gyalogos vagy utas: kit választ az önvezető autó?

morális dilemmákkal is meg kell küzdenie a jövő autójának

Még éveket kell várni az önvezető autók elterjedésére a technológiai és jogi akadályok miatt, amelyek társadalmi elfogadása sem lesz feltétlenül zökkenőmentes – derül ki a K&H Biztosító összeállításából. Leghamarabb 3-4 év múlva kerülhetnek a tényleges forgalomba az önvezető autók, amelyek ugyan új kockázatokat, de egyben új biztosítási lehetőségeket is teremtenek. 

Bár az elmúlt években sorozatban érkeztek a hírek az önvezető autókról, a tesztelésükről, a K&H biztosítója szerint a tényleges megjelenésükre még éveket kell várni. Kaszab Attila, a K&H Biztosító vezérigazgató-helyettese, és a társaság nem-életbiztosítási és működésfejlesztési vezetője kiemelte: „Három jól elkülöníthető akadálya van az önvezető autók valódi elterjedésének: az egyik a technológiai, a másik a jogi, a harmadik pedig a társadalmi korlát. Az önvezető autók szempontjából az információbiztonság kritikus tényezővé válik, és ez az új kockázat új biztosítási lehetőségeket is teremt” – emelte ki Kaszab Attila.

technológia és jog

Az önvezető autók esetében olyan technológiára van szükség, amely biztosítja egyrészt a beépített szenzoroktól származó rengeteg adat, másrészt a járművek és a közlekedési infrastruktúra közötti adatforgalom stabil és gyors feldolgozását, illetve azok alapján a közlekedési szituációknak megfelelő gyors és korrekt döntések meghozatalát. Ehhez a ma alkalmazottnál gyorsabb telekommunikációs hálózatra van szükség.

Fontos korlátot jelent még az önvezetők autók esetében a jog. „Az 1968-as Bécsi Egyezmény kimondja, hogy minden mozgó járműnek kell, hogy legyen vezetője és a vezetőnek minden körülmények között ellenőrzése alatt kell tartania járművét a mindenkor szükséges manőverek megtételéhez. Első körben ezt kell szabályozni. Jogi szempontból az is kulcsfontosságú kérdés, hogy ha elkerülhetetlen egy baleset, akkor a gép hogyan dönt: az autóban ülőket védi és esetleg a közlekedési szituáció többi szereplőjének okoz sérülést – például a gyalogosoknak - vagy fordítva” - mondta Kaszab Attila. A vezérigazgató-helyettes kiemelte: több neves egyetem, a Toulouse School of Economics, az Oregon Egyetem és a Massachussets Institute of Technology kutatásai szerint a probléma megítélése sem egyértelmű. A kutatók több száz embert kérdeztek meg az önvezető autó viselkedéséről különböző közlekedési szituációkban. A válaszadók háromnegyede azt mondta, hogy az önvezető autók feláldozhatják a sofőr életét is, ha ezzel meg tudják menteni 10 gyalogos életét. Ugyanakkor a válaszadók kevesebb mint kétharmada mondta azt, hogy az autógyárak eleve így programozzák majd az autókat. Ez pedig azt jelenti, hogy a megkérdezettek tartanak attól, hogy az autógyártók úgyis programozhatják majd az autókat, hogy azok mindenáron az utasaikat védjék egy esetleges baleset során.

„A kutatások szerint adott az a probléma, hogy egy-egy autóvásárló vagy autótulajdonos szeretne-e olyan autót, amely esetlegesen kárt okoz neki” - mondta Kaszab Attila. Szerinte a harmadik akadály a társadalmi oldalról merül fel. Egyrészt, hogy a közlekedők elfogadják-e, megbíznak-e az önvezető autókban, másfelől nagyon sokan vannak, akik eleve szeretnek vezetni, ők nem biztos, hogy az automata kocsiknak örülnének. Mindazonáltal az önvezető autók tömeges elterjedése leginkább a következő generációt érinti, azaz egy-két évtizedet várni kell még erre.   

átalakul a biztosítási piac

Biztosításpiaci szempontból tény, hogy az egyre biztonságosabb rendszerekkel felszerelt autók képesek lesznek minimalizálni a balesetek számát, az önvezető autók elterjedésével pedig a balesetek száma akár 90 százalékkal is csökkenhet. „Emiatt azonban nem fognak teljesen eltűnni a biztosítások, hanem átalakul majd a piac. Mind a casco, mind pedig a kötelező biztosítás esetében könnyen lehet, hogy a gyártók vagy a szoftverek fejlesztői lesznek a biztosítók ügyfelei” - mondta Kaszab Attila. A szakember szerint az autótulajdonos felelőssége is felmerülhet abban az esetben, ha például egy előírt szoftverfrissítést nem hajtotta végre. „A biztosításnak erre is megoldást kell nyújtani. Korai lenne pontos prognózist adni arra, hogy a biztosítási piac hogyan alakul át, de az biztos, hogy a piac eltolódik majd a termékfelelősség biztosítása felé és sokkal komplexebb csomagokat kell nyújtaniuk a biztosítóknak” - emelte ki a vezérigazgató-helyettes. A K&H Biztosítója szerint leghamarabb körülbelül 2020-ban jelenhetnek meg ténylegesen az első önvezető autók a forgalomban. 

 

A K&H Csoport

Az ország egyik vezető pénzintézeteként – országosan több mint 4000 munkatársával – a K&H célja, hogy ügyfelei igényeit minden időben magas szinten elégítse ki, és a lehető legteljesebb termékpalettát nyújtsa számukra. A K&H országszerte 210 lakossági fiókot működtet, és mintegy 1 millió lakossági, kkv és vállalati ügyfelének kínál pénzügyi szolgáltatásokat. A magyar gazdaság működését több mint 1700 milliárd forintnyi kihelyezett hitel- és hiteljellegű állománnyal segíti háztartások, kisvállalkozások, vállalatok és önkormányzatok finanszírozásán keresztül. A K&H 2015. december 31-én a Magyar Állam által kibocsátott instrumentumok 1076 milliárd forintos állományával rendelkezett. A cégcsoport teljes tevékenysége hozzávetőlegesen 4000 magyar beszállítónak és mintegy 700 banki és biztosítási ügynöknek biztosít megrendeléseket és folyamatos tevékenységet. A Bankcsoport 2015-ben 55 milliárd forint, az elmúlt 5 évben összesen 239 milliárd forint adó és járulék megfizetésével járult hozzá a magyar állami költségvetés bevételeihez.

Főbb adataink:

K&H Bank
2015. december 31-én:
saját tőke (IFRS konszolidált, nem auditált): HUF 222 milliárd
mérlegfőösszeg (IFRS konszolidált, nem auditált): HUF 2 582 milliárd
adózás utáni eredmény (IFRS konszolidált, nem auditált): HUF 38,1 milliárd

K&H Biztosító
2015. december 31-én:
saját tőke (IFRS konszolidált, nem auditált): HUF 11,9 milliárd
mérlegfőösszeg (IFRS konszolidált, nem auditált): HUF 142,5 milliárd
biztosítástechnikai eredmény (IFRS konszolidált, nem auditált): HUF 3,4 milliárd
adózás utáni eredmény (IFRS konszolidált, nem auditált): HUF 1,9 milliárd

Kapcsolattartó

Kommunikációs igazgatóság

  • 328 9181
  • sajto@kh.hu
  • www.kh.hu