közös bankszámla pro és kontra - mi szólhat mellette és mi ellene?
2024. augusztus 04. - Milyen esetekben előnyös a közös bankszámla és milyen típusai vannak? Olvasd el cikkünket, ami hasznos útmutatót ad a megfontolt döntéshez!
Vásárlás előtt az első dolog, amiről meg kell bizonyosodni az, hogy az adott külföldi webáruház szállít-e Magyarországra. Az oldalon a szállítási feltételek (általában Shipping) aloldalon keressük ki Magyarországot a listából. Ha nem szerepel ott, de valamit nagyon szeretnénk kifejezetten onnan megrendelni, az ügyfélszolgálatnál érdemes érdeklődni.
A következő, talán legfontosabb szempont a webáruház megbízhatóságát és a biztonságos rendelést ellenőrizni.
a) A megbízhatóság ellenőrzésére (vagyis arra, hogy például a megrendelt termék megérkezik-e, ha igen, akkor ténylegesen azt kapjuk-e, amit rendeltünk, és a kézhez kapott terméknek milyen a minősége) nagyszerű megoldás, ha korábbi vásárlók véleményét böngésszük, vagy ha netes keresést végzünk az oldal nevével. Természetesen a korábbi vásárlók valódiságára nincsen semmiféle biztosíték, de mindenképpen keltsen bennünk gyanút, ha csak kiváló értékeléseket találunk online egy termék vagy eladó kapcsán. Még a legnagyszerűbb termékeknél és webshopoknál is törvényszerű, hogy nem nyerhetik el mindenki tetszését. Nagyobb összegű vásárlás esetén érdemes a fórumok között is böngészni, ahol a régi motorosok szívesen segítenek a különböző webáruházak, piacterek közötti eligazodásban.
b) Egy weboldal biztonságossága az általa alkalmazott titkosítási módszerek függvénye. Ha a böngésző címsorának elején a „https” betűkapcsolat szerepel, akkor az oldal titkosított, de általában egy kis lakat is jelzi, ha egy weblap titkosítása megfelelő.
Ellenkező, gyanús esetekben célszerű az oldal bezárása mellett dönteni, ugyanis könnyen lehet, hogy egy vásárlás során kártyaadatainkat önként adnánk illetéktelen kezekbe. Ugyanez igaz egyébként a nyilvános wifi-hálózatokra is, ezért ezeket is kerüljük el internetes vásárlás, illetve bármilyen más, bankkártyával történő online fizetés esetén, ha lehetséges.
Vásárlás közben a méret-érzékeny termékeknél ajánlott ellenőrizni, hogy megfelelnek-e a személyes mértünknek, a ruha- és cipőméretezés ugyanis országonként, sőt, néha márkánként változik. A webáruházak általában mérettáblázattal, részletes leírással segítik az eligazodást. A hálózatfüggő termékeknél ellenőrizzük a webáruházban található műszaki specifikáció alapján, hogy a termék megfelel-e a hazai követelményeknek.
Ha a kiszállítást követően derül ki, hogy mégsem megfelelő a termék, vagy egyszerűen nem tetszik, akkor sérülésmentes állapotban, meghatározott időn belül (Európai Unióban 14 napon belül) visszaküldhető, de a posta- vagy szállítási költség ilyenkor minket terhel.
Online vásárlások esetén érdemes a bankkártyás fizetési lehetőséget választani. Megfontolandó olyan webáruházat választani, ami a PayPal, Alipay bankkártya elfogadási szolgáltatását használja. Ezen fizetési szolgáltatók azon túl, hogy biztonsággal használhatók, emelt szintű szolgáltatást nyújtanak. Például a PayPalnál a fizetést követő 180 napon belül indíthatunk panaszt hibás teljesítés esetén. Hibás teljesítés lehet például ha nem kapjuk meg a megrendelt terméket, nem olyan állapotban, mennyiségben, minőségben kapjuk meg, mint ahogy elvárható lett volna.
Szintén fontos szempont, hogy kell-e vámot fizetni a megrendelt termék után. Ha az Európai Unión belülről rendelünk, akkor nem kell, az áfát pedig már tartalmazza a vételár. Ha azonban az EU-n kívülről rendelünk (Egyesült Államok, Kína stb.), akkor ezekkel a plusz költségekkel is érdemes kalkulálni.
Szerencsére egyre több lehetőségünk van arra is, hogy az adott terméket nyomon kövessük az egyes csomagátvételi pontokon. HIVATKOZZUNK BE NYOMKÖVETŐ OLDALAKAT. Karácsony közeledtével számítanunk kell arra, hogy a megnövekedett rendelés-számmal nem minden webáruház, és nem minden futárcég képes megbirkózni, vagyis az évközben vállalt határidőkhöz képest jó eséllyel jelentős csúszásra számíthatunk. Érdemes idejekorán elküldeni a rendelésünket, nehogy valakit a Karácsonyfa alatt érjen csalódás.
Az uniós fogyasztóvédelmi jogszabályok értelmében a fogyasztókat az Európai Unióban eladott termékek után kétéves szavatossági idő illeti meg. Ezt a kétéves garanciát minimumjogként írja elő az uniós szabályozás. Ezektől a szabályoktól csak abban az esetben lehet eltérni, ha az kedvező a fogyasztók szempontjából. Ha az Európai Unióban vásárolt termék hibás, nem úgy néz ki, vagy nem úgy működik, ahogyan azt megvételre kínálták, a kereskedőnek kötelessége azt ingyen megjavíttatni vagy kicserélni, illetve a termék vételárát visszafizetni vagy árengedményt adni. A kereskedő minden esetben felelősséggel tartozik a hibás teljesítésért. Egyes EU-tagországokban a gyártótól is kérhető, hogy a hibás teljesítés révén előállt helyzetet orvosolja.
Mi a helyzet, ha az Unión kívülről rendelünk? Ebben az esetben számolnunk kell azzal is, hogy ha terméket vissza kell küldenünk a külföldi (akár tengeren túli, akár ázsiai) eladó részére, annak költségét nekünk kell megelőlegeznünk, illetve megfizetnünk, de erre az esetre is kaphatunk egy védőhálót. Abban az esetben, ha PayPal-on keresztül fizettünk a termékért, akkor 180 napon belül bármilyen hibás teljesítésből (nem érkezett meg minden megrendelt árucikk, a szállítás során megsérült a termék vagy hibás volt) származó sérelmünket jelezhetjük a PayPal rendszerén keresztül, és jogos sérelmünk esetén a szállítási költséggel növelt teljes vételárat visszakapjuk. A külföldi online vásárlás egyre népszerűbb, a magyar e-vásárlók 75 százaléka vásárol külföldi webáruházakban is, és leggyakrabban Kínából (48%), az Egyesült Királyságból (27%), Németországból (18%) vagy az Egyesült Államokból (17%) rendelünk termékeket. Egy kis odafigyeléssel elkerülhetjük, hogy csalók áldozatává váljunk, és nyugodtan élvezhetjük a külföldről érkezett termékek előnyeit.
Ha szívesen vásárolnál online, de nincs még bankszámlád, vagy bankkártyád, a K&H számlacsomag választójában segítünk megtalálni a számodra legmegfelelőbb megoldást.