miért fontos a naprakész szoftver?
2023. július 30. - A szoftvereknek is van szavatossága. Tudtad, hogy a frissítésekkel nem csak kényelmesebbé, hanem biztonságosabbá is teheted eszközeidet?
Vértezd fel magad a kibercsalásokkal szemben, látogass el a KiberPajzs honlapra! (kiberpajzs.hu)
A K&H Bank nevében, a K&H Bank arculati elemeit és stílusjegyeit felhasználó támadás nem tartalmaz magyartalan szófordulatokat, gépelési és helyesírási hibákat. Hitelességét előbbieken túl a reálisnak tűnő forgatókönyv adja. A megfogalmazás módja nem klasszikus félelemkeltő, inkább tárgyszerű és pénzintézetek által gyakran alkalmazott „szokatlan tevékenység” szófordulatot is tartalmazza.
Ne feledd: a pénzintézetek SOHA nem kérik, hogy linkre (vagy gombnak álcázott linkre) kattintva erősítsd meg adataidat, vagy lépj be mobilbankodba. Ha ilyen tárgyú, vagy témájú levelet kapsz, semmiképp ne kattints a benne található linkre, a levelet csatolmányként küldd meg az informationsecurity@kh.hu e-mail címre!
A K&H Bank nevében és a K&H Bank arculati elemeit felhasználó támadás egyik nagy erőssége, hogy az üdvözlő szövegtől eltekintve nem tartalmaz magyartalan szófordulatokat, gépelési és helyesírási hibákat, továbbá reálisnak tűnő forgatókönyvre hivatkozik és nem tartalmaz klasszikus nyomásgyakorló módszereket.
Mindenképp légy gyanakvó ha ilyen tárgyú megkeresést kapsz. Ellenőrizd a levélben található linket oly módon, hogy fölé húzod az egeret (ne kattints!). A kurzor fölött, vagy a képernyő bal alsó sarkában megjelenő ablakban meg tudod nézni, hogy a hivatkozás milyen oldalra vezet. Ha ez nem a kh.hu, akkor semmiképp ne kattints rá!
Jellemzően vállalatok, vállalkozások számára küldenek számlákkal kapcsolatos egyeztetést kérő levelet az MNB nevében a csalók.
A támadók számlák megküldését kérik e-mailben, illetve további információk megszerzésével próbálkoznak. Az megszerzett információkkal a csalók célzott, nehezen felismerhető támadásokat valósíthatnak meg, illetve az információk és dokumentumok birtokában akár hamis számlákat is kiállíthatnak.
A megkeresésben előfordulhatak gyanúra okot adó jelek, mint például furcsa szóhasználat, a név ékezet nélküli, fordított sorrendű megjelenítése, külföldi email-cím végződések stb.
Indokolt a kifejezett éberség, ha nem a szerződésben szereplő kapcsolattartó jelentkezik és számlákra vonatkozó adatokat kér.
Ebben az esetben a legjobb módszer, ha a helyzet tisztázása a szerződésben foglalt kapcsolattartási adatokon – és nem visszahívással, vagy válasz e-mailen - keresztül történik.
Teljesen új módszerrel próbálják a védelmedet kijátszani a csalók:
az új metódus szerint azzal kereshetnek meg, hogy gond van a számláddal, illetéktelen férnek hozzá. Megkérnek, hogy menj be egy bankfiókba és utald át a számládon lévő összeget egy általuk megadott bankszámlaszámra annak érdekében, hogy pénzed „biztonságban” legyen.
Tartsd szem előtt, hogy a bankoknak nincs biztonságosabb és kevésbé biztonságos számlájuk, a Te pénzedet pontosan ugyanannyira védjük, mint a többi ügyfélét.
Ne felejtsd el, hogy a pénzintézetek SOHA nem kérik, hogy a pénzed „biztonsága” érdekében indíts utalást.
Bízz a fióki kollégáinkban: ha ők azt javasolják, hogy ne bízz egy megkeresésben, akkor azt azért mondják, mert ismerik az adott csalási módszert.
Ha megtörtént a baj, haladéktalanul vedd fel a kapcsolatot bankoddal és tegyél rendőrségi feljelentést.
A Marketplace-es csalások közül logikáját tekintve nem mutat újdonságot a legújabb csalás, azonban mégis különösen veszélyes, hiszem az ügyfél nem értesül arról, hogy új mobilbankot aktiváltak a támadók a számlájához.
