okostelefont karácsonyra?
tanítsuk meg a tinédzsereknek a költségfigyelést
A mobiltelefon évek óta slágertermék karácsonykor, csakúgy, mint általában a műszaki cikkek. Sok tinédzser ilyenkor kapja meg élete első okostelefonját. Annak érdekében, hogy pár hónap múlva ne szembesüljenek a szülők a horribilis költségekkel, érdemes az ajándék átadásával egyidőben tisztázni azt is, mit szabad letölteni a telefonra, és milyen funkcióját meddig lehet használni – javasolja a K&H Vigyázz, Kész, Pénz! pénzügyi vetélkedő meghirdetője.
A táblagépek mellett idén is az okostelefonok lesznek a legnépszerűbb karácsonyi ajándékok – állítja az sg.hu októberi felmérése alapján. Várhatóan sok tinédzser örülhet a fa alatt az idén első készülékének. Nem árt azonban, ha a szülők előre felkészülnek arra, hogy a tinik ki akarják használni az okostelefonok nyújtotta lehetőségeket, és a telefonálás mellett számos alkalmazást is le akarnak tölteni és kipróbálni. Hogy egy-két hónap múlva ne kelljen horribilis költségekkel szembesülni, érdemes a lehetőségeket előre átbeszélni és az anyagiak tekintetében keretet szabni.
„Manapság nem elsősorban a hosszú telefonbeszélgetések miatt ugrik meg a mobilszámlánk, hanem a letöltött alkalmazások, online játékok, levelezés, nagy adatforgalom miatt. Ha nem figyelünk oda, hó végén szembesülünk a költségek nagyságával. Minél előbb tanítsuk meg ezért a saját készülékkel rendelkező gyermekünknek, hogy ne játékként tekintsen az eszközre, folyamatosan kövesse nyomon kiadásait, ha pedig többször egymás után átlépi a kijelölt költséghatárokat, lépjünk időben. Fontos, hogy a fiatalok minél előbb elsajátítsák a pénzügyi tervezés alapjait, ezt jobb minél korábban, játékos formában elkezdeni. Ezért hívtuk életre a K&H Vigyázz, Kész, Pénz! pénzügyi vetélkedőt, ahol a gyerekek az őket érintő témákban, mint a család pénzügyei, zsebpénz kérdése, mutathatják meg tudásukat” – mondta Horváth Magyary Nóra, a verseny zsűritagja, a K&H Csoport kommunikációs ügyvezető igazgatója.
A félelem nem alaptalan, ezt mutatja a Money Advise Trust brit okostelefon-használók körében végzett felmérése, ami szerint Nagy-Britanniában egyre több ember veri adósságba magát a mobil költségek miatt. Az elmúlt egy évben 15 százalékkal – 13 398-ra - nőtt a mobilszámlát fizetni nem tudó panaszos hívások száma a szervezet Adósságvonalára. Az első iPhone megjelenése, azaz 2007 óta pedig 261-szeresére nőtt a bejelentkezések száma. Jelenleg az Adósságvonalra érkező hívás 11 százaléka a magas mobilköltségek miatt érkezik a brit segélyszervezethez.
Arra vonatkozóan nincs adat, hogy Magyarországon a lakosság hány százaléka nem fizeti be időben a mobilszámláját. Egy budapesti családsegítő szolgálat munkatársa ugyanakkor elmondta: gyakran keresik meg őket olyan családok, akik számlatartozásokkal – mobilszámla mellett közüzemi számla tartozásokkal – küzdenek és közben okostelefont használnak.
Azért, hogy ne kerüljünk a britekhez hasonló adósságcsapdába, ha karácsonyi ajándéknak mobilt veszünk gyermekünknek, a készülék mellé lássuk el hasznos tanácsokkal is a költségekre vonatkozóan. Beszéljük át együtt, milyen alkalmazásokat szeretne a tini rendszeresen használni, ahhoz lehetőleg segítsünk ingyen letölthető verziókat keresni. Az okostelefonokat megvásárolhatjuk feltöltőkártyával, ekkor jobban nyomon követhetők a költségek, kisgyerekeknél ezért ajánlatos ezt választani. A készülék képességeit azonban a legjobban havi előfizetés mellett lehet kihasználni, tinédzsereknek, középiskolásoknak válasszunk együtt egy megfelelő csomagot, és magyarázzuk el, körülbelül mennyi használat fér bele a havidíjba telefonálás, szöveges üzenet, levelezés, adatforgalom tekintetében. Kérjük meg a gyermeket, hogy figyelje a költségeket, akár állapodjunk meg abban, hogy a kiválasztott csomag havidíját fizetjük, de ha túllépi a költségkereteket, akkor a különbözetet a diáknak kell a zsebpénzéből fizetni. Minél előbb rászoktatjuk a tinédzsert, hogy maga fizesse a számláját, annál előbb megtanulja, hogy oda kell figyelni a mindennapi kiadásokra, például a mobilköltségekre.
K&H Csoport
Az ország egyik vezető pénzintézeteként – országosan közel 4000 munkatársával – a K&H célja, hogy ügyfelei igényeit minden időben magas szinten elégítse ki, és a lehető legteljesebb termékpalettát nyújtsa számukra. A K&H országszerte 220 lakossági fiókot működtet, és mintegy 1 millió lakossági, kkv és vállalati ügyfelének kínál pénzügyi szolgáltatásokat. A magyar gazdaság működését közel 1700 milliárd forintnyi kihelyezett hitel és hiteljellegű állománnyal segíti háztartások, kisvállalkozások, vállalatok és önkormányzatok finanszírozásán keresztül. A cégcsoport teljes tevékenysége hozzávetőlegesen 4000 magyar beszállítónak és mintegy 700 banki és biztosítási ügynöknek biztosít megrendeléseket és folyamatos tevékenységet. A Bankcsoport az elmúlt 10 évben 144 milliárd forint adó megfizetésével járult hozzá a magyar állami költségvetés bevételeihez.
A KBC az elmúlt 16 évben mintegy 300 milliárd forint értékben fektetett be magyar leányvállalataiba, ezáltal az országba. A KBC 2011-ben adta át két, egyenként 30-30 milliárd forint értékű beruházását, a K&H Csoport székházát Budapesten és egy számítógépes ikeradatközpontot Baracskán és Törökbálinton.
K&H Bank
2013. szeptember 30-án:
saját tőke (IFRS konszolidált, nem auditált): 210 milliárd forint
mérlegfőösszeg (IFRS konszolidált, nem auditált): 2576 milliárd forint
adózás utáni eredmény (IFRS konszolidált, nem auditált): 16,2 milliárd forint
K&H Biztosító
2013. szeptember 30-án:
saját tőke (IFRS konszolidált, nem auditált): 10,3 milliárd forint
mérlegfőösszeg (IFRS konszolidált, nem auditált): 115,6 milliárd forint
biztosítástechnikai eredmény (IFRS konszolidált, nem auditált): 2,5 milliárd forint
adózás utáni eredmény (IFRS konszolidált, nem auditált): 1,9 milliárd forint
Kapcsolattartó
Kommunikációs igazgatóság
- 328 9181
- 328 9220
- sajto@kh.hu
- www.kh.hu