K&H Biztosító: Háború indul az autóbalesetek ellen
ritkább tankolás, óvatosabb sofőrök
Rövid távon az autók üzemanyag-fogyasztása például 5-13 százalékkal csökkenthető, hosszabb távon pedig a közlekedési morál javulásához és a személyre szabott autóbiztosítási díjakhoz vezethet a K&H Biztosító által elindított telematika projekt, amely kulcsszerepet kap a balesetek megelőzésében is.
Többek között a balesetek számának csökkentése, az üzemanyag-fogyasztás mérséklése és a közlekedési morál javítása a célja a K&H Biztosító új telematika néven futó projektjének, amelyet technológiai partnerükkel, a T-Systems Magyarországgal közösen mutattak be egy budapesti sajtóeseményen. A projekt keretén belül okos eszközök segítségével gyűjtenek adatokat az autósok vezetési stílusáról, az esetleges balesetveszélyes vezetési szokásaikról, az autó műszaki állapotáról és az átlagos fogyasztásról. Az adatokból nyert információk alapján a biztosítások személyre szabottabbak, és olcsóbbak lehetnek.
A technológia segítségével jelentősen javíthatóak a baleseti statisztikák. Erre szükség is van: az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai szerint világszerte 50 millióan sérülnek meg és 1,3 millióan halnak meg közlekedési balesetben, a balesetek 93 százaléka pedig emberi hibára vezethető vissza. A magyarországi baleseti statisztikák szerint pedig a balesetek 63 százalékát személygépkocsik okozzák. A balesetek 30 százalékáért a gyorshajtás a felelős, 5 százalékban pedig az előzések. A telematikai eszköz képest többek között arra, hogy a gyorshajtás esetén figyelmeztesse a sofőrt, ezáltal mérsékli a baleseti kockázatot.
válasz a kulcskérdésre
Kaszab Attila, a K&H Biztosító vezérigazgató-helyettese, és a társaság nem-életbiztosítási vezetője elmondta: „A projekt keretében a dolgok internete (Internet of Things, IoT), vagyis az egymással összekapcsolt és egymással kommunikáló gépek hálózata áll a közlekedésbiztonság és a biztosítási szektor szolgálatában. Világszerte az IoT-megoldások közül a gépjárműszektorban következett be komolyabb fejlődés az utóbbi időszakban” - mondta Kaszab Attila. A szakember hozzátette, hogy világszerte leginkább Olaszországban és az Egyesült Államokban használják a biztosítók a telematikai megoldásokat. Az Egyesült Államokban a gépjármű-biztosítások díjának csökkentésére használják, különösen a fiatal sofőrök esetén, míg Olaszországban az autólopások visszaszorításában játszik főszerepet a technológia. Általános cél mindenütt a közlekedési morál javítása, a balesetmegelőzés és az üzemanyag-fogyasztás mérséklése.
„A legfőbb cél a mi esetünkben, hogy választ kapjunk arra a kulcskérdésre, hogy a vezetési stílus vagy a megtett út játszik-e nagyobb szerepet a káresemények számában és súlyosságában” - mondta Kaszab Attila.
jöhet a ritkább tankolások kora
„A közlekedés, azon belül a sofőrök magatartásának monitorozásában mindenki érdekelt. Jelenleg ugyanis 1,5 milliárd jármű van világszerte, öt éven belül pedig több mint 2 milliárdra nőhet a számuk, ami egyben azt is jelenti, hogy óránként több mint 5 milliárd literre tehető az üzemanyag-fogyasztás. Ebből a szempontból is hasznos a telematika, ugyanis a segítségével az üzemanyag-fogyasztás például 5-13 százalékkal lejjebb szorítható, ami pénzben is jól kifejezhető összeget jelenthet” – emelte ki Kaszab Attila.
Rakovszky Balázs, a T-Systems Magyarország pénzintézeti üzletágának vezetője elmondta: „Transzformációs partnerként arra törekszünk, hogy a technológiát lefordítsuk a mindennapok nyelvére, és konkrét megoldások mentén mutassuk meg, hogyan tudják a biztosítótársaságok is ügyfeleik szolgálatába állítani az infokommunikáció legújabb vívmányait. Erre jó példa az IoT-ra alapuló telematika rendszer, amely könnyen kezelhető, számos funkciót magában foglaló megoldás, új szintre emeli a vezetés élményét is.”
