kössünk cascot használt autóra?
2024. november 28. - Mindannyian szeretnénk járművünket biztonságban tudni, de mi a helyzet a régebbi kocsikkal? Köthetünk cascot használt autóra?
(a fénykép forrása: Helgi Halldórsson / Creative Commons 2.0)
A legbiztosabb megoldás egy teljes állapotfelmérés egy márkaszerviznél.
Egyrészt azért, mert számos hibát laikusként, illetve a megfelelő műszerek nélkül biztosan nem fogunk észrevenni. A modern autókban már több olyan diagnosztikai rendszer van, amelyek hasznos információkkal szolgálhatnak a jármű korábbi hibáit, állapotát illetően, sőt akár a valós kilométeróra állást is megtudhatjuk. Ilyen például a központi vezérlőegység, a motorvezérlő, a fékrendszer (ABS), a légzsákok (SRS) és a karosszériavezérlő (BCM).
Másrészt pedig azért, mert ha garanciális igényünk lépne fel (ami használt autó esetén magánszemélyeknél 6 hónap, cégeknél egy év), nekünk kell bizonyítani az állapot romlását. Ehhez pedig nem árt egy dokumentum az átvételkor fennállt állapotról.
Ilyen szolgáltatást számos helyen, például a Magyar Autóklubnál is nyújtanak. A szükséges idő a vizsgálat típusától függően 40-60 perctől 120-150 percig terjedhet. A díja általában 10-20 ezer Ft között mozog.
Erről a témáról mindenkinek más a véleménye, de ha tehetjük, akkor lehetőleg olyan használt autót vásároljunk, ami 6 évnél fiatalabb, és 100 ezer kilométernél kevesebbet ment. Ennél idősebb vagy többet használt autó esetén nagyobb fenntartási költséggel számoljunk.
Persze jó kérdés, hogy egy használt autónál mennyire hihetünk a kilométeróra állásának. Hiszen a szükséges javítások miatt a számláló rendszer egy csatlakozó felületen keresztül hozzáférhető, és olyan eszközöket is lehet legálisan kapni, amivel felül lehet írni a valódi kilométerállást. Ennek ellenére ezt nem tudja bárki megtenni, hiszen a szükséges speciális műszerekkel, az adott autótípusra vonatkozó tudással és nagyfokú rutinnal nem mindenki rendelkezik. Ugyanis a művelet kockázatos: ha rosszul végzik el, elromolhatnak az autó bizonyos funkciói, vagy akár a motor sem indul be többet. De ha egy erre specializálódott „szakértő” manipulálta az órát, jó eséllyel nem fogjuk észrevenni.
Egy ilyen csalást nem egyszerű kivédeni. Mindenesetre jó, ha reálisak az elvárásaink, és nem akarunk olyan autót beszerezni, ami 10 éves, de csak 25 ezer kilométert futott. Ha például a kopott kormányhoz és pedálokhoz képest alacsony számot mutat a kilométeróra, akkor érdemes gyanakodni. Az is intő jel, ha nincs szervizkönyv. Amennyiben van, érdemes lehet a benne szereplő szervizeknél ellenőrizni, hogy nem hamisított-e. Illetve egy márkaszerviz által elvégzett diagnosztika itt is segíthet, ha az óraállás és egyéb tárolt adatok között ellentmondásra sikerül bukkanni.
Első körben vizsgáljuk meg, milyen külső sérülések találhatók az autón: karosszérián, szélvédőkön, tükrökön, gumiabroncsokon, illetve látunk-e a víz és olajfolyásokat. A reális felméréshez fontos, hogy jók legyenek a fényviszonyok, az autó pedig ne legyen se koszos, vizes.
Többnyire ránézésre is megállapítható, ha egy-egy elem sérülés miatt fényezve volt, de az igazán árulkodó jel a festékréteg vastagsága. Egy sérülésmentes elemen a festék általában nem vastagabb 0,15 mm-nél. Ezt egy külön e célra szolgáló, rétegvastagság mérő eszközzel ellenőrizhetjük. Akár magunk is beszerezhetünk ilyet: a legolcsóbb már 10 ezer Ft körül elérhető, de tipikusan néhány tízezer forinttal kell számolnunk.
Érdemes az ajtóhézagokat is megvizsgálni, mert ha nem egyformák, vagy elfogynak, akkor az adott elemmel szintén történt valami. És persze arra is figyeljünk, látható-e valahol átrozsdásodás.
Nézzük meg, nincs-e repedés, kipattanás, karcolás a szélvédőn. Kisebb hibákat javítani lehet (például olyan kipattanást, ami nem esik a vezető látóterébe), de az üvegen esett hibák zöme bizony teljes cserével jár.
Amennyiben a gumiabroncsok egyenlőtlenül koptak (vagyis a gumi széle kopottabb), akkor joggal gyaníthatjuk, hogy a futómű sérült, vagy rosszul állították be. Új gumik esetén a mintamélység 8-10 milliméter. Ha ez 4 mm-re csökken, akkor hamarosan cserére lesz szükség.
