hódítanak az okos eszközök, terjed az e-bank, mobil bank

Néhány éve a gyors internet elérése volt a vágyott cél, mára rengeteg család már több okos eszközzel is rendelkezik, amelyeken keresztül a legfiatalabb családtagoktól a szülőkig tartalmakat fogyasztanak és szolgáltatásokat vesznek igénybe. A K&H Vigyázz, Kész, Pénz! pénzügyi vetélkedő gazdája, annak járt utána, hogy a digitális fejlődés miként jelenik meg a mindennapok pénzügyeiben.

A digitális korszak egy olyan szakaszában járunk, ahol az egyre gyorsuló technológiai fejlődéssel az okos eszközök az élet minden területén nélkülözhetetlen kellékeinkké válnak. A gyerekek egyre fiatalabb korban ismerkednek meg a virtuális valósággal, illetve a legújabb technológiai újdonságokkal, és az idősebb generációkat maguk mögé kényszerítve nagyon nagy affinitással és legtöbbször zsigeri ügyességgel nyúlnak a digitális kultúra „játékszereihez”. Az Ipsos KidComm 2016 szindikált kutatástanulmány szerint Magyarországon az elmúlt három évben a gyerekes családokban megduplázódott az okostelefonok száma, a tableteké pedig megháromszorozódott ugyanezen időszak alatt. A digitális fejlődéssel azonban nem csak a tartalomfogyasztási szokásaink változtak, az e-szolgáltatások igénybevételében is jelentős változásokat figyelhetünk meg az elmúlt években. A fiatalok körében ezen változások még markánsabban kitűnnek.

A K&H Bank adatai szerint a 14-18 éves korosztály esetében 10 700 ügyfél digitálisan aktív a banki szolgáltatások terén. Ma közülük 5250 e-bank felhasználó, illetve 5450 e-bank és mobilbank felhasználó is egyben. A K&H 2017-es januári adataiból egyértelműen kiolvashatók a 18 éven aluliak jelenlegi mobilbank és e-bank felhasználási szokásai a tranzakciók számának megoszlása alapján, amely a következőképpen alakult az időszak alatt:

  • az érintett korosztály tranzakcióinak 64%-a forint átutalási megbízásként realizálódott internetes felületen, azaz e-bank segítségével
  • 9% kártyalimit összeg módosítás volt, míg
  • 6%-ban mobilegyenleg feltöltésre használta elektronikus banki fiókját.

Mobilbank esetében a tranzakciók megoszlása hasonló képet mutat a 18 év alatti ügyfeleknél: 

  • az esetek 66%-ában forint átutalás miatt vette igénybe az e-banki szolgáltatást,
  • a tranzakciók 16%-a limitösszeg változtatás volt,
  • 13%-a pedig mobilegyenleg feltöltés miatt történt mobilbanki applikáció segítségével.

A fenti adatok jól tükrözik a 2016-os egész éves tranzakciós megoszlásokat a 18 éven aluliak e-bankolási és mobilbankolási szokásai vonatkozásában. A 2016-os e-banki tranzakciók 62%-a forint átutalásként, 8%-a kártyalimit módosításként, 7% pedig mobilegyenleg feltöltésként realizálódott. Az akkoriban megújult mobilbanki applikáción indított tranzakciók viszont 83%-ban forint átutalásra, 17%-ban kártyalimit módosításra fordítódtak a 18 éven aluli ügyfelek körében.

A piaci viszonyok folyamatos változása alapvető elvárásokat támaszt a bankok digitális technológiai felkészültségét illetően. Bár a mobil platform az ügyintézés optimális eszköze, az Economist Intelligence Unit tanulmányából kiderült, hogy a felhasználók csupán 15%-a indít bármilyen tranzakciót mobil készülékéről. Öt éven belül ez az arány várhatóan 25%-ra emelkedik, míg az Y, illetve a további generációk számára az elsőszámú banki csatornát jelenti majd. 

A serdülő korosztály egyre korábban nyúl digitális eszközökért. A 6-12 évesek 33%-a okoseszközre spórol, elsődlegesen telefonra. A kisiskolások 48%-a rendelkezik mobiltelefonnal, ebből 51%-nak okoskészüléke van, 20%-uk pedig még gyűjt rá. Az eszközhasználat eleinte az alapvető funkciók elsajátításával kezdődik, az okos funkciók később válnak hasznossá. A százalékos arány a következőképpen oszlik meg; 54% telefonhívást indít, 47-48% fényképez, videózik és zenét hallgat, míg 42% SMS-t küld.

Az okos eszközök penetrációja jól látható változásokat generál a szolgáltatások igénybevételének szokásain. A pénzügyi szektorban megfigyelhető elektronikus ügyintézés terjedését a K&H Bank adatai is igazolják. 