A támadás módszere a következő: az ügyfél hirdetést ad a Facebook Marketplace-en keresztül, melyre „vevő” jelentkezik és elkéri ügyfelünk emailcímét. Ezt követően a futárszolgálat nevében érkezik egy email benne egy linkkel, amely egy ál-ebanki felületre vezet, ahol az ügyfél megadja az ebanki belépési adatait. A csalók azonban ezúttal nem rögtön mobilbank aktiválási kérést indítanak a kapott adatokkal, hanem az authentikációs telefonszám cseréjére vonatkozó kérést kezdeményeznek.
Ha az ügyfél nem olvassa el figyelmesen a Bank által küldött SMS szövegét és a kapott aláíró kódot kiadja a csalók részére, akkor ők authentikációs telefonszámként a saját telefonszámukat rendelik hozzá az ügyfélhez. Az új telefonszámok az eddig észlelt esetekben minden esetben +44-el kezdődő, angliai számok voltak.
A legfontosabb, hogy még megnyitás előtt ellenőrizd, hogy milyen oldalra mutat a link. Ha kételyed van, inkább ne kattints, hanem gépeld be a weboldal címét.
Minden esetben gondosan olvasd el az SMS szövegét, kizárólag akkor hagyj jóvá bármilyen tevékenységet, ha valóban egybeesik azzal, amit szeretnél. Az aláíró kódot pontosan ugyanúgy kezeld, mint a jelszavadat, PIN kódodat: semmilyen körlülmény közt ne add ki.
Ha megtörtént a baj, haladéktalanul vedd fel a kapcsolatot bankoddal és tegyél rendőrségi feljelentést.
Kimondottan a Jófogásra specializált, nagyon jó minőségű adathalász oldalakkal próbálják megtéveszteni az eladókat a csalók.
A módszer nem változott - az eladó egy sms-t kap, amelyben arról tájékoztatják, hogy a termékét kifizették, de „fogadnia kell az összeget” az üzenetben küldött link segítségével, majd amikor az eladó gyanútlanul rákattint, akkor egy, a csalók által készített hamis weboldalon találja magát, ahol ki kell választania a számlavezető bankját és arra kattintva megadni a saját banki belépési adatait. A jelenlegi csalás azért különösen veszélyes, mert az sms kivételével az oldalak tökéletes másolatai az igazi online piactérnek, illetve pénzintézeti e-banki belépő oldalaknak, csupán a link árulkodik arról, hogy az eladó adathalász oldalon jár.
A legfontosabb, hogy még megnyitás előtt ellenőrizd, hogy milyen oldalra mutat a link. Ha kételyed van, inkább ne kattints, hanem gépeld be a weboldal címét.
Minden esetben gondosan olvasd el az üzenetet, a gépelési, helyesírási hibák, magyartalan stílus árulkodó lehet.
Ha megtörtént a baj, haladéktalanul vedd fel a kapcsolatot bankoddal és tegyél rendőrségi feljelentést.
A Bank 70. születésnapjára hivatkozva eMag kupont ajánlanak csalók a Facebookon. A "További információ" gombra kattintva adathalász oldalra jutnak a látogatók, ahol az ebanki belépési adataikat probálják megszerezni a támadók.
Felhívjuk figyelmeteket, hogy a K&H Banknak NINCS 70. születésnapi akciója, illetve nincs az eMaggal közös kampánya. Az oldalra mutató link - mint általában az adathalász támadások esetén itt is árulkodó: nem a K&H hivatalos weboldalára, a kh.hu -ra mutat.
A legfontosabb, hogy még megnyitás előtt ellenőrizd, hogy milyen oldalra mutat a link. Ha kételyed van, inkább ne kattints, hanem gépeld be a weboldal címét.
Ha megtörtént a baj, haladéktalanul vedd fel a kapcsolatot bankoddal és tegyél rendőrségi feljelentést.
A Foxpost csalások logikáját idézi a csalók újabb próbálkozása: beérkező átutalás megerősítését nyelvtani hibákat tartalmazó emailben kérik, amihez egy linkre kell kattintanod. Természetes a link hamisított oldalra vezet, ahová ha beírod a belépési adataidat, akkor az az adathalászok kezébe kerül. Tartsd észben: ahhoz, hogy megkapd a számodra átutalt összeget, nem kell megerősítened a bejövő utalást!
