útmutató a bankkártyás fizetéshez: POS-termináloktól a webshopokig
2024. október 08. - Melyik elektronikus fizetési megoldást érdemes a cégednek választani? Hasznos útmutató cikkünkben a bankkártyás fizetéshez, a POS-termináloktól az újdonságokig!
Induljunk ki abból az alaphelyzetből, hogy a vállalkozásunk olyan termékkel vagy szolgáltatással rukkolt elő, amire valóban van kereslet. Akármilyen területen működjön is azonban a cégünk, egészen biztosan konkurensek garmadája van jelen ugyanazon a piacon. Ha egy vállalkozás szeretne eléjük kerülni a versenyben, akkor ismernie illik őket: mik az erősségeik és mik a gyengeségeik? Mik azok a pontok, amiben a vállalkozás jobb és miben kellene még fejlődni a versenytársakhoz képest?
Sikeres vállalkozás nem létezhet ügyfelek nélkül. Ami egyáltalán nem jelenti azt, hogy mindenkiből ügyfél válhat. Az emberek jelentős részét ilyen-olyan okok miatt teljesen hidegen hagyja egy vállalkozás terméke, szolgáltatása. Ha egy marketing kampány során őket (is) megpróbálják elérni, csak égetik a pénzüket és nem szereznének új ügyfeleket.
Ezt elkerülendő meg kell határozni a pontos célcsoportot: olyan személyeket, akikről feltételezhető, hogy nyitottak lennének a vállalkozás megoldásaira. A célcsoport meghatározása sokféle szempont szerint történhet: érdeklődési kör, demográfiai adatok, életkor stb.
Ezt követően érdemes elérni és megszólítani a leendő ügyfeleket. Ehhez száz és száz különböző technikát használhat egy vállalkozás: a hideghívásoktól kezdve az online marketingen át a rendezvényekig. A lényeg a megfelelő emberek megszólítása, lehetőleg olyanok elérése, akikből később lojális, visszatérő vásárló lesz.
Hogy megértsük a lead generálás folyamatát, először is azt kell tisztáznunk, hogy mit takar a lead fogalma. Az angol kifejezést többféleképpen is szokták fordítani: érdeklődő, potenciális ügyfél, jövendőbeli vásárló. Úgy definiálhatnánk tehát, hogy olyan személy (esetleg cég B2B értékesítésnél), aki valamilyen módon érdeklődést mutatott a termék, szolgáltatás iránt. Például rákattintott egy hirdetésre, feliratkozott egy hírlevélre.
A vállalkozás sikere miatt kulcsfontosságú a leadek megfelelően kezelése – belőlük lesznek ugyanis a vásárlók! Mindez persze nem egyetlen lépésben történik, hanem egy úgynevezett konverziós folyamat során. Eszerint megkülönböztethetünk idegent, aki még semmilyen kapcsolatban nem áll a céggel, és talán még csak nem is hallott róla.
A lead generálás során az idegenből látogató válik, amikor rákattint a weboldalra vagy egy hirdetésre. A következő lépés a kapcsolatfelvétel. Itt már érdeklődésről beszélhetünk, hiszen ez esetben a látogató már elküldi az e-mail címét, feliratkozik a hírlevélre, vagy kitölt egy űrlapot. Végül pedig – ideális esetben – az érdeklődő vásárol is, vagyis ügyfél válik belőle.
Hogy az ügyfélszerzés sikeres legyen, pontosan tudni kell, melyik érdeklődő melyik szakaszban van éppen. Egészen más a helyzet egy idegennel, mint azzal, akinek az elérhetőségi adatai már korábbról ismertek. Nem jó ötlet tehát homogén masszaként kezelni mindenkit. A leadek különböző kategóriákba való sorolása (szegmentálás) növeli a hatékonyságot, és így mindenki a számára megfelelő üzenetet kapja kézhez.
