsolja a WiFi- és Bluetooth-kapcsolatokat, valamint minden olyan szolgáltatást, alkalmazást leállít, amit nem használ a nyaralás alatt.

Készülékeihez ne csatlakoztasson bizonytalan eredetű töltőt, adathordozót vagy más eszközt, például ismeretlen trafikban elérhető, fotók nyomtatására használt terminált. Ha ráérnek azok a fényképek, később itthon biztonságosan kinyomtathatja őket! Ha aggódik, hogy egy hosszabb kirándulás vagy utazás közben lemerül a telefonja, vigyen magával powerbankot, vésztöltőt!

A vakáció alatt rendszeresen ad hírt magáról a közösségi médiában? Legyen körültekintő, önkéntelenül se adjon meg magáról túl sok információt – illetéktelenek tudhatják meg például, hogy nem tartózkodik otthon.  

Legyen körültekintő az utazás előtt, hogy a nyaralás már valóban gondtalanul teljen, és utólag se érjék kellemetlen meglepetések! 

Az internetes csalások legjellemzőbb típusait, valamint azt, hogy hogyan lehet védekezni ellenük, megismerheti a Digitális biztonság tartalmaiból.

Ismerje meg a legfontosabb tudnivalókat, az MNB Gondos tervezés, gondtalan nyaralás című tematikus aloldalán és tegye próbára tudását!

Gondos tervezés, gondtalan nyaralás – kvíz