Légy óvatos, mindig vizsgáld meg, hogy hova mutat a link és ha nem vagy biztos abban, hogy valóban a Bank oldalára, akkor inkább NE kattints, hanem hívd a TeleCentert!
Valótlan hirdetések jelennek meg az MNB és egy tőzsdei kibocsátó állítólagos befektetési programjáról, amelynél az ügyfelek számlapénzére a jegybank garanciát vállalna. A hirdetések, ismert internetes portálok arculatával visszaélő cikkek hamisítványok: a csalók egyetlen célja - a jegybank nevével is visszaélve - a befektetők pénzének megszerzése..
A mostani támadássorozatnál a bűnözők a közösségi médiában tesznek közzé céges hirdetéseket arról, hogy az MNB (jellemzően a MOL-csoporttal vagy más társasággal közösen) befektetési programot indított el, s ennek keretében az együttműködő cég részvényeit lehet megvenni. A hirdetésre kattintó érdeklődőket olyan honlapra navigálják át, amelyiken az ország vezető internetes hírportáljainak arculatával, esetleg ismert közéleti szereplőkkel, hamisított újságcikkekben reklámozzák a befektetést. Innét továbblépve az ügyfelek megadhatják adataikat, majd a csalók telefonos, e-mailes egyeztetés nyomán szerződéstervezetet küldenek nekik. A bűncselekmény hitelességének növeléséért az általuk kiküldött „Projekt beruházási megállapodás” vagy „Arbitrázsi megállapodás” elnevezésű szerződéseken egy jelenleg vagy korábban felügyelt intézmény MNB tevékenységi engedélyszámát szerepeltetik. Az ügyfelekkel való egyeztetések során az MNB közvetítői adatbázisából véletlenszerűen kiválasztott magánszemélyek neveit és nyilvántartási számait használják. Szintén e célt szolgálja, hogy a dokumentumokon valótlanul azt is állítják, hogy a befektetők ügyfélszámláján lévő pénzt a jegybank garantálja.
A minimális befizetési összeg 90 ezer forint, amire a hirdetésekben irreális (akár heti 100 százalékos) hozamot ígérnek, passzív jövedelemként elérhető kiváló megtakarítási lehetőségként.
Légy óvatos és ne dőlj be a hirdetéseknek: az MNB nem indított el befektetési programot a közelmúltban egyetlen tőzsdei kibocsátó társasággal sem, s így ehhez kapcsolódó garanciát sem vállal.
Ha megtörtént a baj, haladéktalanul vedd fel a kapcsolatot bankoddal és tegyél rendőrségi feljelentést.
Újabb módon próbálják hitelessé tenni leveleiket az adathalászok: a csaló levélben található linkre kattintva olyan weboldalra jut az ügyfél, amin egy captcha-t helyeztek el annak érdekében, hogy „megvédjék a felhasználókat a csalóktól”. Légy óvatos és minden esetben ellenőrizd a weboldal címét mielőbb bármilyen adatodat megadod és tartsd észben: a captcha funkciója, hogy védje a weboldalt a (robotok általi) tömeges megnyitástól. Ha tehát a captcha a Te védelmedre hivatkozik, akkor fogj gyanút és zárd be a weboldalt.
Újra megpróbálkoznak a csalók azzal, hogy a felhasználói fiókok felfüggesztésével fenyegetve próbáljanak meg adataidhoz és pénzedhez hozzáférni. A levelek jellemzően rövidek, enyhén magyartalanok, a feladójuk e-mail címe és a bennük található link árulkodik: egyik sem a K&H Bank hivatalos domainjére, a kh.hu-ra mutat.
Ha egy megkeresés valamilyen hátrány, szankció kilátásba helyezésével próbál rád nyomást gyakorolni, légy gyanakvó és különösen körültekintően ellenőrizd a linket!
Új támadási módszerrel próbálkoznak a csalók: arra próbálják rábeszélni az áldozatokat, hogy a Nemzeti Bank által javasolt "vírusirtót" telepítsék. Az oldal jó magyarsággal készült, NEM kér be banki adatokat, azonban ha a gyanútlan felhasználó bármelyik linkre kattint, akkor távoli hozzáférést biztosító programot telepít, amely segítségével a támadók a továbbiakban a számítógépén, telefonján tárolt adataihoz hozzáférhetnek, valós időben láthatják tevékenységét és adott esetben a nevében kezdeményezhetnek aktivitásokat.
