kössünk cascot használt autóra?
2024. november 28. - Mindannyian szeretnénk járművünket biztonságban tudni, de mi a helyzet a régebbi kocsikkal? Köthetünk cascot használt autóra?
(A cikk tartalma frissült: 2020.07.01.)
Friss kutatási adatokból* megtudhatjuk, hogy az elektromos autóárak a tengerentúlon az eladott gépjárművek árait nézve a középmezőnyben foglalnak helyet és ezzel együtt a vételárat és minden egyéb költséget figyelembe véve bizonyos esetekben már versenyképes alternatíva válhat belőlük a benzines autókkal szemben. Ehhez természetesen szükség van fejlett infrastruktúrára is, hiszen hiába csökken az elektromos autók vételára, ha például nincs elegendő töltőállomás.
Ma Magyarországon 1000 forgalomba helyezett autó közül átlagosan csak 1 közlekedik tisztán elektromosan, de azért dinamikusan emelkedik a villanyautót vásárlók száma és a gyártók is sorra mutatják be legújabb környezetkímélő trónörökösüket. Emellett új alternatívaként felmerült a használt elektromos autó vásárlásának lehetősége is. De lássuk, megéri-e most már ebbe a még mindig jelentős befektetésbe belevágni?
Az első és legfontosabb, hogy a mérlegelésnél próbáljuk meg mellőzni a szubjektív szempontokat és érzelmeket, mint például a személyes meggyőződéseket és márkapreferenciákat. Számításunk során nyilvánvalóan nem érdemes a 35 000 dolláros Tesla Model 3-at alapul vennünk, bármennyire is szeretnénk. Szóval tegyük félre a régóta dédelgetett vágyainkat egy kicsit, és nézzük meg racionális szempontok szerint az elektromos és a benzines autók közötti különbségeket, előnyöket és hátrányokat.
A legszembetűnőbb különbség elsőre egyértelműen az autók vételára lesz, amikor keresgélni kezdünk a piacon, és ezen a ponton a villanyautók egyből jelentős hátrányba is kerülnek. Hamar szembesülhetünk vele, hogy nagyjából a benzines autók vételárának a másfél-kétszeresét kell kifizetni értük, függetlenül attól, hogy új vagy használt autó mellett döntünk. Ez az árbeli különbség azonban a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően egyre inkább csökken csökken, és az autók minősége, felszereltsége is folyamatosan fejlődik. Míg 5 évvel ezelőtt egy pici, „kissé fapados” városi villanyautót kaptunk 8,5 millió forintért, addig ma már ezért az összegért egy tágas, nagy hatótávolságú elektromos családi autó boldog tulajdonosai lehetünk. Így ma már a családosok és a jellemzően nagyobb, több csomagot szállítók számára is reális opció lehet az elektromos autózás.
Ha egyszer megvásároltuk, a fenntartás költségek jelentősen alacsonyabbak, mint egy benzines vagy dízel autónál. Ez a helyzetelőny abból adódik, hogy az üzemanyag (jelen esetben áram) fogyasztásának költsége jóval alacsonyabb, mint a hagyományos autóknak. A dinamikusan emelkedő benzinárakkal szemben a megújuló energia iránti kereslet egyre nő, így az áram is feltehetően egyre olcsóbb lesz majd. Emellett nem elhanyagolható tényező az sem, hogy hazánkban egyedülálló módon a villanyautó tulajdonosoknak egyelőre nem kell gépjármű, cégautó- és regisztrációs adót, illetve vagyonszerzési illetéket fizetniük. Az eltérő jogszabályok miatt az e-autók fenntartási költségei nagyban különbözhetnek egymástól Európa szerte. Például Olaszországban 761, Lengyelországban 448, míg Magyarországon mindössze 479 euró a havi átlagos e-gépkocsi-fenntartási költség. Ami az üzemanyagköltségeket illeti, a villanyautók tulajdonosai átlagban 39 eurót adnak ki havonta, szemben a benzines és dízeles autósokra jellemző havi 80–100 eurós üzemanyagköltséggel.
Ne feledjük megvizsgálni az utazási szokásokat, a közelben fellelhető töltőállomások számát és hogy mennyien, milyen gyakran használják valamint a lakhely és a munkahely közti távolságot. Ha valaki kifejezetten nagy távolságokat utazik autópályán, esetleg a munkája sok utazással jár, abban az esetben a jelenlegi feltételek mellett nem éri meg lecserélnie a kis fogyasztású, dízel autóját, hacsak nem elkötelezett környezetvédő, aki komoly áldozatokra kész a természet megóvása érdekében.
Érdemes viszont eljátszani a csere gondolatával azoknak az autósoknak, akik sokszor használják autójukat rövidebb távokra (városi ingázás, bevásárlás, gyakori ügyféltalálkozók). Ez ugyanis hosszú távon nem tesz jót a dízel és benzines autóknak, és a tulajdonosuk pénztárcájának sem. A probléma abból fakad, hogy a motornak a rövid távolság miatt nincs ideje bemelegedni, így az autó sokkal többet fogyaszt, nem lehet kihasználni a hűtés-fűtés adta lehetőségeket, gyakrabban igényli az olajcserét és hamarabb jelentkeznek különböző műszaki problémák is.
Az e-autóknak viszont nem kell bemelegedniük, és a rövid távolságokon a hatótávok miatt sem kell aggódni. A városi utakon ugyanis az alacsony átlagsebesség és a gyakori fékezések miatt az autónak van ideje visszatáplálni, ezért egyetlen töltéssel is hosszú ideig képes kihúzni. Egyre több töltőoszlop kerül az utakra, de azt is érdemes átgondolni, megoldható-e egyszerűen az otthoni töltés.
Összegezve elmondhatjuk, hogy jelenleg rövid távokra, városi közlekedésre, esetleg második, “szaladgálós” autónak kiváló választás lehet egy elektromos autó, viszont autópályán megtett utakhoz hosszú távon nem annyira megfelelő. Az pedig, hogy a magasabb vételár megtérül-e, és ha igen, mennyi idő után, csak rajtunk és utazási szokásainkon áll majd. Ami biztos: a racionális szempontok mellett vannak olyan, nem elhanyagolható szubjektív szempontok is, mint például a környezettudatosság, fenntarthatóság, a dízel autók törvényi kiszorítása, valamint az új technológiák iránti igény. Mindezeket figyelembe véve, érdemes előbb-utóbb fontolóra venni, hogy beruházzunk egy elektromos gépjárműre akár önerőből, akár segítséggel.
Karcolás a parkolóban, viharkár, koccanás a piros lámpánál – óvd meg új autódat és pénztárcádat az akár milliós javítási költségektől és tudd biztonságban elektromos autódat az éves díjfizetés esetén a ráadás 10% kedvezménnyel köthető K&H casco biztosítással!
Válaszd autódhoz a K&H gépjárműbiztosításait, amiket kényelmesen online, pár perc alatt megköthetsz! Tudj meg többet!
K&H kötelező biztosítás K&H casco biztosítás