kössünk cascot használt autóra?
2024. november 28. - Mindannyian szeretnénk járművünket biztonságban tudni, de mi a helyzet a régebbi kocsikkal? Köthetünk cascot használt autóra?
(a kép forrása: Kafziel / Creative Commons 3.0)
A rendőrségi statisztikák szerint 2013-ban több mint 8000 autót törtek fel hazánkban. Bár a nagy számok törvénye alapján e bűncselekmények jelentős része Budapesten történt, a kocsik feltörése mégis inkább a fővároson kívül, a hazai magyarországi városokra jellemzőek.
A megkérdezett rendőrök egybehangzó véleménye szerint még mindig túl gyakran fordul elő, hogy az autók tulajdonosai az értékeiket az utastérben tartják, nem ellenőrzik a zárakat, mielőtt otthagyják a kocsit és a gyári riasztón kívül semmilyen más módszerrel nem védekeznek a lopások ellen. Pedig a tolvajok akkor is próbálkoznak, ha a GPS tapadókorongjának a nyomát meglátják a szélvédőn, vagy ha azt tapasztalják, hogy rendetlenség van az utastérben - a holmik alatt ugyanis laptop vagy más mobileszköz, DVD lejátszó, nagy értékű fényképezőkép rejtőzhet.
Az értékes műszaki cikkeknél is fontosabb a személyes iratok, dokumentumok és bankkártyák védelme, ezeket soha, semmilyen körülmények között ne hagyjuk az autóban. Mivel mobileszközökön (táblagépen, telefonon) tárolják az adataikat, jelszavaikat, belépési kódjaikat, ezért ezek esetében nemcsak a várható telefonszámla, hanem az adatokkal való visszaélés is reális veszély.
Ma már csak a kezdő tolvajok törik be az ablaküveget, illetve törik le a zárat. Sokan speciális eszközzel kiemelik a zárat, vagy a közelből blokkolóval hatástalanítják a megfigyelt autó központi zárját, amikor a tulajdonos lezárná a kocsit, esetleg egy erre fejlesztett eszközzel leolvassa a távirányító kódját, hogy kinyithassa az ajtót.
Két dologgal lehet hatékonyan megelőzni az autófeltörést: az alábbiakban részletezett szabályok betartásával és a többlépcsős védelem (riasztó, ugrókódos távirányító, törésálló fólia, üres utastér) alkalmazásával.
A vagyon elleni bűncselekményekre szakosodott rendőrök egybehangzó véleménye: egy zsebkendő se maradjon az utastérben, és ne pakoljunk át feltűnően mindent a csomagtartóba, mert kifigyelhetik. Érdemes kivehető, illetve levehető előlapú autórádiót, DVD lejátszót beszereltetni. A telefonok töltője se maradjon az utastérben. A gyermeküléseket se hagyjuk éjszakára a kocsiban. Sok babakocsi és kerekesszék tűnik el úgy, hogy a tulajdonosok gyanútlanul a csomagtartóban hagyják őket.
Jól látható helyen hagyjuk a kocsit, ahol nem áll takarásban. Kockázatos lehet furgon vagy nagyobb méretű autó mellé állni, mivel ezek takarásában a tolvajok kevésbé feltűnőek. Parkolásnál élvezzenek előnyt a bekamerázott közterek, ugyanis a kamerának van némi visszatartó ereje.
Nem érdemes a parkolójegyen spórolni, ha hosszabb időre marad felügyelet nélkül a kocsink. A plázák, üzletközpontok, bevásárló központok és nagyobb áruházak például a vásárlóknak a blokk bemutatása ellenében egy vagy akár több órányi ingyenes parkolást biztosítanak a garázsban. Éljünk a lehetőséggel, de itt is ügyeljünk arra, hogy zárva legyen az összes ajtó és ablak, valamint semmi ne maradjon az utastérben, ami bűnre csábíthat.
Mielőtt kiszállnánk, a legkisebb apróságot is szedjük ki a kesztyűtartóból, majd az ajtaját hagyjuk nyitva. Ez a módszer a veszélyesebb környéken beválik, mivel látják, hogy semmi mozdítható nincsen az autóban.
Mielőtt kiszállnánk, ellenőrizzük, hogy az összes ablak zárva van-e! Ha egy percre, két percre kell kiszállnunk, akkor is állítsuk le a motort, zárjuk be az autót, és a kulcsot eltéve szálljunk csak ki. A nők, ha valamilyen szokatlan dolgot észlelnek, inkább maradjanak az autóban, és zárkózzanak be, úgy hívjanak segítséget ugyanis a tolvajok éjszaka segítségkérésnek vagy balesetnek álcázott jelenetekkel vehetik rá az áldozatokat arra, hogy kiszálljanak és őrizetlenül hagyják a kocsit, benne értékeiket.
Sajnos nem elég a központi zárat élesíteni, és a jellegzetes csipogás, illetve a lámpa villanása után elégedetten távozni. Ha a közelben blokkolót használnak, akkor bizony nyitva maradt a kocsi. A blokkoló lényege, hogy eleve ne lehessen lezárni az autót. A rendőrség azt javasolja, hogy a központi zár élesítése után az összes ajtót és a csomagtartót is teszteljük: ha egyetlen zár is kinyílik, akkor blokkolóval „dolgoznak” környéken.
Ma már az autógyártók is előre felkészülnek a bűncselekmény lehetőségére. A Ford kulcs nélküli nyitórendszerrel felszerelt típusainak rendszere például érzékeli, hogy a zárás megtörtént-e. Ha nem volt sikeres a záró parancs, másik frekvencián küldik el újra a jelet.
Véletlenszerűen kiválasztott kódot használ a rendszer, a blokkolók hatástalanok ezzel szemben. Persze a szakemberek azt javasolják, hogy ha lehet, ne távirányítóval zárjuk és nyissuk az autót, hanem mechanikusan, mert az ugrókódos távirányító által használt sémákat is meg lehet szerezni erre szolgáló berendezéssel.
A megfelelő riasztóknak két alaptípusa van, az egyik a mozgásérzékelős, a másik pedig a rezgős. Előbbinél, ha feltörik az autót, az utastérben a mozgást érzékelve riaszt. A második esetében már akkor riaszt a rendszer, ha valaki hozzáér kívülről az autóhoz.
A szélvédő és az ablakok védelméhez nyújt megoldást a speciális, láthatatlan fólia használata, mivel ütésállóvá teszi őket. Ennek alkalmazása azonban műszaki engedélyhez kötött.
Az általános érvényű szabály az, hogy ha több módszert is bevetünk, és mindig figyelünk, akkor nem válunk könnyű célponttá.
Válaszd autódhoz a K&H gépjárműbiztosításait, amiket kényelmesen online, pár perc alatt megköthetsz! Tudj meg többet!