A program telepítését indítványozó megkeresés bármilyen csatornán (e-mailben, telefonon stb.) érkezhet.
Felhívjuk a figyelmet, hogy sem a K&H Bank, sem más magyarországi bank NEM kezdeményezi, hogy ügyfeleik linkre kattintva vírusirtó programot telepítsenek, az ilyen típusú támadások ellen a legjobb védekezés, ha nem nyitjuk meg a linket. Ha mégis megtettük, akkor kérjük, hogy a „mi a teendő, ha csalás áldozata lettél” gomb alatt leírtakat kövessék ügyfeleink.
Az ünnepek közeledtével egyre többünknél elkezdődik a karácsonyi készülődés, az emberek ilyenkor kevésbé óvatosak. A meghitt hangulat miatti gyanútlanságot próbálják kihasználni az adathalászok, ami a csalási kísérletek növekvő számán is látszik.
Ezek a levelek általában nem jó magyarsággal készülnek, sok esetben az arculati elemek sem megfelelőek, a bennük található link pedig nem a kh.hu oldalra mutat.
Légy különösen óvatos és nem add ki az adataidat, ha egy e-mail, vagy sms – esetleg telefonhívás – a számlád zárolásával, vagy egyéb szankcióval fenyeget.Ha egy megkeresést gyanúsnak ítélsz, kérjük jelezd az informationsecurity@kh.hu címen.
A karácsonyra leginkább jellemző támadásokról pedig a Te & a biztonságod karácsonykor is című cikkünkben olvashatsz.
Rossz magyarsággal készült levéllel próbálnak megtéveszteni a csalók, melyben azt kérik, hogy egy linkre kattintva tekintsd meg a Banktól kapott új üzenetedet.
Ha a link fölé húzod az egeret és NEM kattintasz, akkor láthatod a megjelenő ablakban, hogy a nem a K&H Bank oldalára mutat.
Felhívjuk a figyelmet, hogy sem a K&H Bank, sem más magyarországi bank NEM kezdeményezi, hogy ügyfeleik linkre kattintva vírusirtó programot telepítsenek, az ilyen típusú támadások ellen a legjobb védekezés, ha nem nyitjuk meg a linket. Ha mégis megtettük, akkor kérjük, hogy a „mi a teendő, ha csalás áldozata lettél” gomb alatt leírtakat kövessék ügyfeleink.
Időről időre visszatérő, ismét felívelő gyakoriságot mutató módszere a csalóknak az, hogy a fiókod felfüggesztésével fenyegetnek, ha nem frissíted az adataidat. A levélben található linket megvizsgálva – föléhúzod az egeret, de nem kattintasz – láthatod, hogy nem a kh.hu oldalra mutat.
Kérjük különösen légy óvatos, ha egy üzenet valamiféle hátránnyal, szankcióval fenyeget!
Az sms-ben érkező (smishing) támadás során a csalók úgy próbáknak rávenni arra, hogy kattints az üzenetben található linkre, hogy a mobilbanki szolgáltatás megszüntetésével fenyegetnek.
Kérjük különösen légy óvatos, ha egy üzenet valamiféle hátránnyal, szankcióval fenyeget, illetve ha megszólítás után zárójelben az e-mail címedet látod!
A Magyar Nemzeti Bank, a Magyar Bankszövetség, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, a Nemzeti Kibervédelmi Intézet és az Országos Rendőr-főkapitányság és a pénzpiaci szereplők összefogásában valósult meg a KiberPajzs átfogó oktatási program, ami közérthetően, röviden és érdekesen mutatja be az ügyfeleket érintő leggyakoribb csalásokat.
Kattints és vértezd fel magad a csalók ellen a KiberPajzzsal!
az adathalászat a csalások egy alfajtája, ami napjaink egyik legnagyobb online fenyegetése, aminek szinte mindenki ki van téve. Ahogyan neve is jelzi, az adathalászat az adataink megszerzését célzó támadás. Technikai eszközökkel nagyon sok támadás megelőzhető, azonban nélküled a technikai eszközök keveset érnek. Mi a K&H-nál igyekszünk minden erőnkkel megóvni a pénzedet és adataidat, de a védelem egyik kulcseleme Te vagy.
