közös bankszámla pro és kontra - mi szólhat mellette és mi ellene?
2024. augusztus 04. - Milyen esetekben előnyös a közös bankszámla és milyen típusai vannak? Olvasd el cikkünket, ami hasznos útmutatót ad a megfontolt döntéshez!
Magánszemélytől vettünk valamit egy online piactéren, utalással rendezzük a vételárat egy webshopban, használtautót vásárolunk átutalással. Csak néhány példa azokra az élethelyzetekre, amikor az átutalást, mint banki tranzakciót használjuk. Ráadásul az úgynevezett azonnali utalás miatt a fogadó fél másodpercek alatt hozzájut az összeghez, így még ebben sem kell kompromisszumot kötnünk.
Az utalás módjára is több lehetőség létezik. A leggyakoribb alighanem az, amikor a mobiltelefonunkon lévő alkalmazást használjuk, de igen népszerűek a netbankok is. Ezek mellett természetesen arra is módunk van, hogy egy bankfiókban személyesen utaljunk pénzt valakinek, vagy készpénz befizetésre is alkalmas ATM-en keresztül fizessünk be más bankszámlájára.
Mindhárom esetre igaz, hogy magában hordozza a hibázás lehetőségét. Például úgy, hogy egy olyan számlára szeretnénk utalni, ami már megszűnt, vagy ha óvatlanságunkban elgépeljük a számokat. Amennyiben hibás számlaszámmal rögzítettük a megbízást, két dolog történhet: vagy nem is létezik ezzel a számmal bankszámla, vagy a tévesen elutalt összeg nem annak a számláján landol, akinek szántuk.
Joggal merülhet fel a kérdés, hogy a banki rendszerek miért nem képesek kiszűrni, ha rossz számlára készülünk utalni. Nos, azért nem, mert ezek a rendszerek csak azt vizsgálják a megbízások befogadásakor, hogy a kedvezményezett számlaszáma formailag megfelel-e az előírásoknak.
Éppen ezért nem árt tisztában lenni vele, hogy mit is takarnak a számok egy-egy számlaszám esetében. Az első három szám minden esetben a bankok azonosító kódja (például minden K&H Banknál létrehozott számla 104-gyel kezdődik). A következő négy számjegy a számlavezető fiókot takarja, majd egy ellenőrző szám következik, ami épp a hibás utalásokat hivatott kivédeni. A további számok már egyediek és utalnak a számlatulajdonosra, a számla pénznemére és típusára, továbbá arra, hogy folyószámláról vagy devizaszámláról van-e szó.
Ebben az esetben nincs semmilyen dolgunk. Ha olyan számlára próbálunk utalni, ami már megszűnt, a banki rendszer automatikusan visszautasítja a tranzakciót. A pénzünk tehát „nem megy sehova”, és nem kerül illetéktelen személyhez.
Megeshet, hogy figyelmetlenségből elgépelünk egy-egy számot a kedvezményezett számlaszámának megadásakor. Ahogy arról már volt szó, a számlaszámokban lévő egyes számok azt a célt szolgálják, hogy ilyenkor a rendszer automatikusan hibát jelezzen és ne engedje végbemenni a tranzakciót, ha nem létező számlaszámot észlel. Ideális esetben tehát nem tudunk pénzt utalni, és így további teendőnk sincs.
Ez alighanem mindannyiunk rémálma, pláne, ha nagyobb összegről van szó. Elgépeljük a számokat és pechünkre egy létező, élő számlaszámot adunk meg – csak éppen egy idegenét. De az is előfordulhat, hogy egy teljesen rossz számlaszámot választunk, így kerül a tévesen utalt összeg illetéktelenhez. A legfontosabb az, hogy ne essünk pánikba, amikor észleljük a tévedésünket. Gondoljuk végig, hogy hol történt a hiba.
