A legfiatalabb pénzügyi zsenik: Békéscsaba diákjai arattak a K&H Vigyázz, Kész, Pénz! országos vetélkedőjén

A felkészülés „kulissza titkairól” kérdeztük a csapatok tanárait

Nem csak bejutottak a döntőbe, de két dobogós helyet is szereztek a békéscsabai diákok a K&H Vigyázz, Kész, Pénz! pénzügyi vetélkedő fináléjában. Interjúnkban a csapatok felkészítő tanáraival beszélgettünk, akik a versenyélményeik mellett kifejtették, szerintük hol kezdődik a fiatalok pénzügyi tudatosságának kiépítése, milyen hiánypótló pénzügyi oktatásra van szükségük a magyar iskolásoknak. A vetélkedő gyakorlati hasznának sok más mellett azt érzik, hogy ma már az osztálykirándulásokon nem költik el a diákok első nap az összes pénzüket.

A K&H programjával a pénzügyek világát igyekszik minél szélesebb körben megismertetni, és megszerettetni az általános iskolásokkal, az országos versenyen pedig ezt a jártasságot bizonyíthatták a kisdiákok. A K&H Vigyázz, Kész, Pénz! pénzügyi vetélkedő hét éves története alatt összesen 533 településről 992 iskola csapata pályázott, ami összesen több mint 30 ezer diákot jelent. Az idei év számait nézve a verseny közel 7000 diákot mozgatott meg, akik közül a döntőbe már csak a legjobb 147 diák jutott tovább. A finálé pénzügyi párbajaiban a békéscsabai KétezerHat és a Bank(ok)osok fergeteges győzelmeket értek el.
A pénzügyi vetélkedő első helyezését nem először vívták ki maguknak a békéscsabai csapatok. 2015-ben a KétezerHat már első helyen végzett, idén pedig egy korosztállyal feljebb Baksay Janka, Kiss Petra, Kiss Kornél Gábor és Nagy László alkotta csapat a 3-4. osztályosok között is első helyezést szerzett. A Bank(ok)osok, vagyis Baksay Réka, Kotroczó Nóra, Pálfi Petra és Balogh László a 7-8-osok kategóriájában a dobogó második helyéről integethettek büszke tanáraiknak, szüleiknek.

Békéscsaba diákjai arattak a K&H Vigyázz, Kész, Pénz! országos vetélkedőjén 2017

Bálint Zoltánnét és Szántó Mihálynét arról kérdeztük, hogy milyen emlékekkel gondolnak vissza a K&H vetélkedőjére, mi motiválja a pedagógusokat, és mi a diákokat, hogy egy ilyen jellegű pénzügyi versenyen induljanak.

BZ: Első versenyzésünk alkalmával, 2015-ben a gyerekek megnyerték a területi és az országos versenyt. Nagyon élvezték a felkészülést. Olyannyira, hogy 2016-ban újból próbálkoztunk. Mindvégig szívvel-lélekkel gyakoroltak, azonban a területi döntőbe, akkor nem jutottunk be. Egy pont híján. Ennek ellenére idén határozottan kérték, hogy indítsam őket. Az „Egyszer volt Budán kutyavásár” gondolatom sem tántorította el őket. Azt mondták, ha nem jutunk be, azt sem bánják, nekik ez a verseny kell. Akkor is szeretnék az online fordulókat megoldani, az is maradandó élmény. Ez a mondatuk meggyőzött. 

Milyen kompetenciákra van szükségük a gyerekeknek ezen a versenyen? Milyen készségeket fejleszthet egy pénzügyi vetélkedő alsósok és felsősök esetében?

SZM: A feladatok sikeres megoldásához mindenképpen szükség van matematikai, míg a működőképes csapatmunkához szociális kompetenciára, a szóbeli fordulóknál pedig különösképp a kommunikációra. A problémamegoldás fejlesztésében mindenképp nagy szerepe van.

BZ: A kommunikációs készsége, a csapatszellemet, emellett legfőképpen a matematikai gondolkodást, összességében az értelmi képességet fejleszti a verseny.
 
Az idei K&H Vigyázz, Kész, Pénz! vetélkedő döntőjén 2 békéscsabai csapat is szerepelt. „Mi a sikerük titka?” Van-e olyan bevált gyakorlatuk, stratégiájuk, ami kifejezetten eredményesnek bizonyult az évek során?

BZ: Szerintem a sikerünk titka elsősorban a gyerekek belső motivációja.

SZM: A jó csapatmunka, rengeteg gyakorlás, és az állandó jókedv.

Miben tud egy tanár segíteni, és miben egy szülő a gyerekek pénzügyi tanulásában?

BZ: A csapat formálása nagyrészt az iskolában történik, de nálunk sokat segített az is, hogy a szülők közös programot szerveztek a gyerekeknek, ezzel is erősítve az összetartozást, az „egy célért dolgozunk” érzését. A szülők emellett is nagyon sokat tudnak segíteni. Az iskolában elhangzottakat átbeszélték otthon a tanulókkal, akik nem egyszer új információt is „hoztak” magukkal, miután továbbgondolták a megszerzett ismereteket. A szülők gyakorlati oldalról is segítettek őket. Volt olyan szülő például, aki számlát nyitott gyermekének a K&H -nál.

