K&H e-dukáció: veszélyben a könnyű jelszavasok
ellentmondásos a magyarok jelszóhasználata
A megfelelő védelem kulcsfontosságú az online világban, akár netbankolásról, akár levelezésről, csetelésről van szó. A különböző alkalmazásokhoz pedig első körben jellemzően jelszó szükséges, lényegében ez a kulcs minden online szolgáltatáshoz. Bár a szolgáltatók, például bankok, szoftverfejlesztők, webáruházak is igyekeznek védelmet nyújtani, de a felhasználókon is sok múlik.
A jelszavak használatában ellentmondásos a netezők magatartása. A többség ugyan odafigyel arra, hogy változatos karaktereket, illetve kis- és nagybetűket is beépítsen a jelszavába, de a magyarok hajlamosak sok helyen ugyanazt a jelszót vagy annak csak kissé eltérő változatait használni – derült ki a K&H információbiztonsági programjához, a K&H e-dukációhoz készült, magyar internetezők körében végzett reprezentatív kutatásából.
nem változtatjuk, elfelejtjük, elhagyjuk
Kezdjük a pozitívumokkal: az internetezők online magatartását vizsgáló kérdésekből kiderült, a többség, 76 és 72 százalék, jellemzően odafigyel arra, hogy a jelszavaiban legyenek számok és speciális karakterek, illetve kis- és nagybetűk. 63 százalék arra is ügyel, hogy, ha lehetséges, akkor 8 karakterből álljon a jelszava.
Azonban nem mindenben ennyire elővigyázatosak a netező magyarok. Főleg a gyerekesek körében divat, hogy a jelszavaik tartalmazzák egy családtag nevét vagy születési idejét. 19 százalék szerint jellemző rá, hogy gyakran elfelejti a jelszavait, de mindössze 11 százalék használ ezek menedzselésére jelszókezelő programot. A többség, több mint 50% sok helyen ugyanazt a jelszót használja, és nem sokkal vannak kevesebben, akik kis eltéréssel ugyan, de hasonló jelszavakat használnak. Ez főleg a diplomásokra, és a fiatalabb korosztályra, a 18-29 évesekre igaz.
A döntő többség - 74 százalék - szerint jellemző rá, hogy csak akkor cserél jelszót, ha arra a rendszer figyelmezteti. A többiek elsősorban akkor teszik meg ezt, amikor éppen eszükbe jut, s igen kevesen figyelnek a rendszeres cserére. A kutatásból az is kiderül, hogy ez időben mit jelent. A többség (44 százalék) azt mondta, hogy több mint 1 év is eltelik, mire sor kerül a változtatásra, és mindössze 7 százalék bajlódik a jelszócserével havonta. Patonai István, a K&H informatikai vezetője szerint azonban a a rendszeres jelszócserénél még fontosabb egy kellően erős jelszó használata, ezzel lehetnek legnagyobb biztonságban a netezők.
„A megfelelő jelszóhasználat, a jelszavak biztonságos kezelése az online biztonság alappillére. Mint minden bank, a K&H is erős és megbízható biztonsági rendszerekkel védi az informatikai rendszereit, ezen keresztül az ügyfelek adatait, pénzét. Azonban nem elég, ha a bank rendszerei biztonságosak, a felhasználóknak is figyelniük kell arra, hogy körültekintően járjanak el internetezés közben és ügyeljenek értékeik, adataik biztonságára. Hasonlóképpen, nem elég egy erős biztonsági bejárati ajtó, ha a lakáskulcsunkra nem vigyázunk” – emelte ki Patonai István.
tesztre fel!
Mivel az online térben megadott adatok könnyedén befolyásolhatják az ügyfelek pénzügyeinek, értékeinek biztonságát, fontos, hogy az ügyfelek biztonságosan éljék az online életüket a mindennapokban is. A K&H ezért rendhagyó programot indított K&H e-dukáció néven. A programban bárki kitölthet egy online tesztet, a kitöltés után a felhasználók értékelést kapnak arról, mennyire ismerik az online világ veszélyeit, illetve azt is megtudhatják, milyen területeken kell még jobban elmélyíteni a tudásukat. A programhoz tartozik egy tudástár is, amely olyan gyakran előforduló biztonsági témákkal foglalkozik, mint a jelszóhasználat, a vírusvédelem vagy éppen az adathalászati kisérletek felismerése és kivédése. A K&H szakmai partnere a Sicontact Kft., az ESET termékek kizárólagos magyarországi forgalmazója, akik szintén elkötelezettek a digitális biztonság iránt.
A teszt itt érhető el: https://e-dukacio.kh.hu/
Kapcsolattartó
Kommunikációs Igazgatóság
- +36 1 328 9181
- sajto@kh.hu
- www.kh.hu