Ezek alapján két külön fogalom a lead generálás (amikor az idegenből érdeklődő lesz) és a lead gondozás. Utóbbi azt a folyamatot takarja, amikor az érdeklődők eljutnak addig a pontig, amíg ügyfelekké válnak. A lead gondozás nem csupán marketing stratégiát jelent, hanem tájékoztatást, edukálást és problémakezelést is.
A lead generálás célja, hogy potenciális ügyfeleket szerezzen a cég számára. Érdeklődő azonban nem terem minden bokorban: meg kell találni őket, fel kell kelteni az érdeklődésüket és olyan tartalmat kell kínálni, amivel megragadható a figyelmük. Pontosan ezeket a célokat szolgálják az ún. lead mágnesek. Ezek olyan tartalmak, melyek értéket közvetítenek a látogatók számára. Méghozzá olyan szintű értéket, hogy akár az e-mail címüket is hajlandóak legyenek megadni.
A lead generálás során tehát ebben a fázisban még nem a közvetlen értékesítésre törekvés a cél. Olyan szöveges, videós vagy egyéb tartalom kínálása, ami önmagában is megállja a helyét: mert megold egy problémát, vagy mert olvasmányos, edukatív. Lead mágnesből nagyon sokféle létezik, mi most a tíz legjobb generáló eszközt vesszük górcső alá.
Az e-könyv az egyik leggyakrabban használt lead mágnes, hiszen számos előnnyel bír: kiváló lehetőség, hogy megmutassa a cég birtokában lévő szakmai kompetenciákat és ezzel egy megbízható képet sugározzon. Az e-book tetszőleges témában készülhet, de csakis akkor lesz sikeres, ha hiteles, pontos információkat tartalmaz. A letölthető e-könyv fő hátránya, hogy időigényes az elkészítése és bizony az ára is borsos, ha igazán profi grafika készül hozzá.
Az e-book egyszerűbb, olcsóbb változata lehet egy tanulmány, ami még inkább a szakmai kérdésekre helyezi a hangsúlyt. Ezúttal nem kell akkora figyelmet fordítani a megjelenésre, bár persze nem árt, ha a szakmai anyag is jól néz ki és átgondoltan vezeti az olvasó figyelmét. Az előnyei hasonlóak az e-könyvhöz: hozzáértést sugároz és bizalmat épít. Hátránya, hogy a szakmai anyagokkal nehezebb nagyobb közönséget megszólítani.
A rohanó világban sokaknak egyszerűen nincs ideje egy hosszabb e-book vagy szakmai anyag átolvasására. Ebben az esetben egy rövid csekklista kerülhet felkínálásra. (Ilyen lehet például milyen lépéseket célszerű elvégezni webshop indítás előtt). Lépten nyomon találkozhatunk ilyenekkel, mert tényleg működnek és leadet generálnak.
További mód érdeklődők szerzésére és új vásárlók megszólítására a más cégekkel való együttműködés. A kollaboráció sokféle lehet: közös termék piacra dobása, egymás ajánlása a közösségi médiában stb. Ha pedig van egy igazán jó ötlet a vállalat tarsolyában, akkor érdemes részt venni a K&H: üzletet ide! az év kollaborációs ötlete pályázatán is, ahol a legjobb ötletek megvalósítását pénzjutalommal támogatják. A részletek a K&H: üzletet ide! oldalán érhetők el.
Két legyet egy csapásra: egy webináriumon sor kerül tudásátadásra, emellett igen értékes leadek szerzése is történhet. A személyes jelenlét ugyanis lényegesen nagyobb elköteleződést jelent, mint egy kattintás – és ebben az esetben ez még az online kurzusokra, webináriumokra is igaz. Ez minden lead mágnesnél elmondható, de itt hangsúlyozottan igaz, hogy az eredmény eléréséhez célszerű, hogy a képzést ingyenesen nyújtsa a vállalkozás.