Még az is lehet, hogy ugyan rossz helyre utaltunk, de ismerjük azt, aki megkapta a pénzt (például azért, mert korábban elmentett számlaszámokból választottunk rosszul a netbankban). Ilyenkor értelemszerűen az a legegyszerűbb, ha megkeressük a bankszámla tulajdonosát, elmagyarázzuk, hogy nem neki szántuk az összeget, és megkérjük, hogy utalja vissza nekünk.
Ha rossz számlára utaltunk pénzt és fogalmunk sincs, hogy kihez tartozik az a számla, akkor első körben a számlavezető bankunknál kell jelezünk, hogy ilyen jellegű tévedésbe estünk. Fontos tudni, hogy a bankot emiatt nem terheli felelősség, hiszen nem ők hibáztak. Ettől függetlenül segíteni fognak, hiszen az ő kezükben több lehetőség is van. Az úgynevezett GIRO-rendszerben (bankközi elszámolásokat és átutalásokat elszámoló elektronikus rendszer) meg tudják nézni, hogy melyik bankhoz ment az utalás, és felvehetik a kapcsolatot a kedvezményezett bankjával.
A bank ezután értesíti az illetőt, hogy téves utalást kapott és azt utalja vissza nekünk. A bank azonban ezt automatikusan nem tudja végrehajtani és nem is kötelezheti erre a számlatulajdonost. Innentől kezdve tehát az ő jóindulatára és józan belátására kell hagyatkoznunk. Nőnek az esélyeink a pénzünk viszontlátására, ha tévedésből cégnek vagy valamilyen szervezetnek utaltunk. Ők ugyanis nem tudnak mit kezdeni a teljesítés nélkül befolyó tételekkel, így alighanem azonnal visszautalják a pénzünket.
A legkeményebb dió az, amikor magánembernek utaltunk véletlenül, akinek nem akaródzik visszaadni, ami a miénk. Csak semmi pánik, még nem fogytunk ki a lehetőségekből! Ebben az esetben peres úton tudunk érvényt szerezni az igazunknak. Magánszemély esetén ugyanis jogalap nélküli gazdagodásnak számít, ha megtartja a tévedésből neki utalt pénzt. Így akár egy fizetési meghagyással, akár egy polgári peres eljárással szerezhetjük vissza a pénzünket. Számos példát lehet hozni a hazai joggyakorlatból, amikor a tévesen megkapott összeget nem utalták vissza, majd az elkövetők ellen jogtalan elsajátítás vétsége, illetve sikkasztás bűncselekménye miatt indult eljárás.
2023. szeptember 1-től 10 millióról 20 millió forintra emelkedett az azonnali fizetési rendszerrel indítható átutalások maximális összege. Igen nagyot bukhatunk tehát, ha rossz számlára utalunk. Hogyan kerülhetjük el ezt és a vele járó bonyodalmakat vagy az akár évekig elhúzódó pereskedést? Legkönnyebben úgy, hogy mindig duplán, triplán ellenőrizzük a beírt adatokat küldés előtt. Az is megoldás, ha nem számlaszámot használunk utalásnál, hanem valamilyen másodlagos azonosítót. Ilyen lehet például az e-mail cím, a mobiltelefonszám, az adószám vagy az adóazonosító jel.
Mivel az átutalás az egyik legnépszerűbb banki tranzakció, nem mindegy tehát, mennyit fizetünk egy-egy utalás után. Mivel az átutalásnak és a számlavezetésnek is jellemzően költsége van, érdemes átnézni a jelenlegi konstrukciónkat és végig gondolni, hogy nincs-e kedvezőbb lehetőség a piacon. A K&H okos kényelmi plusz számlacsomag például az első három hónapban csomagdíjmentes, amennyiben online igényeljük, így már ezzel is spórolhatunk.
A három hónap pedig épp elegendő arra, hogy kiderüljön, mennyit utalunk egy hónapban, melyet figyelembe véve a bank felajánlja nekünk a szokásainkhoz illő számlacsomagot.
Nyiss online K&H bankszámlát & élvezd az általa elérhető számos digitális megoldás előnyeit, melyekkel még egyszerűbb lehet a bankolás!