elsősegély 8000 méteren

2015. március 05.
Bárkivel megeshet, hogy egészségügyi ellátásra szorul a repülőn, akár krónikus betegség, akár csak egy múló rosszullét miatt. Éppen ezért nem árt tudni, mire számíthatunk ezen a téren a légi járatokon.

elsősegély 8000 méteren

(a kép forrása: wikimedia.org)

A gépek fedélzetén általában émelygés, hányinger, fejfájás, illetve gyomorgörcs bántalom kialakulásakor tudnak segítséget nyújtani. A nagy légitársaságok stewardessei szigorú egészségügyi képzésen vesznek részt, a légiutas kísérő tanfolyam keretein belül, tudásukat évente egyszer megerősítő vizsgán igazolják.

Vészhelyzet esetére még defibrillátor is a rendelkezésre áll, emellett egy orvosi láda is található a repülőkön, melyet kizárólag orvos bonthat fel. Ha nagy a baj, minden esetben felmerül a kérdés, van-e orvos az utasok között.

meglévő betegséggel vagy műtét után repülni

Az utasnak nem kötelező, ám saját érdekében érdemes tájékoztatni a meglévő betegségéről a légitársaságot, hogy vészhelyzet esetén a megfelelő segítséget tudják nyújtani számára. Hasi műtétek és szívinfarktuson átesett betegek nem utazhatnak repülővel a műtétet követő 6-8 héten belül. Kisebb végtagsérülés okozta sebbel lehet utazni.

pacemakerrel utazni

A pacemaker a normális szívritmust biztosítja. Meghibásodása, leállása kivételesen ritka. Utazni lehet vele. A beteg rosszullét esetén nem a szívéhez kap, hanem a lélegzetvétel változása utalhat arra, hogy a szívritmusa megváltozott, esetleg anginás (átmeneti mellkasi fájdalom) rosszulléte keletkezik, amit az utasnál kötelezően tartott koszorúér-tágító szerrel oldhatnak. Ha ez nincs a betegnél, akkor az utaskísérők értesítik a földi irányítókat és mihamarabb segítséget kell szerezni számára.

orrvérzés

Az orrvérzés viszonylag gyakori, melyet a kabinnyomás váratlan megváltozása idéz elő. Ekkor a fej hátrahajtása mellett az orrnyílás elzárása és az orrnyeregre kifejtett nyomás rendszerint hamar megoldja a problémát, de a jégkocka orrnyereghez szorítása is hatásos lehet. Az orrvérzés véralvadási problémáknál kombinálva okozhat nehézséget. Ez hemofilia esetén fordulhat elő, azonban ilyen betegek nem utaznak túl sűrűn a repülőjáratokon.

légszomj, asztmás roham

Amennyiben felmerül egy utasnál, először felmérik, tart-e magánál hörgőgörcs-oldó spray-t. Ha a torkán akadt falat okozza a rosszullétet, akkor erősen meg kell ütögetni a hátát, súlyosabb esetben a Heimlich-féle műfogás alkalmazható. Ha fokozottan súlyos a légszomj (pl. már elkékült az arca az oxigénhiánytól), akkor egy orvosnak azonnali gégemetszést kell végeznie.

epilepsziás roham

Az úgynevezett nagyroham esetén a beteget le kell fektetni, feje alá lapos párnát helyezni (védve a beütődéstől) és oldalra fordítva kell biztosítani, hogy ne fulladjon meg a nyálában. A roham alatt és után a beteg nincs tudatánál, ezért ekkor vízzel itatni szigorúan tilos a fulladásveszély miatt.

infarktus

A szívinfarktus jellegzetes tünetei: erős, markoló jellegű mellkasi fájdalom, izzadás, halálfélelem. A szívizom-elhalás kiterjedésétől függ, hogy mekkora az életveszély. Kis kiterjedésű infarktus esetén még nem áll fenn a keringés összeomlásának kockázata. Nagy kiterjedésű infarktus esetén, azonban bekövetkezhet a klinikai halál állapota. Az újraélesztés szabályai szerint mesterséges lélegeztetéssel és a mellkas ütemes megnyomásával kell a légzést és a keringést biztosítani. Minél előbb kap a beteg szakszerű orvosi ellátást, annál nagyobb az esélye az életben maradásra.

Válaszd utazásod mellé a K&H utasbiztosítást, amit kényelmesen online, pár perc alatt megköthetsz! Tudj meg többet!

K&H utasbiztosítás