kiberbiztonság: praktikus megoldások vállalkozásoknak
2025. március 10. - A digitalizáció előnyeivel tisztában vagyunk, de annak veszélyeit is ismernünk kell. Vállalkozóként különösen jelentős a kiberbiztonság: lássuk, miért.
Talán nem meglepő, hogy a mai modern világban hatalmas lehetőségek rejlenek a digitalizációban: néhány okos megoldás, jól megválasztott fejlesztés segíthet a költségek csökkentésében, emellett pedig a termelékenység, a hatékonyság növelésében is. A felhőalapú szolgáltatások bevezetésével megszabadulhatunk a szerverek fenntartásának költségeitől és az ezzel együtt járó feladatoktól, valamint lehetővé tehetjük, hogy a munkavállalók bármikor hozzáférhessenek a fontos dokumentumokhoz, sőt az elektronikus megoldások a biztonságos tárolást is segítik. Emellett a mesterséges intelligencia is hatékony segítséget nyújthat az automatizálás, a tartalomkészítés és az adatelemzés területén.
A digitalizáció azonban nem csupán arra szolgál, hogy megkönnyítse az egyes munkafolyamatokat, és hogy azok automatizálásával időt és munkaerőt takarítsunk meg: ennek köszönhetően az egyes munkafázisok, állomások egyszerűen követhetővé és elemezhetővé válnak, így pontosan tudjuk, hogy melyik feladat elvégzése mennyi időt vesz igénybe, láthatjuk, hogy hol akadtak meg az egyes folyamatok, ezekből pedig fontos következtetéseket vonhatunk le, melyek segítségével még tovább optimalizálhatjuk a vállalkozás működését.
Ez persze befektetéssel is együtt jár, ami azonban az előnyöket látva, gyorsan megtérülhet. A vállalat tevékenységéhez szükséges szoftverek beszerzése, az eszközpark megújítása vagy az elektronikus dokumentumkezelésre történő átállás is kiváló megoldások, amik hosszú távon jelentősen csökkentik a működési költségeket.
Gyakran előfordul, hogy a jól bevált beszállítókkal, alvállalkozókkal hosszú ideje fennálló és gond nélkül működő kapcsolatokat természetesnek tekintjük, és azok átvilágítását egyáltalán nem végezzük el. Egy jó munkakapcsolat persze aranyat ér, néhány évente azonban érdemes átvizsgálni ezeket a szerződéseket és körülnézni a piacon egyéb ajánlatok után. Könnyen lehet, hogy valamely szolgáltatásra már egyáltalán nincs szükségünk, esetleg azt a digitalizációnak köszönhetően sikerült kiváltanunk, de az is, hogy egy másik cégtől egy jóval kedvezőbb ajánlatot kaphatunk, amivel komoly összegeket spórolhatunk.
A beszállítói árak rendszeres összehasonlítása elengedhetetlen ahhoz, hogy a kiadásokat optimalizáljuk: ha évről évre elfogadjuk a folyamatos áremelést, azzal jelentősen növeljük a működési költségeinket, ha azonban a versenyeztetés mellett döntünk, mi kerülünk döntési pozícióba, és válogathatunk a számunkra legkedvezőbb ajánlatok között.
Az adott munkakörtől függően érdemes elgondolkodni azon a lehetőségen, hogy egyes munkavállalók a feladataikat részben vagy egészben otthonukban végezhessék. Nem véletlen, hogy egyre több nagyvállalat jár el hasonlóan: a rugalmas munkavégzés a kkv-k számára is számos előnnyel jár együtt, melyek a költségoptimalizáláson is túlmutatnak.
Először is természetesen csökkenthetjük az irodai rezsiköltségeket: ha kevesebb dolgozó tartózkodik a vállalkozás székhelyén, kevesebb villanyt és vizet fogyasztunk, ha pedig egész helyiségeket le tudunk zárni, a fűtési költségeken is spórolhatunk. Ha hosszú távon is fenntartható a távoli munkavégzés, egy kisebb irodahelyiség is elegendő, a magas bérleti díjaknak köszönhetően pedig ezzel is jelentős költségcsökkenést érhetünk el.
A home office lehetősége azonban a dolgozóknak is számos előnnyel járhat, segít megtartani a munka és a magánélet egyensúlyát, ami növelheti a motivációt és csökkentheti a fluktuációt. Sőt, a hibrid munkavégzéssel akár egyszerűbb lehet betölteni a nyitott pozíciókat is, mivel a fizetés és a juttatások mellett fontos része lehet az értékajánlatunknak.
Az energiahatékonyság manapság központi kérdés mind a magánszemélyek, mind a vállalkozások számára.
A nagyobb beruházások előtt első lépésben érdemes átvizsgálni a jelenlegi fogyasztásunkat almérők felszerelésével vagy energetikai audit készítésével. Ha ugyanis ismerjük azokat a tényezőket, melyek meghatározzák a fogyasztásunkat, könnyen kiderülhet, hogy mely területeken érdemes változtatni a megtakarítás érdekében.