Játszani mindenki szeret, pláne, ha a játék még valami értékes tartalmat is kínál. Érdemes energiát belefektetni az összeállításába, mert akár virális tartalommá is válhat, amit az emberek megosztanak és ajánlanak az ismerőseiknek. Akár egy nyereményjátékkal, vagy valamilyen ingyenes, letölthető tartalommal is összeköthető, e-mail címek begyűjtésére. Ezzel együtt a kvíz nem igazán alkalmas arra, hogy komoly elköteleződést generáljon, mert bár a figyelmet felkelti, a márkához való kötődés kialakításához ettől több kell.
Egy letölthető sablon, ami tartalmazza a munkavégzés menetét és az alkalmazott best practice-ket (bevált gyakorlatok), nagyban megkönnyíti azoknak a dolgát, akik még kevésbé profik azon a területen. Ezáltal szakértőktől tanulhat. Főleg akkor érdemes ezzel a lead mágnessel próbálkozni, ha a cég már jól felépített branddel rendelkezik – ellenkező esetben könnyen hiteltelenné válhat.
Ha igaz a megállapítás, hogy játszani mindenki szeret, akkor ez hatványozottan igaz akkor, ha valamilyen nyeremény is társul a játékhoz. Ezzel valószínűleg hatalmas elérésre és rengeteg új leadre lehet számítani. A nyereményjáték viszont nem olcsó mulatság, hiszen a díjnak érdemes értékesnek lennie – még jobb, ha valamilyen módon kapcsolódik a cég tevékenységéhez is.
A webináriumhoz hasonló megoldás, csakhogy itt egy az egyben történik a találkozó az érdeklődővel tanácsadás céljából. Kezdjük rögtön ennek a hátrányával: nagyon sok időt vesz igénybe és komoly felkészülést igényel. Abban is biztosnak kell lenni, hogy a tudás elég mély és értékes ahhoz, hogy mások javára váljon. Ha viszont mindez adott, komoly elköteleződés építhető ki.
Főleg az informatika, szórakoztatóipar területén találkozhatunk ezzel a lead mágnessel. Az ingyenes, 30 vagy 15 napos próbaverziók bevett szokásnak számítanak szoftvereknél vagy a streaming platformokon. Ingyenes termékminta ugyanakkor bármilyen területen adható az érdeklődőknek.
A legjobb lead mágnes sem ér semmit, ha nem jut el a vásárlókhoz. Több módja is van, hogy láthatóvá váljon a csali: egy kifejezetten erre a célra létrehozott landing oldalon való elhelyezés, ami akár meghirdethető a közösségi médiában. Ha már rendelkezik a cég egy nagyobb lead adatbázissal, akkor egy hírlevélben is promótálható a lead mágnes, de a feliratkozó form is bevett gyakorlatnak számít.
A K&H: üzletet ide! oldalán a cégek számos segítséget kaphatnak a tudatosabb tervezéshez, hogy gördülékenyebben megvalósítható lehessen a vállalkozásindítás és a szintlépés. Mindegy, hogy még csak most alapítanánk céget vagy fejleszteni akarjuk a meglévőt, a K&H tippjeivel és e-bookjaival magabiztosabban és pénzügyileg tudatosabban vehetjük az akadályokat. Ennek része a marketing aktivitás átgondolása és fejlesztése is, melynek egy új irányát jelentheti a kollaboráció.
Tudj meg többet a K&H üzletet ide! az év kollaborációs ötlete pályázatról & töltsd le a K&H ajánlásával készített kézikönyvet, amiből inspirálódhatsz & tippeket kaphatsz a megvalósításhoz!
Szeretnél több időt fordítani a vállalkozásod fejlesztésére & kevesebbet a kötelező adminisztratív teendőkre? Tudj meg többet a K&H vállalkozói számláról & ismerd meg az innovatív bankolás élményét, amiben Kate, az ország egyetlen hangalapú digitális asszisztense is a segítségedre lehet!