SZM: A felkészítést a pedagógus végzi. Egy szülőnek az a feladata, hogy nyugodt és támogató háttért biztosítson. Egy pénzügyi versenyre való felkészülés esetén, mikor egy-egy témakört átbeszéltünk, nem egyszer szakember segítségét kértük, majd otthon a szülőkkel megbeszélték, hogy náluk ez a családban, hogyan valósul meg.

Hogyan tudja kiegészíteni az alaptantervben foglalt tananyagot a K&H vetélkedő tananyaga? 
Van emellett saját maga által kidolgozott tanítási technikája, tananyaga, amit alkalmaz?

BZ: Minden pedagógus más és más. A személyiségünk a plusz, amivel gazdagíthatjuk az oktatást. A Pénz7 témahéten is tartottam három tanítási órát. Ezt alkalmazom a K&H által kidolgozott anyagon kívül, rendkívül jó minőségű, remekül beilleszthető a tanórákba.

SZM: Nagyon jónak tartom a K&H tananyagát, mert gyerekközeli, érdekes, mégis nagyon sok hasznos ismeretet tartalmaz, emellett a felkészüléskor még a Pénziránytű Alapítvány anyagait használjuk. 
 
Milyennek ítéli a mostani általános iskolás generáció pénzügyi tudatosságát? Ön szerint a most felnövekvő fiatalok felnőttként magabiztosan állnak majd a pénzügyekhez, vagy vannak „fehér foltok” a fiatalok pénzügyi ismereteiben?

BZ: Ez a vetélkedő a létező „fehér foltot” tölti meg tartalommal. Saját tanítványaimon is láttam a fejlődést. Nem csupán elméleti síkon, hanem a gyakorlatban is. Amíg általában egy osztálykirándulás alkalmával a gyerekek nagy része az első adandó alkalommal elkölti az összes pénzét, majd néhány perc múlva megbánja, addig a versenyzőim élvezettel osztanak, szoroznak. Felteszik a kérdést magukban: „Biztosan szükségem van rá?”, „Tényleg megéri megvenni?”, majd megfontoltan költenek és elégedetten nyugtázzák, nemcsak okosan döntöttek, hanem még maradt is némi pénzük.

SZM: Általános iskolában sok „fehér folt” van a pénzügyek terén. A szülők intézik a dolgaikat, nem igazán vonják be a kicsiket. Ezek a gyerekek viszont már teljesen máshogy viszonyulnak a pénzhez, érzik a fontosságát, és tudatosan gondolkodnak róla.

A K&H Vigyázz, Kész, Pénz! vetélkedőről

A K&H Csoport társadalmi szerepvállalásának részeként 2010-ben indította útjára a K&H Vigyázz, Kész, Pénz! pénzügyi vetélkedőt. A program célja, hogy a magyarországi általános iskolások pénzügyi, gazdálkodási ismereteit gyarapítsa. A vetélkedő programja évről évre egyre több diákot vonz országszerte. A verseny indulásától a nevezések száma mintegy megtízszereződött, 2017-ben immár 6817 fő részvételével zajlott a verseny. 2010 óta a K&H Vigyázz, Kész, Pénz! pénzügyi vetélkedőre összesen 533 településről 992 iskola csapata pályázott. Ez összesen több mint 30.000 résztvevő általános iskolás diákot jelentett. A K&H Csoport a K&H Vigyázz, Kész, Pénz! pénzügyi vetélkedő programjával az általános iskolai korosztály pénzügyi tudatosságra nevelését kívánja előre mozdítani annak érdekében, hogy a jövő generációjának képviselői okos pénzügyi döntéseket hozhassanak. 

A K&H Csoport

Az ország egyik vezető és országosan több mint 4100 munkatársat foglalkoztató pénzintézeteként a K&H célja, hogy ügyfelei igényeit minden időben magas szinten elégítse ki, és a lehető legteljesebb termékpalettát nyújtsa számukra. A K&H országszerte 208 lakossági fiókot működtet, és mintegy 1 millió lakossági, kkv és vállalati ügyfelének kínál pénzügyi szolgáltatásokat. A magyar gazdaság működését 1760 milliárd forintnyi kihelyezett hitel- és hiteljellegű állománnyal segíti háztartások, kisvállalkozások, vállalatok és önkormányzatok finanszírozásán keresztül. A K&H 2017. március 31-án a Magyar Állam által kibocsátott instrumentumok 671 milliárd forintos állományával rendelkezett. A cégcsoport teljes tevékenysége hozzávetőlegesen 4000 magyar beszállítónak és mintegy 700 banki és biztosítási ügynöknek biztosít megrendeléseket és folyamatos tevékenységet.

Főbb adataink:

K&H Bank 2017. I. negyedévének végén:
saját tőke (IFRS konszolidált, nem auditált): 269 milliárd forint
mérlegfőösszeg (IFRS konszolidált, nem auditált): 2 876 milliárd forint
adózás utáni eredmény (IFRS konszolidált, nem auditált): 10,1 milliárd forint 

K&H Biztosító 2017. I. negyedévének végén:
saját tőke (IFRS konszolidált, nem auditált): 11,2 milliárd forint
mérlegfőösszeg (IFRS konszolidált, nem auditált): 162,1 milliárd forint
biztosítástechnikai eredmény (IFRS konszolidált, nem auditált): 1,14 milliárd forint
adózás utáni eredmény (IFRS konszolidált, nem auditált): 0,85 milliárd forint

Kapcsolattartó

LWp Kommunikáció

  • +36 1 279 3900
  • +36 30 525 9520
  • info@lwp.hu