Annak ellenére, hogy a pénzintézetek és a hatóságok is komoly energiát fektetnek a csalás megelőzésbe még mindig elmondható, hogy sokan esnek adathalászok áldozatául és az esetek jelentős részében olyan emberek, akik hallottak már az adathalászatról, több-kevesebb pontossággal felismerik a csalások jeleit. Mi lehet annak az oka, hogy az ügyfelek megadják adataikat a csalóknak?
„Igen, hallottam már történeteket és olvastam is már cikkeket az adathalászatról, de elképzelhetetlennek tartottam, hogy ez velem is megtörténhet.” – mondta egyik ügyfelünk miután a csalók megpróbálták megszerezni adatait. A sérthetetlenség illúziója egy olyan szorongást csökkentő elhárító mechanizmus, ami miatt az emberek úgy érzik, mintha egy védőháló venné őket körül, a rémisztő, elrettentő dolgok velük nem történhetnek meg. A hamis biztonságérzet a felhasználókat gyanútlanná teszi, így nincsenek felkészülve a támadásokra, a gyakorlatban sokszor a meglévő tudásuk is cserben hagyja őket, amikor gyorsan kell reagálni.
„Az előadások során szinte minden esetben elhangzik az a mondat, hogy túl kis pont vagyok ahhoz, hogy engem akarjanak megtámadni, ez azonban nincs így. Egyrészt az összegyűjtött adatok, mint név, e-mail cím, telefonszám stb. konkrét összegekért találnak vevőre, másrészt akinek megvannak az adataink, az bármikor indíthat akár egyszerű, tömegesen generált támadást, amely címzettjei közt mi is szerepelünk, de akár célzottan ellenünk irányuló támadást is.” – mondta el a K&H Bank információbiztonsági munkatársa, aki kiemelte, hogy az adathalászok számára nem csupán a banki, vagy személyes adataink jelentenek értéket, hanem a közösségi médiába feltöltött fényképeink, vagy posztjaink, hiszen az összegyűjtött információk alapján könnyedén indíthatnak célzott támadást ellenünk, vagy akár ismerőseink ellen, esetleg a mi nevünkben is.
„Nincs két teljesen egyforma kiberbűnözési ügy, de a csalási »forgatókönyvekben« szinte minden esetben előfordul egy alapvető elem: a gyors cselekvésre sarkallás” – fejtette ki dr. Dávidné Hidvégi Julianna klinikai szakpszichológus, az Áldozatsegítő Szolgálat szakértője. Hozzátette: a legtöbb áldozat arról számolt be, hogy az elkövetők félelmet keltő állításokkal próbáltak azonnali reakciót kicsikarni belőlük. Annak érdekében, hogy biztosra menjenek, a csalók azonnal a legfájóbb pontokat célozzák – azzal riogatnak, hogy veszélybe került a személyes pénzügyi helyzetünk, a megtakarításunk, vagy akár szeretteink biztonsága. „A digitális csalók sokféleképpen próbálkoznak, a céljuk azonban mindig ugyanaz: hogy ijedtünkben gondolkodás nélkül, reflexszerűen reagáljunk, kikapcsolva a természetes bizalmatlanságunkat és óvatosságunkat.”
A potenciális áldozatok helyzetét nehezíti, hogy sokszor igazi profikkal állnak szemben. „Azok a csalók, akik fenyegetnek, nagyon nagy tapasztalattal rendelkeznek a megfélemlítésben, és az áldozat hanghordozásából és/vagy szóhasználatából érzékelik, hogy meddig mehetnek el, vagy azt, hogy folytathatják-e, mert ők is kerülhetnek veszélybe. Az ilyen elkövető a tapasztalataira alapozva ismeri fel, hogy az adott személynek milyen félelmei, szorongásai vannak, melyet kihasználva bármire rá tudja venni” – mondta dr. Szilágyi Zsuzsanna, a Békéscsabai Áldozatsegítő Központ koordinátora. A félelmetes kijelentések határozott fellépéssel társulnak – ez a kombináció pedig gyakran sikeresen rombolja le a potenciális sértett önbizalmát. A felvázolt hamis szituáció okozta pánik gyakran átveszi az irányítást a racionális gondolkodás fölött. „A félelem és a szorongás megbénítja az áldozatot, gondolkodása beszűkül és képtelen racionálisan értékelni a kialakult helyzetet. Az áldozat ezáltal irányíthatóvá válik, és önmaga védelme érdekében kész megtenni azokat a lépéseket, amelyeket az elkövetők meghatároznak – magyarázza dr. Dávidné Hidvégi Julianna. – A lényeg, hogy időt nyerjünk! Hogy elbizonytalanítsuk a csalót az általa nem várt reagálásunkkal, visszavegyük a vezetést, és ne hagyjuk, hogy ő irányítson!”