A fogyasztás csökkentésének több fontos eszköze is van: ide tartozik egyebek mellett a hétköznapi szokások megváltoztatása, a meglévő berendezések megfelelő beállítása és azok tudatos használata, de az olyan apró trükkök, mint a függönyök vagy a huzatfogó párnák beszerzése is nagy segítséget jelenthetnek hosszú távon. Fontos a rendszeres karbantartás is, valamint a kisebb-nagyobb felújítások, beruházások megvalósítása: ilyen lehet az ablakok szigetelése, a nyílászárók cseréje vagy a világítási rendszer átgondolása. Mivel az irodát a munkavállalók használják nap mint nap, az ő oktatásuk, felvilágosításuk is rendkívül fontos, ha ugyanis tudatosan működtetik a különböző berendezéseket, azzal érezhető csökkenést tapasztalhatunk a rezsiszámlákon.
Új berendezés vásárlása esetén természetesen elengedhetetlen az energiahatékonysági mutatók figyelembevétele, ha pedig nagyobb beruházásban gondolkodunk, érdemes utánanézni az aktuálisan elérhető állami támogatásoknak, energiahatékonysági programoknak, melyek hozzájárulásával jelentős segítséget kaphatunk a korszerűsítéshez.
A költségek, kiadások folyamatos figyelemmel kísérése elengedhetetlen azok optimalizálásához, hiszen így szűrhetjük ki a nem megfelelően felhasznált erőforrásokat és vethetünk véget a felesleges kiadásoknak. Ennek keretében érdemes felülvizsgálni a kifizetett munkabéreket, a beszerzési költségeket és minden olyan kiadást, ami a mindennapos működéssel együtt jár: a hasonló auditálások és ellenőrzések hatalmas segítséget jelentenek a versenyképesség megőrzésében és a hosszú távon is hatékony működésben.
A kimondottan a vállalkozások számára nyújtott felelősség- és vagyonbiztosítások óriási segítséget nyújthatnak a kkv-k számára is, hiszen egy biztosítási esemény bekövetkezése esetén a károkat nem nekik kell megfizetni.
A vállalkozások működése során olykor előforduló káresemények, így az önhibánkon kívül harmadik személynek okozott személyi sérülések, dologi károk vagy például a munkavállalók munkabalesete esetén a felelősségbiztosítás nyújthat segítséget a károk megtérítésében. A környezetvédelmi felelősségbiztosítás pedig a vállalkozás tevékenységével okozott, előre nem látható környezeti károk felszámolásának költségeit térítheti meg.
Vagyonbiztosítás hiányában tűzkár, viharkár, vízkár vagy betörés, lopás, rongálás esetén komoly kiadásokra, veszteségekre számíthatunk, éppen ezért fontos a biztosítási összegek pontos meghatározása, majd legalább az évenkénti felülvizsgálata, elkerülve ezzel az alulbiztosítás veszélyét.
A digitális pénzügyi szolgáltatások egyre elterjedtebbek mind a magánszemélyek, mind a vállalkozások körében – nem véletlen, hogy ezek fejlesztése jelenleg az Európai Unió egyik legfontosabb prioritása. A mobil bankolás vagy az érintéses fizetési műveletek jelentősen megkönnyítik a mindennapokat, ezáltal pedig időt és pénzt takaríthatunk meg, érdemes tehát átültetni azokat a vállalat működésébe is.
Bár a banki szolgáltatások körében még ma is domináns a személyes kapcsolattartás, érdemes a hagyományokon túllépni és megismerkedni a különböző digitális megoldásokkal, melyek már nem csupán a lakossági ügyfelek számára érhetőek el. A pénzügyek online történő intézése a vállalkozói e-bank felületen vagy akár a mobilbankban egyszerűen megvalósítható, így azok kezelése és áttekintése, a tranzakciók, átutalások és beszedések figyelemmel kísérése is egyszerűen megtörténhet.
A digitális megoldások nem csupán a vállalat belső pénzügyeinek intézését teszik egyszerűbbé: az okoseszközös fizetést is lehetővé tevő fizikai POS terminálok, az online elérhető vPOS vagy a mobilos softPOS megoldások a vásárlóknak is még könnyebbé & gyorsabbá tehetik a fizetés élményét.
Akár a pénzügyeink intézését szeretnénk még egyszerűbbé tenni a digitális megoldásokkal vagy POS szolgáltatással, akár vállalkozói biztosítás megkötésén gondolkodunk, a K&H számos lehetőséget kínál a vállalkozóknak.
A vállalkozói számlanyitás akár online is elindítható, az éves számlavezetési díj 1 évig 0 forint, a csomagdíjak minden esetben magukba foglalják az akár utasbiztosítással is kiegészített céges bankkártyát, a K&H e-bank, mobilbank és web Electra elérhetőségét és különböző számú banki díjtól mentes elektronikus átutalást, vagy éppen a kedvezményes devizaváltást.
Ha ez nem lenne elég, a K&H mobilbank applikációban Kate, az ország egyetlen hangalapú digitális pénzügyi asszisztense segít a megfelelő funkciók megtalálásában, az átutalások rögzítésében vagy a készpénzfelvételi limit beállításában.
Tudj meg többet a K&H vállalkozói számláról & ismerd meg az innovatív digitális bankolás élményét!
Vértezd fel magad a kibercsalásokkal szemben, látogass el a KiberPajzs honlapra! (kiberpajzs.hu)