útmutató a bankkártyás fizetéshez: POS-termináloktól a webshopokig
az elektronikus fizetési megoldások elterjedése
A készpénzes fizetés hazánkban sokáig egyeduralkodónak számított. Bár az USA-ban és Nyugat-Európában már a ’90-es években is lehetett bank- vagy hitelkártyával fizetni az üzletekben, nálunk a 2000-es évek közepén, végén történt az áttörés. Ez egyben összecseng a világban végbemenő technológia fejlődéssel, és persze az internet megjelenésével és térhódításával.
A fogyasztók és a vállalkozók egyaránt gyors, kényelmes és biztonságos fizetési lehetőségeket kerestek, az elektronikus megoldások pedig mindhárom kritériumnak tökéletesen megfeleltek. Az elektronikus fizetés ezzel együtt egy gyűjtőfogalom lett, amibe többféle technikai megoldás is beletartozik. A leghétköznapibb és elterjedtebb megjelenési formája a bankkártyás fizetés, melyet a fizikai POS-ek, -VPOS az e-commerce környezetben, vagy a már fizikai POS terminál nélküli SoftPOS alkalmazás támogat az androidos okostelefonokon, de ide sorolhatjuk az azonnali átutalási megbízásokat, a 2024. szeptember 1-jén, újonnan megjelenő Qviket, de vannak iparágak, ahol a SZÉP kártyák elektronikus vagy fizikai elfogadása sem nélkülözhető.
Ha egy cég partnert keres az elektronikus fizetési rendszerhez, akkor általában először azt méri fel, milyen lehetőség illik leginkább az igényeihez. Maga a partner is megér egy kis utánanézést: milyen költségekkel dolgoznak, mennyire biztonságos a rendszerük és milyen könnyű elérni az ügyfélszolgálatukat?
bankkártyás fizetés az üzletekben: a POS-terminálok jelentősége
A POS szó az angol Point of Sale, vagyis készpénzmentes értékesítési pont kifejezést takarja. Ezek azok a terminálok, melyeket a boltokban, benzinkutakon, éttermekben és a kereskedelem lényegében minden szektorában használnak. A fizetőkártyákat napjainkban jellemzően a POS-terminálok kezelik, mert könnyen használhatók, megbízhatók és az üzletnek is megéri fenntartani őket.
A terminálok között ugyanakkor van különbség. A hagyományos asztali POS-terminálok vezetékkel kapcsolódnak a kommunikációs hálózathoz, mára jellemzően az internethez, és képesek az érintésmentes fizetések fogadására, azaz az elektronikus pénztárcák pl. Google Pay vagy az Apple Pay kezelésére. Jó választásnak számítanak egyebek mellett kiskereskedelmi üzletekbe, szépségszalonokba és bármilyen olyan üzletben, ahol a fizetés egy fix helyen zajlik.
Egy étteremben vagy futárszolgálatnál azonban olyan POS terminálokat használnak, melyek GPRS kommunikációval biztosítják a mobilitást. Az asztali változatokhoz hasonlóan a GPRS POS-ekkel is nyomtathatunk bizonylatot és mivel billentyűzetük is van, a PIN-kód megadása is megoldható, tehát mobilitásában tér el az asztali változattól, illetve pont ebbéli előnyéből adódóan nem lehet a kasszarendszerrel illeszteni, mint az asztali verziót.
A felhasználók egy része már magát a POS terminálokat is elavultnak tekintheti. A K&H-nál létezik például a SoftPOS mobilalkalmazás, amikor saját – android operációs rendszerrel működő - okostelefonunkból varázsolhatunk POS terminált. Ehhez szerződéskötést követően mindössze le kell töltenünk a szükséges appot, majd regisztrálást követően máris fogadhatják a bankkártyás fizetéseket a telefonjuk segítségével a felhasználók/kereskedők. Kifejezetten hasznos lehet, ha a kollégák folyton úton vannak, egy futárszolgálat esetén, vagy ha értékesítők járják az országot.
Ha pedig már az újdonságoknál tartunk: 2024 szeptemberétől hazánkban elindult az úgynevezett Qvik fizetési megoldás. Ennek lényege, hogy a POS terminálon egy QR-kód jelenik meg, amit az ügyfél beolvas és (azonnali) átutalással teljesíti a fizetést. A rendszer ugyanakkor NFC-vel, Qvik-kérelemmel és Qvik-linkkel is működik, aminek az elterjedésére a közeljövőben számíthatunk.
Fontos tudnunk, hogy a jogszabályok értelmében kötelező az elektronikus fizetés lehetőségének biztosítása, ha a nyugtaadási kötelezettségünket kizárólag online pénztárgép segítségével teljesítjük. A fenti technikák mindegyikével megfelelhet egy vállalkozás a jogszabályi kötelezettségének, ahogyan az azonnali átutalás lehetőségével is.
digitális fizetési megoldások: hogyan működik a virtuális POS?
Bár elsőre talán furcsának hathat, a webshopok fizetési felülete is POS-terminálnak számít. Csak éppen nem fizikailag létező, hanem ún. virtuális POS-nak, vagy röviden VPOS-nak. Napjainkban az ügyfelek alapelvárásai közé tartozik, hogy egy webáruházban online, bankkártyával is lehessen fizetni. Egyáltalán nem mindegy ugyanakkor, hogy ez mennyire rugalmas, biztonságos és felhasználóbarát.