A szakemberek egybehangzó véleménye szerint a legjobb védekezés, ha gyakorlatban próbáljuk meg elsajátítani a védekezést. Ennek egyik módja, ha folyamatosan rászoktatjuk magunkat arra, hogy minden linket ellenőrizzünk akár e-mailben, akár sms-ben, vagy egyéb típusú üzenetben érkezett, függetlenül attól, hogy munkahelyen, vagy magánéletünkben kaptuk.
Érdemes rákeresni az interneten és többször meghallgatni azokat a felvételeket, amelyek telefonos csalásokat rögzítettek. Időnként képzeljük el azt, hogy mi vagyunk a hívott fél helyében és gondoljuk végig mit reagálnánk, majd objektíven elemezzük és korrigáljuk a reakciót, amit aztán begyakorolhatunk.
Mindenki érzi, amikor próbálják nyomás alá helyezni. Álljunk meg pár percre és gondoljuk végig: mit veszíthetünk, ha engedünk a nyomásnak. Csupán néhány másodperc ”késlekedés”, amíg felhívjuk a bankunkat az általunk ismert számon, de megéri, hiszen így gyorsan valós segítséget kaphatunk és egyben ellenőrizni tudjuk azt is, hogy tényleg támadás van-e ellenünk folyamatban, vagy csupán egy próbálkozásnak vagyunk elszenvedői.
Forrás: mediaunio.hu
Az egyik leggyakrabban előforduló adathalász módszer, hogy illetéktelenek valósnak tűnő telefonszámról - sok esetben más bank nevében - próbálják az ügyfelek bankkártya adatait és egyes azonosítóit megszerezni. Az is előfordulhat, hogy más bank nevében telefonálnak, majd miután kiderül a támadók számára, hogy a hívott szám a K&H ügyfele, akkor “átkapcsolnak” a K&H ügyintézőjéhez, vagy a K&H nevében azonnal újra hívják az ügyfelet.
A hívószám-hamisítás egy speciális technika, ami lehetővé teszi a csalók számára, hogy módosítsák a hívószámot (például a K&H Bank telefonszámát feltüntetve), amely a telefon kijelzőjén jelenik meg, elrejtve ezzel a valódi hívó fél azonosságát. Vagyis amikor egy ilyen hívást fogadsz, a kijelzőn nem a valódi hívó telefonszáma jelenik meg, hanem egy másik, gyakran ismerősnek tűnő szám, például a bank telefonszáma. Ez növeli a csalók hitelességét és segíti a csalókat abban, hogy az áldozatokat becsapják. Egy ismerős telefonszám kevésbé tűnhet gyanúsnak, így nagyobb eséllyel ki tudják csalni a kívánt adatokat az áldozatokból.
Jellemzően hibás magyarsággal, gépelési, helyesírási hibákkal készült levelek, amelyek
A levélben található link szövege nincs összefüggésben a levél tartalmával (pl. a K&H nevében küldött levélben található link nem a kh.hu-ra, hanem egy teljesen másik oldalra mutat).
Jellegükből fakadóan ezek az üzenetek jellemzően egy rövid, figyelem felkeltő szöveget és egy linket tartalmaznak (pl. 111111111 számú csomagja feladásra került.). Az sms-ek - hasonlóan a telefonos megkeresésekhez – valósnak tűnő telefonszámról is érkezhetnek. Minden esetben légy gyanakvó, ha olyan tartalmú sms-t kapsz, amire nem számítottál (pl. ha nem rendeltél semmit és mégis csomag érkezéséről tájékoztatnak). A link ellenőrzéséhez hosszan tartsd az ujjad a linken, ekkor megtekinthetővé válik a hivatkozás, amire a link valójában mutat. Ha a link szövege nincs összefüggésben az üzenet tartalmával (pl. a K&H nevében küldött sms-ben található link nem a kh.hu-ra, hanem egy teljesen másik oldalra mutat), majdnem biztos, hogy adathalász támadás célpontjai vagy.
