kössünk cascot használt autóra?
2024. november 28. - Mindannyian szeretnénk járművünket biztonságban tudni, de mi a helyzet a régebbi kocsikkal? Köthetünk cascot használt autóra?
(kép forrása: pixabay)
Elsőként üljünk le, és írjuk össze tételesen, hogy mennyibe is kerül jelenlegi járművünk havi fenntartása (szerviz, üzemanyag, biztosítás). Ezután hasonlítsuk össze ezt az összeget az „új” autó várható árával – figyelembe véve a kocsi korát és a megtett kilométereket. Használtautó vásárlás esetén az online apróhirdetési oldalakon található árak szinte tökéletes előrejelzést tudnak adni, új autó esetén érdemes a márkakereskedők oldalait böngészni egy-egy kedvezményes akció után kutatva. Amennyiben vadonatúj autó vásárlásán törjük a fejünket, tartsuk szem előtt, hogy az első év során körülbelül 22%-ot veszít majd a piaci értékéből.
Míg Nyugat-Európában átlagosan 3-4 évente válnak meg autójuktól a tulajdonosok, ez a szám hazánkban lényegesen magasabb. Amennyiben az autó tehermentes, az eladásból befolyt teljes összeget levonhatjuk az új árából.
Ha a fenntartás, akár az állandó javítások, akár az autó fogyasztása miatt költséges, de van még értéke a használtautó-piacon, elgondolkodhatunk azon, hogy egy másik, újabb járművet vegyünk a régi helyett. Természetesen egy vadonatúj kocsinak is vannak fenntartási költségei, ezeket se hagyjuk ki az egyenletből.
Mielőtt belevágnánk a nagy autóvásárlási projektbe, nem árt megnézni, hogy mennyit tudunk áldozni rá: saját pénzből, egy összegben fizetnénk-e érte, esetleg szeretnénk belevágni egy lízingelésbe vagy a bank segítségét vennénk igénybe a vásárláshoz. A lényeg az, hogy ne lépjük át azt a határt, amely felett már nehézséget okozna a vétel.
Környezettudatossági szempontból is érdemes lehet elgondolkodni az autócserén. Az elektromos autózás infrastruktúrája rengeteget fejlődött az utóbbi időben, már jó eséllyel eljutunk az egyik töltőállomástól a másikig. Fenntarthatóságukhoz pedig soha nem is fért kétség. Ha a jelenlegi autónk egy benzinfaló szörnyeteg, és szem előtt tartjuk a következő nemzedékek jogát az egészséges környezethez, akkor nézzünk körül ezen a piacon is.
Emellett azt is őszintén meg kell kérdeznünk magunktól, hogy csak szeretnénk egy új autót, vagy szükségünk is van rá valamilyen okból. Ha az autó fenntartása nem különösebben költséges, és megfelel céljainknak, akkor csak a szemünk kívánja az új autót.
A kocsi által futott kilométerek is jó mérőszámnak bizonyulnak, ha autócseréről beszélünk. 160 000 km felett már bármikor esély lehet egy nagygenerálra, ami jelentős mennyiségű pénztől szabadíthat meg minket. A futásteljesítményt természetesen használtautó eladáskor vagy vétele esetén is fontos figyelembe venni, ugyanúgy, ahogy a megtett kilométerek számát és a jármű állapotát. Egyáltalán nem mindegy például, hogy a 160 000 kilométert 10 év alatt, jórészt autópályán vagy 3 év alatt nagyvárosi forgalomban tették-e bele a járgányba. Fontos, hogy ne legyenek irreális elvárásaink: nagyon olcsón kevés kilométert futott, a végletekig megkímélt állapotú, hibátlan járműből elenyésző számú létezik, ilyenkor gyanakodjunk arra, hogy a km óra például nem a valós értéket mutatja. Vásárláskor pedig semmiképpen se hagyjuk ki a szakértői véleményt még szerződéskötés előtt.
Amennyiben autócsere mellett döntünk, az új jármű esetében már a kezdetektől próbáljunk meg odafigyelni a költségek optimalizálására:
Válaszd autódhoz a K&H gépjárműbiztosításait, amiket kényelmesen online, pár perc alatt megköthetsz! Tudj meg többet!