A 2002 óta elérhető e-banki szolgáltatások népszerűsége folyamatosan nő, minden új elektronikus banki szolgáltatást, már a megjelenésük után több tízezren vesznek igénybe, így ha megnézzük, hogy 10 év alatt az e-banki szolgáltatást 320.000 ügyfél vette igénybe, a márciusban megújult mobilbankot pedig már 61.000-en használják, akkor jól látható ezeknek a szolgáltatásoknak a szükségessége, tehát az e-tendencia terjedése hiszen rövidebb idő alatt, több felhasználó jelentkezik be, és veszi igénybe a bank kínálta gyors szolgáltatást, időt és energiát spórolva ezzel az ügyfeleknek. A K&H Bank becslései szerint 2020-ra az online ügyintézési formák további térhódítását fogjuk tapasztalni, és várhatóan a tranzakciók 66%-át fogja kitenni a mobilbankolók és netbankolók együttes aránya.

„Az életkorral és a végzettség szintjével párhuzamban megfigyelhető, hogy a bankoló fiatalok száma dinamikusan növekedett az elmúlt évtizedben. Míg a középiskolások bizonytalanok, döntéseiket vélt, és részben valós adatokra alapozzák, így elengedhetetlen, hogy mielőbb tényleges tudásra, alapos pénzügyi ismeretekre tegyenek szert, amelyek a mindennapi élet elengedhetetlen részét képezik. Ennek elősegítésére hívtuk életre 7 évvel ezezlőtt a K&H Vigyázz, Kész, Pénz! pénzügyi vetélkedőt, amely általános iskolás korosztályt készíti fel arra, hogy hasznos pénzügyi ismeretek birtokában hozzon nap mint nap kisebb nagyobb döntéseket.” – fogalmazott Horváth Magyary Nóra, a K&H Bank kommunikációs igazgatóságának ügyvezető igazgatója.

A K&H Vigyázz, Kész, Pénz! vetélkedőről

A K&H Csoport társadalmi szerepvállalásának részeként 2010-ben indította útjára a K&H Vigyázz, Kész, Pénz! pénzügyi vetélkedőt. A program célja, hogy a magyarországi általános iskolások pénzügyi, gazdálkodási ismereteit gyarapítsa. A vetélkedő programja évről évre egyre több diákot vonz országszerte. A verseny indulásától a nevezések száma mintegy megtízszereződött, 2017-ben immár 6817 fő részvételével zajlott a verseny. 2010 óta a  K&H  Vigyázz, Kész, Pénz! pénzügyi vetélkedőre összesen 533 településről 992 iskola csapata pályázott. Ez összesen több mint 30.000 résztvevő általános iskolás diákot jelentett. A K&H Csoport a K&H Vigyázz, Kész, Pénz! pénzügyi vetélkedő programjával az általános iskolai korosztály pénzügyi tudatosságra nevelését kívánja előre mozdítani annak érdekében, hogy a jövő generációjának képviselői okos pénzügyi döntéseket hozhassanak.

A K&H Csoport

Az ország egyik vezető és országosan több mint 4000 munkatársat foglalkoztató pénzintézeteként a K&H célja, hogy ügyfelei igényeit minden időben magas szinten elégítse ki, és a lehető legteljesebb termékpalettát nyújtsa számukra. A K&H országszerte 208 lakossági fiókot működtet, és mintegy 1 millió lakossági, kkv és vállalati ügyfelének kínál pénzügyi szolgáltatásokat.  A magyar gazdaság működését több mint 1600 milliárd forintnyi kihelyezett hitel- és hiteljellegű állománnyal segíti háztartások, kisvállalkozások, vállalatok és önkormányzatok finanszírozásán keresztül.  A K&H 2016. december 31-én a Magyar Állam által kibocsátott instrumentumok 705 milliárd forintos állományával rendelkezett.  A cégcsoport teljes tevékenysége hozzávetőlegesen 4000 magyar beszállítónak és mintegy 700 banki és biztosítási ügynöknek biztosít megrendeléseket és folyamatos tevékenységet.

Főbb adataink:

K&H Bank 2016. év végén:

saját tőke (IFRS konszolidált, nem auditált): 260 milliárd forint

mérlegfőösszeg (IFRS konszolidált, nem auditált): 2 826 milliárd forint

adózás utáni eredmény (IFRS konszolidált, nem auditált): 39,2 milliárd forint

 

K&H Biztosító 2016. év végén:

saját tőke (IFRS konszolidált, nem auditált): 13,4 milliárd forint

mérlegfőösszeg (IFRS konszolidált, nem auditált): 158 milliárd forint

biztosítástechnikai eredmény (IFRS konszolidált, nem auditált): 4,3 milliárd forint

adózás utáni eredmény (IFRS konszolidált, nem auditált): 2,8 milliárd forint

Kapcsolattartó

Kommunikációs Igazgatóság

  • +36 1 328 9181
  • sajto@kh.hu
  • www.kh.hu