mit kell tudnunk a bankkártya letiltásáról?

nincs még K&H bankszámlád? nyiss online!
2025. február 11.
Bankkártyával fizetni gyors és biztonságos, nem véletlenül használjuk nap mint nap. A biztonság azonban könnyen veszélybe kerülhet, ha illetéktelen személyek férnek hozzá akár magához a fizikai, vagy digitalizált kártyához, akár annak adataihoz: ilyenkor a legfontosabb dolgunk az, hogy azonnal gondoskodjunk a bankkártya letiltásáról. De mikor van erre szükség, és pontosan hogyan is zajlik a folyamat? Ezt vizsgáljuk az alábbiakban.

Bankkártya letiltása

mikor lehet indokolt a bankkártya letiltása?

Rendkívül frusztráló lehet, ha elveszítjük a pénztárcánkat, mert ha ebben tartottuk a hivatalos iratainkat, jó eséllyel mindenből újat kell igényelnünk – hacsak nem vagyunk olyan szerencsések, hogy valaki azokat leadja az illetékes jegyzőnél vagy a rendőrségen.

Amennyiben a tárcánkban bankjegyeket is tároltunk, ezeknek jó eséllyel búcsút mondhatunk. Ha azonban a bankkártyánk tűnik el, 15.000 forint alatt a jogszabályok által meghatározott keretek között PIN-kód használata nélkül is bárki vásárolhat a bankkártyával,  ha pedig valaki a PIN-kódunkhoz is hozzáfér, óriási pénzügyi károkat okozhat nekünk: a kártya letiltásának tehát ez az első és leggyakoribb oka.

Az online csalások korát éljük, így valószínűleg mindannyian ismerünk valakit, akitől sikeresen tulajdonítottak el pénzt ilyen módszerrel. Sokszor fogalmunk sincs arról, mi is történt, mégis azt tapasztaljuk, hogy telefonunkra értesítést kapunk ismeretlen vásárlásokról, melyeket biztosan nem mi indítottunk.

Még nagyobb kárt okozhat, ha figyelmetlenül jóváhagyunk olyan üzenetet, amelyben a bankunk arról tájékoztat, hogy új mobiltokent (telefonszámot) regisztráltak a számlánkhoz. Ebben az esetben a csalók teljes jogosultságot szereznek a mobilbankunk felett - szabadon utalhatnak róla pénzt, felszabadíthatják a megtakarításokat, digitalizálhatják kártyánkat és mindezt úgy, hogy még tudomást sem szerzünk róla. A védelmünk érdekében a legfontosabb, hogy soha nem adjuk ki az adatainkat, minden esetben figyelmesen olvassuk el bankunk üzeneteit, időnként pedig érdemes megvizsgálni a számlatörténetünket: ha olyan tranzakciókra bukkanunk, melyekhez biztosan semmi közünk, a következő lépés a kártya (vagy az e-bank/mobilbank) letiltása legyen.

Manapság a vásárlások egyre nagyobb részét online végezzük: ha ilyenkor kártyával fizetünk, akkor a weboldalon egyszerűen megadjuk a bankkártya adatait (bankkártya száma, cvc kód, lejárat stb.) és a tranzakció végbe is megy.  Banki tranzakciót, vagy bármiféle fizetési műveletet soha ne hajtsunk végre, ha az eszközünk publikusan elérhető wifi hálózatra csatlakozik. Egy mások által is használt hálózaton - például egy kávézóban, bevásárlóközpontban - a hackerek anélkül is megszerezhetik az adatainkat, hogy ehhez a hátunk mögött kellene állniuk.

Ugyan nagyon kényelmes elmenteni a bankkártya adatokat a rendszeresen használt webshopokban, vagy megjegyeztetni a böngészővel a bejelentkezési adatainkat, de a biztonságunk azt diktálja, hogy ezt ne tegyük meg. Ha családtagunk, vagy akár illetéktelenek kezébe kerül telefonunk, okoseszközünk, vagy számítógépünk, az elmentett információk birtokában bárki tranzakciót indíthat a nevünkben. Ha az e-bankot, vagy a mobilbankot használjuk, a pénzügyi művelet befejeztével minden esetben lépjünk ki belőle, e-bank esetén pedig csak a kilépést követően zárjuk be a böngészőt.

Ha nyilvános helyen fizetünk, ügyeljünk arra, hogy senki ne láthassa a kártyánk adatait. Azt gondolhatnánk, hogy a kamerával felszerelt és a bankunk által üzemeltetett ATM-ből történő pénzfelvétel teljesen biztonságos, a csalások azonban ezeket az automatákat sem kerülik el. Előfordul, hogy egy kamerát rejtenek el a készüléken, esetleg valamilyen klónozó programot használnak a kártyaadatok megismerésére, vagy egyszerűen csak hozzánk közel állva megjegyzik a PIN kódunkat. Bár ezek a bűncselekmények kezdenek visszaszorulni Magyarországon, de még mindig elképzelhető, hogy hasonló csalás áldozatai lehetünk.

