közös bankszámla pro és kontra - mi szólhat mellette és mi ellene?
2024. augusztus 04. - Milyen esetekben előnyös a közös bankszámla és milyen típusai vannak? Olvasd el cikkünket, ami hasznos útmutatót ad a megfontolt döntéshez!
A vonatkozó jogszabályok előírják, hogy a pénzintézeteknek legalább havonta egy alkalommal bankszámlakivonatot kell az ügyfeleik rendelkezésére bocsátaniuk. Ha az adott hónapban nem történt tranzakció, akkor a következő művelet időszakában kell elkészíteni a számlakivonatot. Ha a számlán kizárólag költségterhelés vagy kamatjóváírás történik, akkor erről évente egyszer kell a számlatulajdonost értesíteni.
A bankszámlakivonatnak számtalan előnye van. Ezzel a dokumentummal a pénzmozgásaink ellenőrzését megkönnyítjük, észrevehetjük az esetleges hibákat és megtakarítási tervet is könnyebben készíthetünk. Azt is láthatjuk visszamenőlegesen, hogy valóban sikeresen megtörténtek-e a befizetések, utalások, illetve minden bevételünk a várakozások szerint megérkezett-e. Vállalkozási számlák esetében emellett megkönnyíti a könyvelést és a számviteli nyilvántartások elkészítését is.
Ha pedig hitelt vennénk fel, egyfajta igazolásként használhatjuk, mely megmutatja, hogy havonta mekkora összegű bevételünk van.
Két változatban kaphatjuk meg a bankszámlakivonatunkat. Régebben a hivatalos postai kézbesítés volt az elterjedt, így rendszeresen érkeztek a postaládába a papír alapú kivonatok. Ma viszont már jellemzően azzal járunk a legjobban, ha a számlakivonatot elektronikus formában kapjuk meg, hivatalos ügyintézéshez pedig letöltjük a banki e-szignóval és időzítővel ellátott kivonatokat.
A legtöbb bank, ahogyan a K&H is, egy évig teszi elérhetővé a kivonatainkat, ezt követően külön díjazás mellett kérhetünk másolatot a bankszámlakivonatokról.
Az elektronikus bankszámlakivonat hitelességét fokozott biztonságú elektronikus aláírással és időbélyegzővel biztosítja a hitelintézet.
Az elektronikus aláírás célja, hogy az aláírót azonosítsa, egyedülállóan az aláíróhoz legyen köthető és a dokumentum tartalmához olyan módon kapcsolódjon, hogy minden módosítás észrevehető legyen, ami az aláírást követően kerül a dokumentumra.
Az időbélyegző pedig azt igazolja, hogy az elektronikus dokumentum a bélyeg elhelyezésének időpontjában változatlan formában létezett. Ez a kettő tehát alapfeltétele a hiteles bankszámlakivonatnak. A hitelesített elektronikus kivonatot - ami a bank ügyfele által letölthető példányokkal azonos -, egy ideig a pénzintézet is megőrzi.
Bár a számlakivonatok jelenleg is kérhetőek postai úton, papír alapon, lássunk 8 érvet az elektronikus számlakivonat mellett!
Az elektronikus bankszámlakivonat legfontosabb jellemzője, hogy havonta egy alkalommal, legfeljebb egy kivonat ingyenes, azaz a szolgáltatás igénybevételéért nem számolnak fel semmilyen díjat. Ha pedig a jövőben mégis szükségünk lenne a bankszámlakivonatunk nyomtatott formájára, úgy azt a bankfiókban egy alkalommal térítésmentesen kinyomtatják számunkra.
Az e-bankszámlakivonatunkhoz egyedi belépési kóddal védett netbanki fiókunkban férhetünk hozzá. Így nem történhet meg, hogy elveszik, elkeveredik, szemben a papíralapú változattal.
A kényelem fontos szempont a pénzügyeink intézésénél is, az e-kivonat pedig épp ezt nyújtja számunkra. Bárhonnan, bármikor hozzáférhetünk, ha elérhető az e-bankunk.
Az e-kivonat biztosítja a gyorsaságot is: szemben a papír alapú bankszámlakivonattal, nem kell kivárni a postai kézbesítéssel járó átfutási időt, mivel a hitelesített elektronikus bankszámlakivonat már a forgalmazást követő napon elérhető.
Mivel nem nyomtatják ki a bankszámlakivonatunkat, nem helyezik azt borítékba, az e-kivonat igénylésével megspóroljuk az ezekhez szükséges papírmennyiséget, azaz óvjuk a környezetünket.
A forgalmat igazoló hitelesített dokumentum tárolása elektronikus formában megoldható bármilyen egyéb számítógépes fájlhoz hasonlóan, ami biztosítja az egyszerűbb rendszerezést is.
Mivel a hitelesített elektronikus kivonatok tartalma importálható a könyvelőprogramba, így a kivonatok alapján történő könyvelés is egyszerűbbé válik.
Sokkal gyorsabban kiszúrhatjuk az esetleges csalásokat, hibákat. A postai úton, nyomtatott formában érkező bankszámlakivonatokkal ellentétben jóval gyakrabban láthatjuk, mi zajlik a bankszámlánk körül. Ez lehetőséget nyújt arra, hogy azonnal észrevegyünk egy esetleges gyanús terhelést.
Az elektronikus kivonat formailag és tartalmilag is megegyezik a papíralapú bizonylattal, képi megjelenítése is azzal azonos. Az elektronikus kivonatok egy PDF dokumentumból és a hozzá csatolt xml állományból állnak, amely formátumát tekintve megfelel akár a NAV elvárásainak is.
Posta helyett e-postát kínál ügyfeleinek a K&H, mely szolgáltatás a bank online felületén elérhető elektronikus banki postaládát takarja. A célja, hogy a pénzintézet által elektronikus formában előállított dokumentumokat (például kivonatokat, értesítőket, igazolásokat, szerződéseket) gyorsan és biztonságosan elérhessék az ügyfelek. Emellett olyan kényelmi szolgáltatások kapcsolódnak hozzá, mint
Még nem a K&H-nál bankolsz? Nyiss online bankszámlát kényelmesen, bárhol, bármikor appon keresztül!