kössünk cascot használt autóra?
2024. november 28. - Mindannyian szeretnénk járművünket biztonságban tudni, de mi a helyzet a régebbi kocsikkal? Köthetünk cascot használt autóra?
Az elektromos autózásról a legtöbben már most is pozitívan vélekednek, de mégis sokan úgy gondolják, hogy számukra nem jelenthet megoldást egy elektromos autó megvásárlása. Sokan a drágább alapárra, mások a kiszámíthatatlan töltési lehetőségekre hivatkoznak.
Jelen pillanatban nehéz időtálló értekezést írni az elektromos autózásról, hiszen szinte napról napra változik a helyzet mind hatékonyság, mind ár-érték arány, mind megfizethetőség szempontjából. Mindenesetre megpróbáltuk összeszedni az előnyöket.
A Magyarországon értékesített, nem hibrid elektromos autók akkumulátorai 24-105 kWh kapacitással bírnak jelenleg. A tömegtermelésre szakosodott gyártók termékei az alsó, a prémium gyártók modelljei az intervallum felső határához közelítenek inkább. Az új generációs, tisztán elektromos autók pedig még nagyobb teljesítményű teleppel lesznek felszerelve a jövőben.
Kapacitásuktól függően az elektromos autók ma 300-600 kilométer megtételére képesek egyetlen töltéssel, de ez természetesen változhat a telep állapotának megfelelően. Az időjárási körülményektől és a használat módjától is jelentősen függ a hatótáv, de átlagosan körülbelül 15-20 kilowattóra elektromos energiával számolhatunk száz kilométerenként.
Manapság ingyenes töltőhelyeket már csak elvétve találunk, a töltőállomásokon perc és kW/h alapú díjszabások közül választhatunk: az, hogy melyikkel járhatunk jobban, javarészt az autó teljesítményétől függ.
Az emberek 90%-a a napi forgalomban nem megy 100 km-nél többet, sőt általában még 40-et sem. Az évente előforduló 2-3 hosszabb útra pedig lehet hagyományos autót kölcsönkérni, bérelni.
Zöld rendszámos autók számára több nagyváros ingyenes parkolási lehetőséget biztosít. Az, hogy ezek mely városokat érintenek, érdemes feltérképezni, mivel a parkolás szabályairól az önkormányzatok döntenek, ezért egységes szabályozás sincs erről.
Állami támogatással is hozzájuthatunk egy korszerű és környezetkímélő gépjárműhöz, ám kizárólag cégként, szövetkezetként vagy nonprofit szervezetként tudunk indulni, magánszemélyként nem. Egyéni vállalkozóknak is nyitva áll a lehetőség, ha 2023. december 1. előtt bekerült a tevékenységi körükbe a taxis személyszállítás tevékenység, avagy 2023-ban minimum 2 főt foglalkoztatott.
A támogatás nemcsak azt segíti elő, hogy könnyebben juthassunk elektromos autóhoz, hanem a kapcsolódó infrastruktúra (gyártók, töltőállomások stb.) fejlődését is serkenti.
Ha lízingben gondolkodunk, célszerű megismerni a K&H zöldautó finanszírozási lehetőséget.
Sokakat visszatarthat a villanyautó vásárlásától, hogy egy-egy meghibásodás esetén mélyebben nyúlhatunk a zsebünkbe, mint a hagyományos, belső égésű motorral rendelkező típusok szervizelésekor.
Egy elektromos autó javítási költsége valóban magasabb lehet, ugyanakkor ezek a típusok lényegesen kevesebb javításra szorulnak az életciklusuk alatt. Egy elektromos modellben sokkal kevesebb kopó-forgó alkatrész van, mint a hagyományos autókban, ennek köszönhetően pedig a meghibásodási lehetőség is kisebb. A gépkocsi legértékesebb és legérzékenyebb alkatrészét, az akkumulátort pedig jellemzően a jármű padlójába, komoly oldalvédelemmel ellátva helyezik el, számos más biztonsági szabvány és szempont betartása mellett.
Az elektromos autók egyik legnagyobb előnye, hogy nemcsak az utcai állomásokon lehet tölteni, hanem otthon is rádughatjuk őket a 220 voltra. Az otthoni töltő mellett akár egy fali töltőt is kiépíthetünk, így a garázs személyes töltőállomássá válhat bármelyik pillanatban. Ez a megoldás pedig azon túl, hogy kényelmes, számos más előnnyel is jár.