A legtöbb vállalkozás azt látja jó megoldásnak, ha minél több kártyatársaság kártyáját el tudja fogadni. A hazai lakosság körében a MasterCard és a Visa a leginkább elterjedt típusú bankkártya, de előfordulhat más kártyatársaság terméke is. Az ügyfelek igényei közé tartozik az is, hogy a folyamat legyen átlátható, gyors és a fizetési felület adjon kellő információt a lépésekről.
A biztonság természetesen kulcskérdés, melyet a nemzetközi kártyatársaságok szigorúan szabályoznak, hiszen az emberek mégiscsak a bankkártyáik adatait fogják begépelni a webshop felületén. Ezért mutathat jobban, ha valamelyik nagynevű pénzintézet, vagy pénzforgalmi szolgáltató kártyaelfogadás szolgáltatására szerződünk és ezzel biztosítjuk vásárlóinknak a bankkártya elfogadást.
Hogy a piacon lévő alternatívák közül – melyik felel meg leginkább a vállalkozásnak, azt a fenti specialitások mellett befolyásolhatja az ár, a felület kezelhetősége és a kapcsolódó kiegészítő, támogató szolgáltatások pl. tranzakciók nyomon követése, kivonatok elérése, 7x24 órás ügyfélszolgálat szolgáltatás.
SZÉP kártya: minden, amit a speciális fizetési kártyák elfogadásáról tudni kell
Sok munkáltató a fizetésen felül béren kívüli juttatásokat, vagy hétköznapibb néven cafeteriát is biztosít a dolgozóknak. Ez a cégnek adózási szempontból előnyös, a munkavállalónak pedig azért, mert extra bevételhez jut. A cafeteria sokféle lehet, de a SZÉP-kártya vitán felül az egyik legkeresettebb verzió. Egyrészt azért, mert hasonlóan működik, mint egy bankkártya, másrészt azért, mert országszerte számos elfogadóhely található. A K&H SZÉP kártyát például már több, mint 43 000 helyen elfogadják, sőt, digitálisan is használható, a hazai kártyakibocsátók megoldásai közül elsőként.
A legtöbb ma elérhető POS terminál képes kezelni a SZÉP-kártyákat is, ahogy az online VPOS fizetési rendszereknél sincs ezzel gond. Mivel 2022 óta a SZÉP-kártyák alszámlái (szállás, vendéglátás, szabadidő) átjárhatók, még inkább érdemes biztosítanunk ezt a fizetési módot, amennyiben a tevékenységi körünk olyan, ahol ez alkalmazható.
trendek a bankkártyás fizetésekben
Mióta a bankkártyák megjelentek a piacon, a szolgáltatók arra törekedtek, hogy a fizetés még gyorsabb, még biztonságosabb és még kényelmesebb legyen. A fejlesztés ma sem állt meg, hiszen mind a technika, mind a felhasználói elvárások változnak. A biztonság napjainkban, az internetes csalások korában például minden korábbinál kardinálisabb kérdéssé vált. Az online tranzakcióknál a többfaktoros hitelesítés szavatolhatja, hogy ne kerülhessenek illetéktelen kezekbe az adataink. A dinamikusan változó CVV/CVC-kód vagy az időalapú jelszavak pedig szintén jelentősen megnehezítik a csalók dolgát.
Kényelmi szempontból mindenképp kiemelendő, hogy az NFC-technológiával az érintésmentes fizetés még gyorsabbá válik, és ugyanezt a célt szolgálják az azonnali fizetési rendszerek is.
hogyan támogatja a K&H a bankkártya elfogadást?
Ha vállalkozóként nálad még nincs bankkártyás fizetési lehetőség, vagy csak nem vagy elégedett a jelenlegi szolgáltatóddal, akkor érdemes megismerned a K&H bankkártya elfogadás szolgáltatását. Mindegy, hogy fizikai POS terminált, SoftPOS mobilalkalmazást vagy online VPOS fizetési rendszert szeretnél, nálunk mindegyikre találsz modern és megbízható megoldást.
A K&H POS termináljainak segítségével ügyfeleid fizethetnek: hagyományos és tokenizált – azaz telefonban tárolt elektronikus – bankkártyával. A hazánkban elérhető szinte összes kártyatársaság termékét elfogadják, emellett egészségpénztári- és SZÉP Kártyákat is. Teljes körű szolgáltatásunkba beletartozik a terminálok szervizelése és a 7-24 órában elérhető TeleCenter. Amikor pedig valaki fizet nálad a kártyájával, mi vállaljuk, hogy az első banki munkanapon elindítjuk a tranzakciók elszámolását!
Tudj meg többet a K&H-nál elérhető POS szolgáltatásokról!
Jelen tájékoztató nem minősül ajánlattételnek, célja pusztán a figyelem felkeltése. A K&H bankkártya elfogadási szolgáltatást, a CSOB magyarországi leányvállalata a K&H Pénzforgalmi Szolgáltató Kft. (K&H PSZ) nyújtja. Részletek a www.khpos.hu weboldalon.