Végül- bár remélhetőleg meglehetősen ritkán - az is elképzelhető, hogy egy ismerősünk okoseszközéről vagy számítógépéről indítunk egy rendelést, ő pedig a tudtunk nélkül elmenti a kártyaadatainkat, ezt követően pedig arra használhatja azokat, amire csak szeretné.

Láthatjuk, hogy a visszaélésekre számos módon sor kerülhet - olykor még úgy is, hogy mi valóban minden tőlünk telhetőt megtettünk az adataink titokban tartása érdekében.

Amennyiben nem találjuk a bankkártyánkat, de nem vagyunk biztosak abban, hogy az valóban idegenek kezébe került, vagy egyszerűen mi felejtettük azt egy másik táskában, kabátban, ne a letiltás legyen az első lépés, hiszen ebben az esetben az új kártya igényléséért díjat kell fizetnünk. Lehetőség van arra is, hogy bankkártyánkat ideiglenesen felfüggesszük, majd, ha előkerült, újból aktiváljuk azt: ha kiderül, hogy mégis komolyabb a probléma, következhet a bankkártya letiltása. 

hogyan történik a bankkártya felfüggesztése vagy letiltása?

A kártyánk letiltása minden esetben ingyenesen történik, erre a pénzintézeteket jogszabály kötelezi. Ha ilyen helyzetbe kerülünk, több lehetőségünk is van: természetesen személyesen is bemehetünk a legközelebbi bankfiókba, ez azonban a legtöbb esetben jelentős időveszteséggel jár, ezért érdemes inkább az alábbi három módszer közül választani.

bankkártya letiltása vagy felfüggesztése mobilapplikációból

Valamennyi pénzintézet rendelkezik telefonos applikációval, ahol a bankszámlánkkal kapcsolatos legtöbb ügyet egyszerűen és gyorsan intézhetjük mobilunk segítségével. Habár mindegyik felület egy kicsit eltérő, de valamennyi bank hasonló szolgáltatásokat kínál, ezek között pedig szinte minden esetben szerepel a bankkártya letiltása.

Nyissuk meg az applikációt, jelentkezzünk be a fiókunkba és keressünk egy olyan menüpontot, ami a bankkártya kezelésére vonatkozik. Itt általában láthatjuk is az aktív kártyánk vagy kártyáink listáját, melyek közül egyszerűen kiválasztjuk a megfelelőt és a “letiltás” opcióra koppintunk. Elképzelhető, hogy szükség lesz valamilyen jóváhagyásra, például jelszó vagy biometrikus azonosítás segítségével: amint ezzel megvagyunk, a kártya letiltásra került.

Fontos tudni azt, hogy a letiltás jelenleg nem érhető el minden bank mobilalkalmazásában: van, ahol csupán a felfüggesztésre van lehetőség, ami tulajdonképpen a letiltás ideiglenes, feloldható változata. Ha mégis a végleges megoldásra van szükségünk, ilyenkor az ügyfélszolgálattal kell felvennünk a kapcsolatot.

bankkártya letiltása vagy felfüggesztése a netbankból

Ha számítógépről, laptopról szeretnénk intézni a kártyaletiltást - például azért, mert a telefonunkat is eltulajdonították -, akkor erre a netbank felületén is lehetőség van. Jelentkezzünk be a bankunk által üzemeltetett netbankba az azonosító adatokkal, majd keressük meg a bankkártyára vonatkozó menüpontot és itt - ha elérhető - válasszuk a letiltás opciót.

telefonos letiltás vagy felfüggesztés

A bankkártya letiltásának ezen módja minden egyes pénzintézetnél elérhető, hívjuk fel telefonon bankunk ügyfélszolgálatát, ahol az azonosítást követően kérésünkre sor kerülhet a kártya letiltására.  Ez a szolgáltatás a nap 24 órájában elérhető, akár külföldről is, így bármikor gyorsan és biztonságosan gondoskodhatunk a kártya letiltásáról.

A telefonszámot interneten is kikereshetjük, a kártyánk elvesztése esetén azonban nagyon fontos a lehető leggyorsabb reagálás, ezért érdemes megjegyeznünk a bankunkhoz tartozó telefonszámot, vagy elmentenünk a böngészőnk könyvjelzői közé bankunk weboldalát.