Az autóba telepíthető telematikai eszköz SIM-kártyán keresztül adatokat továbbít egy felhőalapú adatbázisba, hogy a biztosító elemezni tudja azokat. Azonban az autósok is követni tudják a saját adataikat egy mobilalkalmazáson vagy webes felületen keresztül.
A K&H Biztosító a telematika projektet teszt időszakként indítja, amibe először 200, utána pedig 800 autóst von be.
amikor az autó szól a mentőnek
Hosszabb távon a cél az, hogy a technológiai lehetőségeket kihasználják és az adatgyűjtéssel személyre szabott casco díjak jelenhessenek meg a piacon. „Egy esetleges balesetben is kulcsszerepe van a rendszernek, leegyszerűsítve maga az autó hívja a mentőt szükség esetén. Az eszköz ugyanis automatikusan riaszt baleset esetén, aminek alapján a biztosító partnere baleseti hívásszolgáltatást nyújt és szükség esetén a sürgősségi mentésirányításban is közreműködik– fejtette ki Kaszab Attila.
A K&H biztosítója szerint a motorizáció fejlődésével párhuzamosan a technológiai eszközök egyre hangsúlyosabb szerepet kapnak többek között a biztosítási szektorban is, azok a piaci szereplők, akik nem lépnek időben, komoly versenyhátrányba kerülhetnek. A telematika segítségével a balesetek számának csökkentése a casco biztosítások díjának mérséklődését hozhatja magával. Sokkal szorosabb kapcsolat lesz az autós és biztosítója között: a sofőr visszajelzést kap a vezetői magatartásról, például az esetleges gyorshajtásról, az üzemanyag-fogyasztásról, emellett valós idejű gépjármű-diagnosztika is biztosított a 24 órás gépjármű-felügyelet mellett. Kaszab Attila azt is elmondta, hogy az új technológiák a jövőben a kártérítés mellett plusz szolgáltatások nyújtásának irányába vihetik a biztosítási piacot.
A K&H Csoport
Az ország egyik vezető pénzintézeteként – országosan több mint 4000 munkatársával – a K&H célja, hogy ügyfelei igényeit minden időben magas szinten elégítse ki, és a lehető legteljesebb termékpalettát nyújtsa számukra. A K&H országszerte 210 lakossági fiókot működtet, és mintegy 1 millió lakossági, kkv és vállalati ügyfelének kínál pénzügyi szolgáltatásokat. A magyar gazdaság működését több mint 1600 milliárd forintnyi kihelyezett hitel- és hiteljellegű állománnyal segíti háztartások, kisvállalkozások, vállalatok és önkormányzatok finanszírozásán keresztül. A K&H 2016. március 31-én a Magyar Állam által kibocsátott instrumentumok 880 milliárd forintos állományával rendelkezett. A cégcsoport teljes tevékenysége hozzávetőlegesen 4000 magyar beszállítónak és mintegy 700 banki és biztosítási ügynöknek biztosít megrendeléseket és folyamatos tevékenységet. A Bankcsoport 2015-ben 55 milliárd forint, az elmúlt 5 évben összesen 239 milliárd forint adó és járulék megfizetésével járult hozzá a magyar állami költségvetés bevételeihez.
Főbb adataink:
K&H Bank 2016. március 31-én:
saját tőke (IFRS konszolidált, nem auditált): 234 milliárd forint
mérlegfőösszeg (IFRS konszolidált, nem auditált): 2 568 milliárd forint
adózás utáni eredmény (IFRS konszolidált, nem auditált): 9,3 milliárd forint
K&H Biztosító 2016. március 31-én:
saját tőke (IFRS konszolidált, nem auditált): 11,56 milliárd forint
mérlegfőösszeg (IFRS konszolidált, nem auditált): 149,7 milliárd forint
biztosítástechnikai eredmény (IFRS konszolidált, nem auditált): 1,16 milliárd forint
adózás utáni eredmény (IFRS konszolidált, nem auditált): 0,84 milliárd forint
Kapcsolattartó
Kommunikációs igazgatóság
- sajto@kh.hu
- www.kh.hu