K&H: a digitális rezsivel számolni kell a fiataloknak
karácsonyi meglepetés is lehet egy streaming-előfizetés
Olyan magasságokban van a családok digitális rezsije, hogy egy ajándékba kapott streaming-előfizetés már valódi karácsonyi meglepetés lehet. Kérdés, hogy a megajándékozott képes lesz-e hosszú távon fenntartani, ugyanis a fizetős digitális szolgáltatások (internet, filmek, zene) árai folyamatosan kúsznak felfelé. A K&H Vigyázz, kész, pénz! idén jubileumi, tizenötödik évadához érkező diákoknak megrendezett vetélkedősorozatában kiemelt szerepet kapnak a spórolási tippek, amellyel az árak emelkedésének kedvezőtlen hatásait lehet mérsékelni.
Az elmúlt évtizedben a hagyományos rezsi mellé megérkezett a digitális verzió. Egy átlagos fogyasztó az Egyesült Államokban majdnem 24 ezer forintot (havonta 61 dollárt) költ streamingszolgáltatásokra a Deloitte tanácsadó cég felmérése szerint. A kutatásból kiderült, hogy ez olyan magas összeg, hogy ha közel 2 ezer forinttal (5 dollárral) emelkedne, akkor az emberek úgy is készek lennének lemondani az előfizetést, hogy a kedvenc sorozatukról le kellene mondaniuk emiatt.
Így ma már értékes ajándéknak tekinthető egy digitális szolgáltatásra - YouTube-ra, Spotifyra vagy éppen a HBO-ra vagy a Netflixre - történő előfizetés a fiatalok számára. Különösen azért, mert a K&H felmérése szerint a 15-24 évesek túlnyomó része a hagyományos csatornákkal (tv, rádió, újság) szemben már döntően ezeken a platformokon keresztül fogyaszt médiát, elsősorban szórakozási céllal. Ennél a korosztálynál tehát jó eséllyel be is talál egy ilyen meglepetés, pláne, hogy az ingyenes verziók a reklámok miatt nagyban rontják az zenehallgatás, filmnézés élményét. A K&H Vigyázz, kész, pénz! szakértői szerint érdemes megfontolni, hogy miként lehet spórolni ezeken a kiadásokon, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy egy főre vetítve Magyarországon is könnyen összejöhet az amerikai példában szereplő digitális rezsikiadás havi szinten.
Olyannyira, hogy a PC World magyar szakportál összesítése szerint a digitális rezsi lassan vetekszik a hagyományos kiadásokkal. Az utóbbiakat (közös költség, villany- és gázszámla, tévé- és telefon-előfizetések) egy 60 négyzetméteres társasházi lakás esetén 60 ezer forint körüli összegre becsülték a szakportál szerkesztői. Ezután sorra vették a digitális média különböző formáira kiadott összegeket, amiből az derült ki, hogy a sok kicsi sokra megy alapon akár több tízezer forint is lehet a digitálismédia-rezsi. Különösen azoknál a családoknál jellemző ez, ahol több fiatal él egy fedél alatt, ugyanis a K&H felmérése szerint minél fiatalabb egy korosztály, annál inkább az új digitális platformok és a social media felé fordul.
sok kicsi
A videostreamingek listáján külföldi és magyar szolgáltatások is szerepelnek, amelyek száma ma már meghaladja a fél tucatot. Ezekért alapszinten két-három ezer forintot kell fizetni. Az éves előfizetéssel ugyan meg lehet spórolni néhány hónap árát, azonban a dolog lehet sokkal drágább, ha valaki például több eszközön is szeretné nézni a filmeket és a sorozatokat. Mivel az emberek érdeklődési köre és a szolgáltatók programja nem fedi egymást, így aki több mindenre is kíváncsi, annak több szolgáltatásra is elő kell fizetnie. Ennek eredménye az lehet, hogy több szolgáltatásra előfizetve akár 10-12 ezer forint lehet a havi videóstreaming kiadás.
A zenestreaming esetén annyiban jobb a helyzet, hogy a szolgáltatók nagyjából ugyanazt a címlistát kínálják. A sok tízmilliós választékban biztosan szerepel az a néhány száz vagy ezer nóta, amit a felhasználó hallgatni szeretne. Így, ha valaki nem akarja, hogy reklámok szakítsák meg a zenehallgatását, akkor nagyjából havi 4 ezer forintos költséggel megúszhatja a zene-előfizetést. A szakportál szerint mióta a szoftverek használata előfizetésessé vált, nagyon sokat lehet elkölteni ezekre. Ugyanez igaz a játékokra, amelyekre sokan szívesen áldoznak némi pénzt. Ez a két tétel összesen átlagosan 15-20 ezer forintjába is fájhat a felhasználónak minden egyes hónapban. A felhőalapú szolgáltatások, például tárhelyek igénybevétele megfejelheti mindezt további akár 3 ezer forinttal.
Így jöhet össze a hagyományos rezsiköltséggel összemérhető havi 30-40 ezer forintos digitálismédia-kiadás. Ezt persze lehet csökkenteni, ám a spórolás például a videóstreamingnél azzal járhat, hogy a felhasználó nem tud mindenhez hozzáférni legálisan, amire kíváncsi. A streamingszolgáltatási kiadások mérséklésének egyik legkézenfekvőbb módja az élő közvetítések hanyagolása. Általában ugyanis ez a legdrágább része az előfizetéseknek. Aki kibírja, hogy várjon egy-két napot kedvenc programjai megnézésével, az nyerhet ezen némi pénzt.
sokra megy
Összességében tehát gyorsan összejöhet egy havi ütősebb kiadás a különböző digitális szolgáltatásokkal, amellyel sok fiatal nincs is tisztában. Érdemes ezért a szülőknek akár ezen keresztül is megismertetni őket az árak emelkedésének hatásaival, egyúttal rá lehet világítani arra is, hogyan lehet és érdemes az ehhez hasonló szolgáltatásokon spórolni. A megtakarítás és a felelős pénzgazdálkodás központi eleme a K&H Vigyázz, kész, pénz! vetélkedősorozatának is, amely az idén jubileumi, tizenötödik évadához érkezett. Az elmúlt másfél évtizedben több mint 90 ezer fiatal vett részt a versenyeken, az ott megszerzett tudásnak köszönhetően ők már magabiztosabban kezelhetik a pénzügyeiket.
Kapcsolattartó
K&H Kommunikáció
- sajto@kh.hu