Internetes vásárlási jelszó rögzítése mindenképpen ajánlott annak érdekében, hogy az online tranzakció biztosan teljesüljön még akkor is, ha K&H mobilbank segítségével jóváhagyott online vásárlás sikerességének ez nem feltétele.
miért?
ha valamilyen technikai ok miatt nem tudunk neked azonnali (push) értesítést küldeni, akkor ezzel az internetes vásárlási jelszóval és SMS-ben küldött jelszóval tudod hitelesíteni a fizetést.
hogyan állíthatsz be internetes vásárlási jelszót?
Amennyiben problémád adódna, itt megtalálod a megoldást az esetleges fennakadások esetén.
Az internetbanki és mobilalkalmazási szolgáltatásokban [K&H e-bank], [K&H mobilbank], [K&H e-kártyafelület] egy külön menüpont áll rendelkezésre, ahol ezt az új jelszót megadhatod. Az internetes vásárlási jelszó megadását mindenképpen javasoljuk, hogy akkor is tudj vásárolni, ha az azonnali (push) értesítés kiküldése hibába ütközik.
Az internetes vásárlási jelszó megadható:
Ha rendelkezel saját K&H mobilbank hozzáféréssel akár saját lakossági, akár vállalkozói számla miatt, akkor azon keresztül a nevedre szóló minden kártyád tranzakcióját tudod hitelesíteni az ahhoz tartozó K&H mobilbank segítségével.
Ha nincs saját K&H mobilbankod, kizárólag egy társkártyával rendelkezel, akkor internetes vásárlási jelszóval és SMS-ben kapott megerősítő kóddal lehetséges az online vásárlás:
A telefonszám megadása, amelyre a megerősítő SMS érkezik (3DS telefonszám) , illetve az internetes vásárlási limit beállítása a számlatulajdonos feladata, amit a K&H e-bankban és K&H mobilbankban tud megtenni. Az internetes vásárlási jelszót a kártyabirtokosnak kell megadnia a K&H e-kártyafelületen.
Amennyiben a mobiltelefonodra nem érkezik meg a jóváhagyáshoz szükséges üzenet, akkor a K&H mobilbankba belépve is meg tudod tenni, a vásárlási tranzakció megkezdését követő 5 percen belül.
Amennyiben az értesítés rendszerprobléma miatt nem tud eljutni a mobiltelefonodra, úgy a rendszer automatikusan az alternatív megerősítési módszerre áll át. Ebben az esetben a tranzakció jóváhagyása egy SMS-ben kapott megerősítő kód és internetes vásárlási jelszó segítségével történik.
A K&H e-bankban és a K&H mobilbankban egy külön menüpont áll rendelkezésre, ahol ezt az új jelszót megadhatod. Az internetes vásárlási jelszó megadását mindenképpen javasoljuk, hogy akkor is tudj vásárolni, ha az azonnali (push) értesítés kiküldése hibába ütközik.
A teljes tranzakcióra 10 perc áll rendelkezésre, viszont onnantól, hogy jóváhagyási folyamat elindult, 5 percen belül le kell zárni a folyamatot. Amennyiben SMS-ben küldött jelszó segítségével hagyod jóvá a fizetést, maga a kód 5 percig érvényes.
A mobilbankba belépve, egy ott felugró ablak segítségével, vagy a Tranzakciók / internetes tranzakciók menüpontban jóváhagyható a tranzakció.
Ellenőrizni kell, hogy a felugró/push értesítések engedélyezve vannak e mobileszközön.
Ausztria, Belgium, Bulgária, Ciprus, Csehország, Dánia, Egyesült Királyság, Észtország, Finnország, Franciaország, Görögország, Hollandia, Írország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Luxemburg, Magyarország, Málta, Németország, Olaszország, Portugália, Románia, Spanyolország, Szlovákia, Szlovénia, Svédország, Izland, Norvégia, Liechtenstein
2021. február végéig fokozatosan történik az átállás az új folyamatra. Amennyiben mind a kártya elfogadó, mind a kibocsátó átáll az új módszerre, úgy az adott online vásárlási tranzakció megerősítése az oldalon leírtak szerint történik. Az új szabályok nem vonatkoznak az Európai Gazdasági Térségen (EU tagállamai, valamint UK, Norvégia, Lichtenstein és Izland) kívül üzemelő ázsiai, vagy amerikai oldalakon történő online kártyás vásárlásokra.