kössünk cascot használt autóra?
2024. november 28. - Mindannyian szeretnénk járművünket biztonságban tudni, de mi a helyzet a régebbi kocsikkal? Köthetünk cascot használt autóra?
(a kép forrása: Pixabay)
Az első és legalapvetőbb dolog, hogy időben cseréltessük le a nyári gumit télire. A téli gumi lágyabb anyagból készül, mint a nyári, így a mínuszokban, a hideg aszfalton sem válik merevvé és nem veszít tapadásából. A felületén található mintázatok, barázdák segítik a csúszós úton való kapaszkodást és biztosítják a jó vízelvezetést a latyakos, kásás burkolaton, így akár egy éles kanyarban vagy durva fékezésnél az életünket is megmenthetik, de a balesetek elkerülését mindenképp támogatják.
Mielőtt nekivágnánk autóval a sítúrának vagy egy adventi vásárnak, pakoljunk be valamennyi vizet, ételt, egy extra pulóvert vagy takarót, és ellenőrizzük, hogy fel van-e töltve a telefonunk, esetleg egy autós mobiltöltőt vagy power bankot is bedobhatunk a biztonság kedvéért. Ezen kívül javasoljuk, hogy teli tankkal induljunk útnak, ugyanis minden extra tevékenység, például a hidegben nélkülözhetetlen fűtés, ami az üzemanyagot használja el, míg a rádió használata vagy akár a vészvillogó, reflektor felkapcsolása az akkumulátorunkat meríti le. Elsőre furcsán hangozhat, de a téli időszakban jól jöhet, ha van az autóban egy zacskó só. Ez persze nem valamilyen furcsa babona része: a só remekül olvasztja a havat, így ha belefúródnánk egy buckába, szórjunk a hajtott kerekünk alá belőle, és máris könnyebben küzdhetünk meg az akadállyal. Ezen a problémán segíthet egy kisebb hólapát is, ami szintén a téli alapfelszerelés közé tartozik. Indulás előtt ellenőrizzük továbbá azt is, hogy biztosan a kocsiban van-e az elakadásjelző háromszög és a vontatókötél.
Ha hegyvidéken, erős hóesésben indulunk útnak, gondoljuk át, hogy érdemes-e félreállni és felszerelni a hóláncot. Az eszköz felrakását még otthon begyakorolhatjuk, de ha ezt nem tettük meg, és az út szélén, éles helyzetben kell megszereznünk hozzá a kellő szaktudást, akkor se essünk kétségbe, mert a művelet sokkal egyszerűbb és gyorsabb, mint azt elsőre gondolnánk! Fontos, hogy a hóláncot mindig a hajtott kerékre helyezzük fel, és ne menjünk 50km/h-nál nagyobb sebességgel vele. Ugyan Magyarországon nem kötelező a hólánc használata, jó ötlet lehet beszerezni egyet, különösen, ha a téli sportok szerelmeseinek táborát erősítjük. Figyeljünk arra is, hogy a gumimérethez igazodó, ipszilon vagy rombusz mintájú, jó minőségű láncot vásároljunk. A legtöbb autó keréknyomatába csak a kisebb, laposabb szemű láncok férnek el, de terepjárókhoz vagy SUV-okhoz használhatunk vastagabb, nagyobb szeműeket is.
Ha úgy érzékeljük, hogy nem olyan nagy a probléma, és megpróbálunk átjutni a hókupacon, akkor úgy szálljunk ki a kocsiból megvizsgálni a terepet, hogy felvesszük a fényvisszaverő mellényünket. Ha egy kicsit is kétséges, hogy a tervünk sikerülhet, inkább ne vágjunk neki. Ha viszont biztosak vagyunk a dolgunkban, először is kapcsoljuk ki a kipörgésgátlót és a menetstabilizátort, mert csak mélyebbre fúródunk a hóban. A kerekek körül lapátoljuk el a havat, esetleg szórjuk be sóval a jeges felületeket, majd tegyünk a meghajtott kerekek alá egy szőnyeget vagy valamilyen textíliát, hogy növeljük a tapadást. Ha más nincs, jó lehet erre a célra az autó gumiszőnyege is, vagy a csomagtartóban felejtett zacskónyi macskaalom, esetleg pár gally, amit az út szélén találunk, de arra számítanunk kell, hogy indulás közben ezek kipattanhatnak az abroncsok alól. Mindig a legalacsonyabb sebességbe kapcsoljunk, és semmiképp se nyomjuk tövig a gázt! Miután sikeresen visszatértünk a forgalomba, ne felejtsük el visszakapcsolni a kipörgésgátlót és a menetstabilizátort!
Ha minden óvintézkedés ellenére is elakadnánk valahol a hóban, a legbiztonságosabb, ha a járműben ülve felhívjuk az Útinformot (+36 1 336 2400), illetve értesítünk egy autómentő szolgálatot, és megvárjuk a segítséget. Persze ebben az esetben is elengedhetetlen, hogy bekapcsoljuk a vészvillogót, kitegyük az elakadásjelző háromszöget és ellenőrizzük, hogy a kocsi valóban jól látható helyen parkol-e, nehogy belénk hajtson valaki. Ügyeljünk arra is, hogy járó motor mellett tegyük mindezt, ugyanis a hidegben hamar lemerül az akku, ha közben terhelve van. Amíg a kocsiban várakozunk, takarózzunk be és negyedóránként szálljunk ki, mozgassuk át magunkat, hogy elkerüljük a kihűlést.
Tudtad, hogy a K&H casco biztosítás mellé 24 órás cascoszervizt, vagyis asszisztenciát is kérhetsz extra szolgáltatásként? Így bárhol, bármikor érne baleset vagy elakadás, biztos lehetsz benne, hogy a segítség a lehető legrövidebb úton és idő alatt érkezik meg! Tudj meg többet a K&H casco biztosításról, melyet most éves díjfizetés esetén 10% kedvezménnyel igényelhetsz online!
Válaszd autódhoz a K&H gépjárműbiztosításait, amiket kényelmesen online, pár perc alatt megköthetsz! Tudj meg többet!
K&H kötelező biztosítás K&H casco biztosítás
Források:
https://www.uniroyal.hu/car/tyre-guide/winter-care/what-to-do-if-you-re-stuck-in-snow
https://sielok.hu/rovat/auto/cikk/holanc-hasznalata/
https://www.vezess.hu/hirek/2013/12/06/hogyan-vezessunk-hofuvasban/
https://elsosegely.hu/cikk.307.mit_tegyunk_ha_autonk_elakadt_a_hoban
https://www.autoguminet.hu/gumi-blog/teligumi-nyari-gumi/