új bankkártya igénylése

A letiltott bankkártyát többé nem tudjuk használni akkor sem, ha később kiderül, nem is vesztettük azt el. Bár a letiltás ingyenes, a pótkártya igénylése során a bankunk díjat számíthat fel. Erről mindig előzetesen informálódjunk a pótkártya igénylése során, hogy ne érjen minket meglepetésként a felszámított költség. A kártyapótlás költsége miatt is javasolt, hogy a kártya tiltására csak abban az esetben kerüljön sor, ha biztosak vagyunk abban, hogy a felfüggesztés nem elégséges.

A pótkártya igénylésére is több lehetőségünk van. Megjelenhetünk személyesen a bankfiókban, ahol kérésünkre kitöltik a szükséges nyomtatványokat, de a mobilbank és a netbank felületeken is egyszerűen leadhatjuk az igénylésünket. Nyilatkoznunk kell arról, hogy az elkészült kártyát személyesen, a bankban vesszük át, esetleg annak postai úton történő kézbesítését kérjük - arra készüljünk fel, hogy körülbelül két hetet kell várnunk a bankkártya kézhezvételére.

Postai kézbesítés esetén a PIN-kódot külön borítékban kapjuk meg, ezért, ha valaki hozzájut az új bankkártyánkhoz, azt nem fogja tudni használni, hiszen először is aktiválnunk kell azt – a mellékelt levélben minden, ezzel kapcsolatos információt megtalálunk majd. Ha nem postai úton kértük, akkor a PIN-kód lekérdezhető a bank e-banki vagy mobilbanki alkalmazásában, illetve ezek hiányában egy erre szolgáló online kártyafelületen. Miután az aktiválás megtörtént, új kártyánkat ugyanúgy tudjuk használni, ahogy az előzőt.

hogyan segíthet a bankkártya letiltása során a K&H?

Amennyiben a K&H ügyfelei valamilyen visszaélést tapasztalnak, esetleg bankkártyájuk elvész vagy azt ellopják, a felfüggesztést vagy a letiltást több fórumon is gyorsan és biztonságosan intézhetik. 0-24 órában, a hét minden napján telefonos ügyintézéshez a +36 80 414 243 telefonszámot kell tárcsázni, de lehetőség van a kártya letiltására a K&H mobilbankban a bankkártyák között a tiltás, majd a pótlás gombra kattintva, a K&H e-bankban a kártyák, számlák menüpontban a tiltás majd a pótlás gombra kattintva, illetve bármelyik bankfiókban nyitvatartási időn belül.

A K&H mobilbankban elérhető Kate, az ország egyetlen hangalapú, digitális pénzügyi asszisztense - beszéd útján, vagy chaten is kapcsolatba léphetünk vele. Kate segítségével egyszerűen felfüggeszthetjük a kártyánkat, később pedig feloldhatjuk a felfüggesztést, de a letiltás és az újabb bankkártya igénylése is megtörténhet Kate segítségével.

számlavezetés
betétikártya-szolgáltatás
hitelkártya-szolgáltatás [K&H Mastercard hitelkártya]
betéti-vagy hitelkártyával történő vásárlás belföldön (vagy külföldön)
internetbanki és mobilbanki szolgáltatás [K&H e-bank] és [K&H mobilbank]

 

Tudj meg többet a K&H bankkártyákról & a bankolásban segítségedre lehet Kate is, az ország egyetlen hangalapú, digitális pénzügyi asszisztense!

K&H betétikártya-szolgáltatás

KiberPajzs
Vértezd fel magad a kibercsalásokkal szemben, látogass el a KiberPajzs honlapra! (kiberpajzs.hu)

Jelen hirdetés nem minősül ajánlattételnek, célja pusztán a figyelem felkeltése. A kondíciók módosításának jogát a Bank fenntartja. A termék részletes leírását és feltételeit a Természetes személyek bankszámláira, betétszámláira, lekötött betéteire, valamint pénztári tranzakcióira vonatkozó Hirdetmény, a természetes személyek részére nyújtott bankszámla, betétszámla és lekötött betét termékekre vonatkozó Általános szerződési feltételek, a Bankkártya és hitelkártya szolgáltatásokra vonatkozó Általános szerződési feltételek, a betéti bankkártya hirdetmény természetes személyek részére, az  Elektronikus azonosítású banki szolgáltatásokra vonatkozó Általános szerződési feltételek, és az Üzletszabályzat tartalmazza, melyek megtekinthetők a bankfiókokban és a www.kh.hu internetes oldalon. A K&H mobilbank teljes körű használatára a K&H e-bank felhasználói válhatnak jogosulttá. A Kate a K&H mobilbank alkalmazás részét képező, digitális asszisztens megoldás: amely a K&H mobilbank által nyújtott szolgáltatások könnyebb elérhetőségét, illetve az Ügyfelek tájékoztatását segíti.