2016. október 17.
Egyre hidegebb az idő, hajnalban pedig már mínuszokat is mérhetünk. A téli hidegre fontos az autónkat is felkészíteni, hiszen a latyakos, jeges utakon vagy a romló látási körülmények miatt jobban kell figyelniük az autósoknak. Tippjeink segítségével könnyen vehetjük télen is az akadályokat!
(a kép forrása: sxc.hu)
Ahhoz, hogy biztonságosan célba érjünk, érdemes felkészíteni az autót még a nagy hideg beköszönte előtt, legyen szó akár 1-2 éves modern járműről vagy 10-15 éves autóról.
az abroncsok
- A gumiabroncsok állapota kardinális kérdés: a téli gumikon a kötelező minimális bordamélység 4 milliméter, ha ennél kopottabb a gumi, akkor le kell azokat cserélni.
- A guminyomást a téli időszakban érdemes kéthetente ellenőrizni és a megfelelő értékre beállítani.
- A gumi állapota mellett a guminyomást is ellenőrizni kell! Minden autóhoz meg van adva a gyári érték, ez biztosítja a megfelelő tapadást az utakon, ráadásul az előírt guminyomással a kátyúk ellen is jobban védve vagyunk.
- Bár akadnak, akik úgy gondolják, hogy télen a nagyobb tapadás érdekében érdemes a gyári értéknél alacsonyabb guminyomással közlekedni, ez nem jó megoldás: egyfelől rosszabb lehet az autó úttartása, arról nem beszélve, hogy 0,5 barral alacsonyabb légnyomás növelheti a fogyasztást.
ablakok, ablaktörlő
- A romló látási viszonyok, az esetleges eső, hóesés miatt télen még nagyobb gondot kell fordítani az ablaktörlőre: ellenőrizzük a lapátok állapotát, ha szükséges (mondjuk kopottak, töredezettek) akkor cseréljük le azokat.
- Az ablaktörlőnél maradva: a szélvédőre fagyott jeget ne az ablaktörlővel próbáljuk meg letakarítani, hanem az ablakfűtéssel olvasszuk le. A jégkaparó, jégoldó is jó megoldás, valamint megkönnyítheti a folyamatot, ha a téli ablakmosóból öntünk egy keveset a szélvédőre.
- Az ablakmosó folyadékot is ellenőrizni kell: téli ablakmosóra van szükség, amely ellenáll a fagynak. Ellenőrizzük rendszeresen a folyadékszintet, mert kellemetlen meglepetést okozhat, ha a latyakos úton az előttünk közlekedő autó felveri a sarat a szélvédőre és nem tudjuk letakarítani.
(a kép forrása: sxc.hu)
akkumulátor
- Szinte mindenki halott már olyan esetről, hogy nem indult el az autó a hidegben, az akkumulátor miatt, ezért érdemes az aksit ellenőrizni. Érdemes megtisztítani az akkumulátort a korróziótól, esetleg kontaktspray-vel befújni, vagy zsírral glicerinnel megkenni a sarukat. Amennyiben három évnél régebbi az aksi, érdemes megmérni a teljesítményét szakszervizben, nagyon nagy hidegben ugyanis 50 százalékkal csökkenhet a teljesítménye.
- Olajkérdés: rendszeresen érdemes ellenőrizni az olajat és az olajszintet, és ha szükséges, akkor cseréljünk vagy cseréltessünk olajat. Utántöltésnél pedig arra kell figyelnünk, hogy a megfelelő, az előzővel azonos specifikációjú olajat öntsünk a rendszerbe.
fék, hűtővíz, zárak
- A hűtővíz esetében is résen kell lenni, ezt is ellenőrizni kell: Magyarországon mínusz 20-25 fok körül van a legalacsonyabb hőmérséklet, érdemes ennél 5 fokkal hidegebb időjárást is elviselő fagyállóval feltölteni a rendszert. Fontos, hogy a hűtőfolyadékot teljesen le kell cserélni kétévente, mivel a korróziót meggátoló adalékok mellett olyan összetevői is vannak, amelyek kenést biztosítanak több alkatrésznek, például a vízpumpának.
- A légszűrőre is figyelni kell, az eltömődött szűrő ugyanis szintén megnövelheti a fogyasztást, általában olajcserénél érdemes cserélni ezt is.
- Át kell vizsgálni vagy – szakszervizben - vizsgáltatni a különböző hajtószíjakat, mivel hideg próbára teszi őket, s bár tartós alkatrészekről van szó, ezek sem tartanak örökké, ráadásul télen az autó több „áramot fogyaszt”, elég csak az ablaktörlő és a ködlámpa gyakoribb használatára gondolni.
- Télen, na és persze nyáron is nagyon fontos, hogy rendben legyenek a fékek. Ellenőrizzük vagy ellenőriztessük a fékbetétek, a féktárcsa, a fékdob állapotát (kopottságát), valamint azt, hogy megfelelő-e a fékfolyadék szintje.
- A zárakat is fel kell készíteni a hidegre: jégoldó spray-vel olajozzuk meg őket az első hajnali fagyok előtt.
- Az ajtók gumitömítését is rendszeresen ellenőrizni kell, és ahhoz, hogy tartósak maradjanak, tisztítás után szilikonnal vagy glicerinnel át kell kenni ezeket.
- Télen a latyak, a sár, a sós hólé mind komolyan igénybe veszi a fényezést, ezért érdemes rendszeresen mosatni az autót, valamint viaszréteggel kezelni, amely fokozott védettséget biztosít.