kössünk cascot használt autóra?
2024. november 28. - Mindannyian szeretnénk járművünket biztonságban tudni, de mi a helyzet a régebbi kocsikkal? Köthetünk cascot használt autóra?
(kép forrása: pixabay)
Kezdjük egy paradoxonnal: ugyan a biciklire üléshez és az azzal való közlekedéshez nem kell jogosítvány, így arra sincsen előírás, hogy vizsgázni kellene KRESZ-ből az indulás előtt. Mégis magára a biciklis közlekedésre is vonatkoznak a KRESZ szabályai, városban és vidéken egyaránt. Célszerű emiatt legalább egy online anyagot beszerezni a KRESZ-ről a bringásoknak is, és megtanulni annak a releváns lapjait még a nyeregbe pattanás előtt. Az autósok életét is nagyban megkönnyíti egy szabályokat ismerő és betartó biciklis, ugyanakkor saját testi épségének megóvásáért is sokat tesz.
Autó az úton, kerékpár a kerékpárúton vagy kerékpársávban – a világ legegyszerűbb dolga lenne, ha ez minden esetben így történne. A gyakorlatban azonban sok helyen nincs a kerékpárosok számára kijelölt út, és sokszor a keskeny, kopott festésű itthoni utak is problémát jelenthetnek. A két keréken közlekedő úgy tud segíteni saját maga láthatóvá/hallhatóvá tételében, hogy beszerez egy láthatósági mellényt, használja a csengőjét, induláskor ellenőrzi, hogy rendesen égnek-e a lámpái, valamint nem hiányoznak a prizmák a küllőről. Fontos elem továbbá a bukósisak is, ami noha sosem lesz a legtrendibb viselet, de még mindig jobb frizurát igazgatni miatta, mint nem viselni és a sürgősségin ébredni.
Túl könnyű lenne, ha csak egymás közt kellene tisztáznia a viszonyokat az autósoknak és a bringásoknak: de ott vannak még a gyalogosok is, akik sokszor a legkevésbé sincsenek tisztában a szabályokkal, ellenben szeretnek gyorsan és meggondolatlanul kilépni, átvágni az úttesten. A városi tempót miattuk is érdemes megfontoltra venni és ahol kell, kikerülni őket, valamint célszerű lehet lemondani egyes elsőbbségekről is, ha a helyzet úgy kívánja. Nem sok jó beszélgetés született eddig abból, ha egy gyalogos és egy autós vagy kerékpáros elsőbbségekről kezdett el vitatkozni egymás közt.
Abból a szempontból nincsen különbség két és négy kerék között, hogy egy jó útvonaltervező alkalmazás aranyat ér. Segítségével a legrövidebb út mellett az is kiderülhet, hol kerékpárosként lehet kisebb, kevésbé frekventált útszakaszokra rácsatlakozni, ahol jóval kisebb a balesetveszély is, mint a zsúfolt csomópontok környékén.
Ha autós és biciklis viszonylatában történik baleset, akkor több eset is fennállhat:
Válaszd ingatlanodhoz a K&H lakásbiztosítását, amit kényelmesen online, pár perc alatt megköthetsz! Tudj meg többet!