A töltőállomások nem mindig a közelben helyezkednek el, így az otthoni töltéssel magunkat egy felesleg úttól, az autót pedig az ezzel járó amortizációtól is megkímélhetjük. A saját „benzinkút” ráadásul folyamatosan elérhető, biztosan nem lesz foglalt, amikor töltésre van szükségünk. Emellett a háztartási töltőállomások lassabb, ugyanakkor egyenletesebb töltést biztosítanak, ami kedvezően hat az akkumulátor élettartamára.
Az elektromos autók egyik legnagyobb előnye, hogy legfeljebb közvetve járulnak hozzá a városi szmoghoz. Működésük során károsanyag-kibocsátásuk gyakorlatilag nulla, így a környezetvédelmet is támogatjuk vele.
Természetesen az elektromos áram előállítása során keletkezhetnek környezetszennyező anyagok (például szénerőművek esetén), de a megújuló energiák fokozatos térnyerése miatt a jövőben ezzel sem kell majd számolni.
Az elektromos autók rendkívül csendesek. Már-már annyira, hogy az Egyesült Államok közlekedés-biztonsági hatósága (NHTSA) balesetvédelmi okokból el is rendelte a külön zajkeltő eszközök felszerelését az elektromos járművekre.
Az elektromos autóknak nemcsak az ára, hanem a szervizelési költsége is magasabb, mint a hagyományos típusoké. Ennek okai elsősorban a technológia sajátosságaiban és újszerűségében rejlenek. A kisebb szervizigény mellett viszont kiegyenlítődhet ez a különbség? Nézzük is a részleteket!
Egy elektromos autó legértékesebb alkatrésze az akkumulátor: ha ezt cserélni kell, akkor könnyen milliós összeg fölé rúghat. A lítium-ion akkupakk sérülései ráadásul komoly károkat, akár tűzesetet is okozhatnak, ami kifejezett kockázatot jelent biztosítói oldalról.
Bár a villanyautók hazánkban is egyre elterjedtebbek, jelenleg még mindig kevesebb szervizben foglalkoznak elektromos modellek javításával. Emiatt a szakértelem sokszor nehezebben hozzáférhető, ezáltal pedig egy kompetens szerelő díja is magasabb lehet.
Sok helyen ráadásul a szükséges technológiai háttér sem áll rendelkezésre, a villanyautók javításakor pedig különleges szempontokat is figyelembe kell venni. Ilyen lehet a rendszer áramtalanítása vagy az akkumulátor sérülés esetén a jármű kétnapos karanténba helyezése, amely alatt megfigyelik, hogy nem keletkezik-e valamilyen tűzeset a sérülésből.
A szerviz árát növeli, hogy az elektromos autókból még mindig kevesebb van forgalomban, mint a hagyományosakból, ezért utángyártott, használt vagy bontott alkatrészek is sokkal korlátozottabban érhetők el.
Ezek a tényezők is szerepet játszanak abban, hogy akadnak olyan biztosítók, amelyek kizárólag azokra a típusokra adnak ajánlatot, amelyek hivatalos javítása megoldható Magyarországon is, más esetekben pedig egyedi kockázatelbírással, eseti döntéssel kínálnak biztosítást. Ilyenkor pedig a külföldi javítás költségei miatt jelentősen megemelkedhet a fizetendő díj is.
A jogszabályok értelmében valamennyi magyarországi telephelyű gépjármű üzembentartója köteles kötelező gépjármű felelősségbiztosítást (KGFB) kötni az érintett járműre, így az elektromos autóra is. Ezen túl azonban semmilyen törvényi szintű kedvezmény nem vonatkozik a villanyautók biztosítására. Azaz a vásárláskor biztosított illetékmentességgel szemben, a biztosítás terén semmilyen külön elbírálásban nem részesülnek az elektromos autók.
Az elektromos autók KGFB-je alapvetően nem tér el a hagyományos autók esetében alkalmazott konstrukcióktól és díjszabásoktól. Az alapdíj kiszámításához a biztosítók mindkét esetben ugyanazokat az adatokat használják, így az autó hengerűrtartalmát, teljesítményét. Egyes biztosítók az alapdíjba számolják be a szerződő életkorát, lakcímét, máshol ez a korrekciós tényezők között szerepel. Ehhez jön még a bonus-malus besorolás és további módosító tényezők, így akár a kilométeróra állása, az éves futásteljesítmény de akár az évszaknak megfelelő gumiabroncs használata is befolyásolhatja a fizetendő díjat.
