sokat érő mező
a K&H bank szakértői véleménye
Pár szavas azonosítás sok kellemetlenséget és utánajárást előzhet meg. Banki átutaláskor a közlemény rovat nem tartozik a kötelező mezők közé, de a szolgáltatók, hivatalos szervek a nekik utalt összegeket nem biztos, hogy csupán név alapján be tudják azonosítani. Pár hónapja például a gázszolgáltatást szüneteltették egy családnál, aki nem írta be fogyasztói azonosítóját a közlemény rovatba. Gondolták volna, hogy ilyen jelentősége lehet a legutolsó rovat kitöltésének? A K&H Bank szakértői azt gyűjtötték össze, milyen félreértések származhatnak egy nem megfelelő alapossággal kitöltött banki átutalásból.
Az interneten indított banki átutalásoknál az alapadatok – kinek utalunk, mi a bankszámla száma, mikor szeretnénk elindítani az utalást – pontos megadásában segít az informatikai rendszer, mert ezek kitöltése nélkül nem indul el útjára a pénz. A közlemény rovat viszont nem tartozik a „kötelező mezők” közé, így esetenként előfordul, hogy ezt nagyvonalúan átugorják az ügyfelek. Pedig sok kellemetlenséget előzhet meg a pontosabb azonosítás.
Pár hónapja kapcsolták ki a gázt egy olyan fogyasztónál, aki átutalta ugyan a szolgáltatónak a számla összegét, de a közleménybe nem írta be fogyasztói azonosítóját vagy a gázszámla sorszámát. Az átutalt összeg pedig egy technikai számlán parkolt a gázműveknél. A fogyasztóvédelem később a fogyasztónak adott igazat, de a félreértés pár napos fagyoskodást okozott a családnak.
Több tízezres „tartozása” keletkezett annak a lakástulajdonosnak is, akinek bérlője utalta rendszeresen a közös költséget a saját nevén vezetett bankszámláról. A közös képviselő azonban nem tudta a bérlő nevét, ismeretlen befizetőként kezelte őt hónapokig. Az átutalt pénz persze nem veszett el, ott várakozott a társasház számláján. A felszólító levelek után aztán a lakástulajdonos is gyorsan tisztázta a helyzetet. A lakás pontos címének feltüntetése a közlemény sorban sokat segíthet például egy százlakásos társasház kezelőjének, ahol a bérlők akár félévente váltják egymást.
„Átmenetet képeznek a hagyományos – sárgacsekkes – és a korszerű – beszedési megbízásos – fizetési módok használatában azok az ügyfelek, akik sárgacsekket kapnak, de azt átutalással fizetik be. Ebben az esetben a csekken található befizető azonosítót kell közleményként beírni, így nem fordul elő, hogy bár átutaltuk, újra megkapjuk a csekket fizetésre” – javasolja Nagy Ferenc, a K&H Bank lakossági hitel és tranzakcionális szolgáltatások marketing főosztályának vezetője.
„A K&H Bankban indított papír alapú megbízásoknál jellemzően kitöltik a közleményrovatot az ügyfelek. A magánszemélyek leggyakrabban szolgáltatói vagy a már említett sárgacsekk befizető azonosítóját adják meg itt, a vállalkozások pedig adószámukat, szerződések számát, a kiegyenlített számla sorszámát írják be” – teszi hozzá Nagy Ferenc.
Előfordulhat, hogy egy biztosítónál egy kötelező felelősségbiztosításra és egy később kötött lakásbiztosításra más ügyfélazonosítónk van. A közleményrovatba írt szám itt is egyértelműen beazonosítja, melyik biztosítási díjunkat fizetjük éppen.
Hasznos a közleményrovat azoknak is, akik gyakran értékesítenek például kis értékű, használt holmit. Ha a vevő beírja a közleménybe, hogy melyik termékért utalt, az eladónak könnyebb azonosítania a rendelést.
Kapcsolattartó
Kommunikációs igazgatóság
Lesti Mónika- monika.lesti@kh.hu
- +36 1 328 9181
- www.kh.hu