kössünk cascot használt autóra?
2024. november 28. - Mindannyian szeretnénk járművünket biztonságban tudni, de mi a helyzet a régebbi kocsikkal? Köthetünk cascot használt autóra?
(kép forrása: pixabay)
Egy átlagos autóvezető életében 10 évente, nagyjából 150 000 kilométerenként fordul elő defekt. Jobb esetben csak a lassú defekttel találkozunk, ami során a gumi lassan, órák vagy napok alatt ereszt le. Ennek oka lehet a rossz tömítés, sérült szelep, a felni hibája, de akár egy kisebb fém tárgy ütötte lyuk is. A helytelen vezetéstechnika is okozhatja az abroncs sérülését:
Lassú defekt esetén lépjünk enyhén a gázra, hogy elegendő úttartást nyerjünk, és úgy állhassunk meg, hogy uraljuk a járművet.
A rosszabb eset, ha durrdefektet kapunk, amit egy nagy és éles tárgy okozhat. Ebben a szituációban nem szabad vészfékezni, hanem ellenkormányozás közben finom lassító fékezéssel kell megállítani az autót, elkerülve minden hirtelen mozdulatot.
A motor leállását gyakran jelzi a műszerfalon felvillanó „Motorhiba” lámpa. Ha már induláskor kigyullad a motorhiba lámpa, ne induljunk el a járművel, hanem forduljunk szervizhez. Ha útközben tapasztaljuk, az első lehetséges helyen félre kell állni és – mivel az ilyen jellegű hibák maguktól nem javulnak meg – trélert kell hívni, hiszen megfelelő diagnosztikai műszerek hiányában nem deríthető ki, hogy mi okozta a jelzést.
Nagy melegben vagy komolyabb emelkedőn felfelé haladva megeshet, hogy az autónkban nem megfelelően működik a motorhűtés és felvillan a hűtővíz magas hőmérsékletét jelző lámpa. Ebben az esetben félre kell húzódni, pár percig alap fordulatszámon járatni a motort, majd leállítani. A „felforrt hűtővíz” egyik oka lehet, hogy nincs elegendő hűtővíz a rendszerben. Ebben az esetben könnyen orvosolható a gond: elegendő addig várni, amíg a hűtőfolyadék hőmérséklete 50C fok körüli értékre csökken, majd óvatosan töltsük utána.
Ha a túlmelegedést a radiátor lamelláinak bekoszolódása, eltömődése okozza, akkor bár nem tűnik túl kellemes megoldásnak a nyári melegben, mégis érdemes bekapcsolni a fűtést, mivel ez hőelvonással jár és segíthet eljutni a legközelebbi benzinkútig. Ott pedig próbáljuk meg vízsugárral a radiátor lamelláit újra átjárhatóvá tenni.
A probléma lehet nagyobb is – ha laza az ékszíj, rossz a termosztát vagy az olajozás, az is túlmelegedéshez vezethet, ám ebben az esetben érdemes mihamarabb szakemberhez fordulni, különösen, ha visszatérő problémáról van szó.
Ha út közben azt tapasztaljuk, hogy a fék nem fog megfelelően, a legfontosabb, hogy semmiképp ne essünk pánikba. Ha bekapcsolt tempomattal haladunk, az első dolgunk legyen kikapcsolni azt, majd kapcsoljuk be a vészvillogót, ezzel tájékoztatva arról a forgalom többi résztvevőjét, hogy problémánk adódott. A motorfék lassítani fogja az autót, és ahogy lassulunk, fokozatosan váltsunk vissza kisebb sebességfokozatba. Ha a sebességünket gyorsan kell csökkenteni, a kéziféket lassan, benyomott kioldógombbal húzzuk be (vigyázzunk, mert a kézifék a hátsó kerekeket rögzíti), és ha kellően lelassultunk, az autót navigáljuk óvatosan az út jobb széle felé.
Annak érdekében, hogy ezeket a hibákat elkerüljük, a fékbetét hatásosságát érdemes naponta legalább az első elinduláskor fékpróbával ellenőrizni. Az a jó, ha benyomást követően a fék felkeményedik. Ha a fékpedál útja túl hosszú és az ellenállás nem szilárd: a fékrendszerbe levegő jutott. Ha a pedál teljesen benyomható, és eközben nem érzünk ellenállást, akkor a fékfolyadék jó eséllyel elfolyt. Autómosást követően mindig érdemes ellenőrizni a féket, hiszen ha víz került a fékbetétekre, akkor gyengül a fékhatás. Ezt a vizet lassú menetben, gyenge fékezés mellett tudjuk elpárologtatni.
Az autók esetében a tűz leggyakrabban a motortérben és az utastérben keletkezik – olvasható a katasztrófavédelem honlapján. Több oka lehet a gyulladásnak, ugyanakkor, ha füstöt látunk, vagy égett szagot érzünk menet közben, teendőnk minden esetben megállni a lehető leghamarabb! Ha elektromos tüzet tapasztalunk (égett szag és a műszerfalból jövő füst az utastérben), akkor az első lehetőségnél álljunk meg, vegyük le a gyújtást, majd vegyük ki slusszkulcsot. Az áramtalanítással megszüntethetjük a zárlatos vezeték túlmelegedését.
Ha a motortér gyullad ki, akkor szintén meg kell állni, le kell állítani a motort majd levenni a gyújtást. A motorháztetőt csak akkor nyissuk fel, ha a kezünkben van egy beüzemelt tűzoltó készülék, mert a motortérbe friss levegőt engedve a lángok felcsaphatnak. A tűzoltó készüléket mindig szakaszosan üzemeltessük és ha a csomagtartóban tároljuk, ügyeljünk rá, hogy a csomagok elmozdítása nélkül hozzáférhessünk.
Jobb félni, mint megijedni, éppen ezért fontos, hogy biztosítsuk magunkat minden fronton! Kattints és tudj meg többet az elemi károk, törés és a lopás esetén is segítséget nyújtó K&H casco biztosításról vagy a most akár 39% kedvezménnyel és ajándék utasbiztosítás kuponnal igényelhető K&H kötelező biztosításról!
Válaszd autódhoz a K&H gépjárműbiztosításait, amiket kényelmesen online, pár perc alatt megköthetsz! Tudj meg többet!