Mindazonáltal egyes biztosítók saját üzletszabályzatuk alapján kínálhatnak különböző kedvezményeket, akciókat a villanyautók biztosítására – ennek minden esetben érdemes utánajárni.
A KGFB szerződést az autó üzemeltetése során okozott károk fedezetére kell kötni. Fontos, hogy ez kizárólag a biztosított fél járműve által a károsult számára okozott kár értékét fedezi, nem biztosítja sem a biztosított személyét, sem autóját. KGFB esetén a biztosító a jármű üzemeltetése során okozott dologi és személyi sérüléses károkat fizeti meg, ugyanakkor nem terjed ki a károkozó gépjárműben keletkezett károkra.
A másoknak okozott károk megtérítésén túl szerencsére arra is van lehetőségünk, hogy a saját elektromos autónkban esett károkra is fedezetet biztosítsunk - erre szolgál a casco. Nézzük is ennek részleteit!
A casco és KGFB közötti legfontosabb különbség, hogy a KGFB a másoknak okozott, a casco a saját autóban keletkezett károkat fedezi. A kötelezővel szemben casco biztosítás megkötése opcionális, ugyanakkor minél értékesebb az autó, annál indokoltabb ilyen biztosítás.
Többféle káreseményre biztosíthat megfelelő védelmet, így biztosítási eseménynek minősül a törés (pl. hirtelen, külső, akaraton kívüli erőhatás okozta kár), a lopás, az elemi kár (pl. tűz, robbanás és természeti eredetű károk). Az alapfedezet mellett pedig számos kiegészítő fedezet közül is választhatunk.
A villanyautók magasabb ára a casco biztosításban már érezteti a hatását, amelynek díja jellemzően magasabb a hagyományos járművekénél. Ugyanakkor az elektromos modellek modernebb technológiával készülnek: az olyan fejlett vezetéstámogató rendszerek, mint a vészfék asszisztens vagy az intelligens hajtáselosztás, csökkentik a balesetek számát és biztonságosabbá tehetik a közlekedést, így meglétük kedvezően befolyásolhatja a biztosítási árkalkulációt.
Fontos, hogy már a vásárláskor mérlegeljünk, és olyan típust válasszunk, amelyre köthető elektromos autó casco biztosítás. Ugyanis egyes modellek, amelyek nem az európai piacra készültek, kívül eshetnek ezen a körön. Emellett érdemes alaposan áttanulmányozni a villanyautó kézikönyvét és pontosan betartani az abban szereplő előírásokat és utasításokat a használat, és egy esetleges karbantartás alkalmával.
A szerződés megkötését megelőzően pedig nem szabad kihagyni a biztosítási feltételek alapos ellenőrzését, hogy az valóban fedezetet nyújt-e valamennyi szóba jöhető káreseményre. Egy alap biztosítási csomag jellemzően minden esetben védelmet nyújt töréskár, elemi kár vagy lopáskár esetére.
A teljeskörű vagy prémium csomagok viszont már a kiegészítők (pl. töltőkábel, falitöltő, adapterek) védelmét is magukba foglalják, kiterjedhetnek a másodlagos villámkárra vagy a műszaki hiba miatti asszisztenciára. Egyes biztosítóknál például olyan assistance szolgáltatás is elérhető, amelynek keretében az akkumulátor meghibásodása vagy lemerülése esetén a biztosító elszállítja a járművet a legközelebbi töltőállomásig vagy szervizig, adott esetben pedig csereautót biztosíthat a javítás idejére.
A legtöbb ország minden igyekezetével próbálja segíteni az elektromos autók elterjedését, de látni kell, hogy ez egy önmagát gerjesztő folyamat. Minél elterjedtebbé válik az elektromos járművek használata, annál jobban kiépül az infrastruktúra, hogy könnyebb és gazdaságosabb legyen használni őket. A szemléletváltás az orrunk előtt zajlik, egy jó döntéssel bármikor aktív résztvevőivé válhatunk.
Ha elektromos autó beszerzését tervezed akár a közel-, akár a távolabbi jövőben, ne felejtsd el megfelelő védelemben részesíteni, és köss autódra K&H casco biztosítást! Ha pedig a kötelező felelősségbiztosítást is nálunk kötöd, 15% kedvezményt biztosítunk elektromos autódra!
Amennyiben pedig hiányzik még egy kevés a vételárhoz, nézz körül a K&H személyi kölcsönei között.
Válaszd autódhoz a K&H gépjárműbiztosításait, amiket kényelmesen online, pár perc alatt megköthetsz! Tudj meg többet!