kössünk cascot használt autóra?
2024. november 28. - Mindannyian szeretnénk járművünket biztonságban tudni, de mi a helyzet a régebbi kocsikkal? Köthetünk cascot használt autóra?
Sok esetben a lámpáinkon múlik, hogy mennyit látunk, és minket mennyire látnak. A reflektorok, az irányjelző, a féklámpa, a tolatólámpa, a ködlámpa hibája mind más-más helyzetben okozhat gondot. Gondoskodjunk róla, hogy működőképesek legyenek!
Ősszel, télen, amikor sár és hólé csapódik a kocsira, kritikus fontosságú, hogy gyorsan le tudjuk takarítani a szélvédőnkről, hogy mindig jól lássunk vezetés közben. Ez csak akkor fog működni, ha nem öreg és kopott, hanem jól takarít az ablaktörlő lapátunk. Van elegendő ablakmosó folyadék a tartályban, ami ráadásul megfelel az adott évszak hőmérsékleti viszonyainak.
Ajánlott 10-15 ezer kilométerenként cserélni, de 12 havonta akkor is, ha ennél kevesebbet autóztunk az adott évben. Ha elmulasztjuk, azzal komoly károkat okozhatunk a motornak.
Az életünk múlhat rajta, mennyire gyorsan és biztonságosan lehet fékezni az autónkkal. Ezért nem árt néha fékpróbát végezni a kocsival. Ha a megszokottnál rosszabb a fékhatás, szokatlan hangot hallunk, vagy valamerre húzni kezd az autó, forduljunk szervizhez! Egy dobfék élettartama általában 100-150 ezer km, feltéve, ha 10-20 ezer kilométerenként karbantartják. Egy első féktárcsát 50-100 ezer, egy hátsót 60-160 ezer, a fékbetéteket viszont 30-80 ezer kilométerenként kell általában cserélni. Ez persze nagyban függ az autó típustól és a vezetési stílustól is. Ha lehet, a fékfolyadékot kétévente cseréljük le, de négyévente mindenképpen!
Míg a motorolaj cseréje sokak számára magától értetődik, a váltóolajé nem, pedig a váltónak is szüksége van kenésre. Itt viszont erősen típusfüggő, hogy kell-e egyáltalán cserélni és milyen gyakran, ezért ennek érdemes utánaérdeklődni.
Hasonló a helyzet, mint a váltóolajnál: az autó típusán múlik, hogy van-e egyáltalán külön tartálya, és milyen időszakonként kell utántölteni. Ezzel is érdemes tisztában lenni, hiszen kulcsfontosságú, hogy a járművünket biztonságosan tudjuk kormányozni.
Egyesek szerint kétévente, mások szerint 3-5 évente nem árt lecserélni autónkban a hűtőfolyadékot. A lényeg, hogy még a tél beállta előtt benzinkútnál ellenőriztessük a tartályban lévő folyadék fagyáspontját. A várható leghidegebb időjárásnál öt fokkal többet kell bírnia. Magyarországon -20 fok a javasolt érték. Ha ennél melegebb időben is meg tud fagyni, akkor mindenképpen kell a csere.
Az autónk négy tenyérnyi felületen tapad az úthoz, ezért saját magunk és családunk biztonsága szempontjából egyáltalán nem mindegy, hogy mennyire. Rendszeresen, de főleg nagyobb utazás előtt ellenőrizzük a gumikat!
Az abroncsunkon feltüntették, hogy milyen légnyomás kell a kerekekbe, de ezzel kapcsolatban a benzinkútnál is szívesen segítenek.
Ügyeljünk rá, hogy ne legyenek kopottak a gumik! Személyautónál 1,6 mm-es barázdamélységig használható egy abroncs. Ezért a gumik árkaiban kopásjelzőket szoktak elhelyezni, amelyek éppen ilyen magasak – de nem célszerű megvárni, amíg ezek szintbe kerülnek az abroncs felületével.
A járművünk kézikönyve minden bizonnyal tartalmazza, hogy hány kilométerenként, vagy milyen időszakonként kell szakemberrel megnézetni az autót, és ebből az alkalomból milyen feladatokat kell elvégezni. Érdemes tartani magunkat ehhez a menetrendhez, és akkor nem érhet meglepetés.
Válaszd autódhoz a K&H gépjárműbiztosításait, amiket kényelmesen online, pár perc alatt megköthetsz! Tudj meg többet!