A járművet nem csak oldalról, hanem alulról is célszerű szemügyre venni. Így bizonyosodhatunk meg róla, nem sérült-e valamelyik főtartó vagy a futómű, nem lógnak-e a felfüggesztő elemek, vagy a féltengely. A folyadékszivárgás pedig többek között a kormánymű és a lengéscsillapító hibájára is utalhat. Külön figyelmet érdemel a kipufogórendszer, ami hajlamos a rozsdásodásra, főleg ha csak rövid távokon használták a kocsit.
Az utastér állapota is árulkodó lehet, különös tekintettel a kárpitokra, kormányra, váltóra, kapcsolókra, pedálokra. Célszerű kipróbálni az elektromos berendezéseket az irányjelzőtől az ablaktörlőn át a rádióig. Állítsuk be magunknak az ülést, a tükröket. Próbáljuk ki, nem ad-e szokatlan hangot a teljesen elforgatott kormány, illetve működés közben a klíma.
A fékeket egy próbakör alkalmával is ellenőrizhetjük, de erősen javallott a fékpados mérés, nehogy egy komolyabb hiba rejtve maradjon. Egy új fékbetét 7-8 mm vastag, ha ehhez képest jelentős kopást látunk, akkor megérett a cserére. A féktárcsa elvárt vastagságát általában ráírják a tárcsára, de ha nincs ott, akkor a javítási utasításban érdemes keresni.
(a fénykép forrása: Helgi Halldórsson / Creative Commons 2.0)
Ha a motortér túlságosan koszos, akkor előfordulhat, hogy szivárog az olaj.De a túl tiszta motortér is gyanús lehet, mert elképzelhető, hogy éppen ezzel próbálják leplezni az olajfolyást.
Mindenképpen ellenőrizzük a csövek állapotát és a folyadékszinteket (hűtő- és fékfolyadék, motorolaj). Ha az olaj halmazállapota sűrű, akkor elképzelhető, hogy hangtompító, füstölésgátló adalékokkal töltötték fel a motort. Ha pedig vizes az olaj, akkor hengerfejes lehet a motor.
Nem jó jel, ha a motor beindítása után furcsa hangokat hallunk (apró ciripelések, szelepzajok), olajfolt keletkezik, vagy szokatlan füst száll fel a kipufogóból.
Alapjáraton és nagyobb fordulatszámon is érdemes szemrevételezni a kiáradó gáz állagát. Benzines autóknál elvileg nem is szabadna látnunk a kipufogógázt. Ha kékes füst jön az autóból, akkor kopott lehet a motor. Dízeles kocsiknál ne ijedjünk meg, ha fekete színű korom távozik a kipufogón, ez normális. Mindenesetre az a biztos, ha gázelemző műszerrel megvizsgáltatjuk az autó káros anyag kibocsátását.
Érdemes ellenőrizni a tengelykapcsoló, népszerű nevén kuplung pedál holtjátékát: ha túl mélyen vagy túl magasan fog, az kopásra utalhat. Próbáljuk ki, hogy könnyen lehet-e kapcsolni az egyes fokozatokat, nincs-e recsegés, csikorgás, esetleg rángatás.
Egy automata váltó könnyebben meghibásodhat a megfelelő karbantartás hiánya miatt. Nem tanácsos megvenni a járművet, ha az automata váltó furcsa hangokat ad, félrevált vagy szaggatva kapcsol.
A magyarországi forgalomba helyezéshez, illetve átíráshoz kötelező eredetiségvizsgálatot végeztetni, a kétes eredetű autók kiszűrésére. Ezért ezt mindenképp még az adásvételi szerződés aláírása előtt célszerű lebonyolítani. Ilyenkor a jármű egyedi azonosítóit ellenőrzik, hogy időközben nem változott-e például a motorszám és az alvázszám – ami bűncselekményre utalhat.
Kell hozzá az autó forgalmija, a törzskönyvben szereplő tulajdonos fényképes igazolványa (személyi, útlevél, vezetői engedély) és a lakcímkártyája. Cégautó esetén cégkivonat és aláírási címpéldány is szükséges. Ha nem a tulajdonos kéri a vizsgálatot, akkor teljes értékű felhatalmazásra van szükség.
A vizsgálat díja személygépkocsi esetében tipikusan 17-20 ezer Ft körül mozog, és általában 30-40 perc alatt lezajlik. Kivéve, ha olyan sérülése volt az autónak, ami például az alvázszámot is érintette, mert akkor a szükséges idő kétszer ennyi is lehet.
Mivel megegyezés kérdése, hogy az eredetiségvizsgálat díját a vevő vagy az eladó fizeti, ezt érdemes alku közben tisztázni.
Az elkészült tanúsítvány 60 napig érvényes. Viszont minden tulajdonos váltáskor újat kell készíteni, tehát abban az esetben is, ha 60 napnál kevesebb ideig volt a birtokunkban egy adott kocsi.
Ha aláírtuk a szerződést és kifizettük a vételárat, egy törzskönyvet, egy forgalmit és két kulcsot kell kapnunk. Első lépéskén célszerű megkötni a kötelező felelősségbiztosítást, illetve opcionálisan a casco-t. Végül pedig jöhet az átírás az okmányirodában, amire az érvényben lévő rendelkezéseknek megfelelően 15 napunk van.
Válaszd autódhoz a K&H gépjárműbiztosításait, amiket kényelmesen online, pár perc alatt megköthetsz! Tudj meg többet!