bankkártyával külföldön
mire ügyeljünk?
Itt a nyaralások főszezonja. Egy külföldi út során nem kell feltétlenül azon izgulnunk, jó helyre rejtettük-e az előzőleg beváltott pénzköteget. Érdemes előre végiggondolni, milyen kiadásaink lesznek, és csak arra az összegre készpénzt váltani, amit biztosan nem tudunk kártyával fizetni. Nagy Ferenc, a K&H Bank lakossági hitel és tranzakcionális szolgáltatások marketing főosztályának vezetője a nyaralás előtt állóknak mondja el a legfontosabb tudnivalókat arról, hogyan használjuk okosan a bankkártyánkat külföldön.
1/ A Magyarországon is forgalomban lévő Visa, MasterCard és Maestro kártyákat – legyen az elektronikus vagy dombornyomott – Európa nagy részén elfogadják. 2012 januárjától elsősorban úgy nevezett chipes kártyákat bocsáthatnak ki a hazai bankok is. Ezek biztonsági szempontból a legkorszerűbb kártyák, nem másolhatóak. Vannak azonban az Európai Unión kívüli országok, ahol a chipes kártyák elfogadása még gyerekcipőben jár, ilyen például az Egyesült Államok is.
2/ Sokakban olyan tévhit él, hogy a kártyahasználat külföldön költséges. Ha kártyával fizetünk egy benzinkúton, étteremben, múzeumban a vásárlásnak, akárcsak belföldön, nincs költsége. Ugyanez igaz az internetes vásárlásra is. És az átváltási árfolyam is kedvezőbb, mivel a bankok nem a drágább valuta-, hanem a kedvezőbb devizaárfolyamon számolnak el.
3/ A készpénzfelvétel a vásárlással ellentétben valóban költséges lehet a felszámított tranzakciós jutalék miatt, ezért érdemes megfontolni és csak akkor használni a bankkártyát külföldön készpénzfelvételre, ha feltétlenül szükség van rá. Fontos tudni azt is, hogy az elfogadóbankok minden esetben korlátozzák a más bankok bankkártyáival felvehető készpénz összegét. Így előfordulhat, hogy bár a limit összege és a számlánk egyenlege lehetővé teszi a készpénzfelvételt, az elfogadóbank mégis korlátozza azt.
4/ Léteznek olyan szolgáltatások – például az autókölcsönzés – amelyeket gyakran csak dombornyomott bankkártyával vehetünk igénybe. Ilyenkor a szolgáltató egy bizonyos ideig zárolhat egy nagyobb összeget a bankkártyánkon. Az autós példánál maradva a bank ezt a zárolást csak az autó visszaadása és a szolgáltatás kifizetése után szünteti meg. Utazás előtt érdemes végiggondolni, várható-e ilyen tranzakció, van-e ehhez megfelelő bankkártyánk, elegendő fedezet és megfelelően beállított kártyahasználati limit.
5/ Arra az esetre, ha elveszne a kártyánk, a letiltáshoz szükséges telefonszámot mentsük el a telefonunkra, a 00 36 előhívószámmal együtt.
6/ Ha észrevesszük, hogy a bankkártyánk elveszett, azonnal tiltassuk le azt. A bankkártya letiltást megelőzően a kártyával végzett fizetésekért negyvenötezer forintnak megfelelő összegig a kártya tulajdonosának kell viselnie a kárt. Kivéve, ha bankkártyát annak fizikai jelenléte vagy elektronikus azonosítása nélkül használták.
7/ Ha biztonságban akarjuk tudni a pénzünket, érdemes ellenőrizni a bankkártya használati limiteket, és túl magas összegek esetén csökkenteni azt. Ha eddig nem volt mobilinfo (SMS) szolgáltatás a tranzakciók jelzésére, érdemes beállíttatni.
8/ Gyakori panasz az ügyfélszolgálatokon, hogy a külföldi ATM nem fogadja el a bankkártyát. Ennek sok esetben az az oka, hogy lejárt a bankkártya. Ellenőrizzük a kártya lejárati dátumát, különösen akkor, ha hosszabb útra készülünk.
9/ Legyen nálunk személyi igazolvány vagy útlevél, ami a személyazonosságunkat igazolja, ha a fizetéskor ezt kérnék tőlünk.
10/ Indulás előtt nézzük át a szerződésünket, tartozik-e a kártyánkhoz utasbiztosítás, ha igen, milyen esetekre terjed ki. A dombornyomott K&H lakossági bankkártyákhoz például betegség-, utazási-, baleset- és poggyász-biztosítás is kapcsolódik, utazásonként legfeljebb 30 napos időtartamra. Az alapbiztosítás kiegészíthető, például családtagjainkat is bevonhatjuk a biztosítottak körébe.
***
K&H Csoport
A K&H Csoport Magyarország egyik vezető pénzügyi szolgáltatója. Az ügyfelek pénzügyi igényeire banki és biztosítási megoldásokat egyaránt kínál, amelyek közül az ügyfelek okosan dönthetnek és kiválaszthatják a számukra legmegfelelőbbet. A K&H Csoport termékpalettája kiterjed a hagyományos lakossági és vállalati banki termékeken kívül (számlavezetés, befektetések, megtakarítások, hitelek, bankgaranciák, bankkártya szolgáltatások, letétkezelés, treasury, projektfinanszírozás, stb.) a prémium banki szolgáltatásra, a befektetési alapkezelésre, a lízingre, az életbiztosításra, a vagyon- és felelősségbiztosításra, a nyugdíjpénztári szolgáltatásokra, valamint az értékpapír kereskedelemre is. A K&H Csoport országszerte mintegy 230 lakossági fiókkal többszáz pénzügyi szolgáltatást kínál ügyfeleinek.
A KBC Európa egyik vezető pénzügyi csoportja. Többcsatornás bankbiztosítási csoport, melynek tevékenysége Európára koncentrálódik. A Csoport jelentős, több esetben vezető pozíciót foglal el elsődleges hazai piacain, Belgiumban és Közép-Kelet Európában (Csehországban, Szlovákiában, Magyarországon és Bulgáriában), ahol elsősorban lakossági ügyfeleket, kis- és közepes méretű vállalatokat és közepes tőzsdei kapitalizációjú helyi vállalatokat szolgál ki.
A KBC Belgium egyik legjelentősebb vállalata, és a brüsszeli Euronext tőzsdén is jegyzik.
főbb adataink:
K&H Bank
2012. március 31-én:
saját tőke (IFRS konszolidált, nem auditált): 191 milliárd forint
mérlegfőösszeg (IFRS konszolidált, nem auditált): 2521 milliárd forint
adózás utáni eredmény (IFRS konszolidált, nem auditált): 0,4 milliárd forint
K&H Biztosító
2012. március 31-én:
saját tőke (IFRS konszolidált, nem auditált): 5,9 milliárd forint
mérlegfőösszeg (IFRS konszolidált, nem auditált): 103,4 milliárd forint
biztosítástechnikai eredmény (IFRS konszolidált, nem auditált): 0,3 milliárd forint
adózás utáni eredmény (IFRS konszolidált, nem auditált): 0,2 milliárd forint
Kapcsolattartó
Lesti Mónika
Kommunikációs igazgatóság- 06 1 328-9181
- monika.lesti@kh.hu
- www.kh.hu