K&H: átlagosan 49 ezer forintot szánnak a fiatalok a karácsony ajándékokra

jelentősen nőtt a 100 ezer forint feletti karácsony kerettel rendelkezők aránya

A korábbi évekhez hasonlóan a fiatalok 84 százaléka tervez ajándékvásárlást az idén, átlagosan 49 ezer forintot fordítva azok beszerzésére a tavalyi 40 ezer forinttal szemben – derül ki a K&H ifjúsági indexből, amely a 19-29 évesek karácsonyi vásárlási szokásait vizsgálta. Az ajándékozó fiatalok 2 százaléka kizárólag saját készítésű ajándékokkal készül az ünnepekre, 9 százalékuk 10 ezer forintnál kevesebbet, 15 százalékuk pedig 100 ezer forintnál is többet költene a meglepetésekre.

A fiatalok túlnyomó része továbbra is tervez ajándékot vásárolni a szeretteinek, a várható kiadások emelkedést mutatnak a K&H negyedik negyedéves ifjúsági index szerint. Ez a 19-29 éves fiatalok 84 százalékára igaz, ami megegyezik a felmérés korábbi eredményeivel, hiszen 2018-ban, 2021-ben, 2022-ben és 2023-ban is azonos volt az ajándékozó fiatalok aránya. Az ajándékozók átlagosan már kevesebb, mint 7 személyt szeretnének meglepni, szemben a tavalyi 7, illetve a 2022. évi 8 fővel.

mégis mennyiből?

Az ajándékokra költött összeg azonban emelkedést mutat. Az átlagérték 2021-ben ugrott meg jelentősen, akkor a 2020-ban mért 29 ezerről 39 ezer forintra emelkedett. 2022-ben kisebb visszaesés volt látható, akkor 37 ezer forint volt a keret. Tavaly 40 ezer forint volt ez az összeg, az idén pedig 49 ezer forintra emelkedett. A kutatás szerint az ajándékozásra fordított összegek mediánja 26 ezer forint az idén, míg egy évvel korábban 25 ezer forintot tett ki. Az átlagösszegnél látható bő 20 százalékos növekedés részben a kiugró értékeknek köszönhető, hiszen a medián csak 4 százalékkal nőtt.

„Az átlagösszegek emelkedése magyarázható részben a bérek idei emelkedésével. Ugyanakkor a mediánérték visszafogott növekedése azért arra utal, hogy a fiatalok jó része még mindig óvatos és nem szeretné vagy nem tudja jelentősebben növelni az idei kiadásait” - értékelte a kutatás adatait Rammacher Zoltán, a K&H Lakossági ügyfél szegmens marketing vezetője.


Jelentős eltérések láthatóak a fiatalok között a részletes adatok alapján. Az ajándékozást tervező fiatalok 2 százaléka egyáltalán nem vásárol, hanem inkább saját maga készíti el a meglepetéseket. 9 százalékos azoknak az aránya, akik kevesebb mint 10 ezer forintos összeget szánnak a vásárlásra. 23 százalékuk 10-19 ezer forintos kerettel vág neki a szezonnak, ami egy évvel korábban 21 százalékukra volt igaz. A 20-49 ezer forintos karácsonyi költségvetéssel rendelkezők aránya 38 százalékra nőtt a tavalyi 37 százalékról. Az 50-99 ezer forintos kiadással számoló fiatalok aránya 14 százalékra csökkent a tavalyi 17 százalék feletti szintről. Ugyanakkor megduplázódott azok száma, akik több mint 100 ezer forintot költenének: az ajándékozó fiatalok 15 százalékát képviselték az idén, míg 2023-ban csak 7 százalékukra volt ez igaz.

mégis mikor?

Az ajándékozást tervező fiatalok jelentős része viszonylag hamar nekilát a vásárlásoknak: 28 százalékuk már november elején belekezdett. A legnagyobb részük, 36 százalékuk november második felében rajtol. Tavaly ez a két arány 23, illetve 31 százalék volt, a december eleji beszerzést tervezőké pedig 39-ről 29 százalékra csökkent, azaz a vásárlások megkezdése egyértelműen korábbra tevődött. A tavalyi évhez hasonlóan mindössze 6 százalékuk halasztja az utolsó pillanatokra, azaz a karácsony előtti napokra a meglepetések beszerzését.

K&H ifjúsági index

A 19-29 éves fiatalok elégedettségét és jövőbeli várakozásait – többek között a lakhatással, munkával, előrelépési lehetőségekkel, oktatással, egészséggel, családdal kapcsolatban – vizsgálja a K&H ifjúsági index, amely a K&H Egészséges Társadalomért Alapítvány megrendelésére készült. A minta összetétele reprezentálja a magyarországi 19-29 éves városi lakosság összetételét nem, korcsoport, régió, településtípus, befejezett iskolai végzettség, gazdasági aktivitás alapján. A felmérésben 300 fő vett részt, a hibahatár maximuma +/- 5,7 százalék. Az adatfelvétel 2034. október 30. és november 8. között történt.

Kapcsolattartó

K&H Kommunikáció

  • sajto@kh.hu