közös bankszámla pro és kontra - mi szólhat mellette és mi ellene?
2024. augusztus 04. - Milyen esetekben előnyös a közös bankszámla és milyen típusai vannak? Olvasd el cikkünket, ami hasznos útmutatót ad a megfontolt döntéshez!
Magyarországon több törvény is rendelkezik arról, hogy milyen feltételekkel lehet online webáruházat üzemeltetni. Az oldalon feltüntetendő információk mellett számos engedély megszerzése kötelező a kereskedelmi vállalkozások számára. Mindezek ellenére azonban belefuthatunk olyan oldalakba, amelyeknek a legkevésbé sem érdekük, hogy elégedetté tegyék vásárlóikat.
Az ilyen csaló webáruházak remekül álcázzák magukat, de némi utánajárással azért megbizonyosodhatunk szándékaikról. Minden esetben érdemes figyelni a webáruházban árult termékek minőségére, a naprakészségre, a korábbi vásárlók értékelésére, illetve arra, ha átveréssel kapcsolatban merül fel a webáruház neve az internetes kereséseink során. Ébredjen bennünk gyanú, ha egy webáruház a versenytársaival ellentétben egy-egy elektronikai terméket tartósan jóval a piaci ár alatt kínál. Ne keverjük össze ezt azzal az esettel, ha egy, a piacon jól bejáratott, nagy forgalommal rendelkező, ismert webáruház egy-egy rövidebb időszakra bizonyos termékeket kedvezményesen árul. Ha a webáruház szövegezése magyartalan, pontatlan, a rajta található információk elavultak, és nincs feltüntetve ügyfélszolgálati elérhetőség telefonszámmal, e-mail címmel, székhellyel, akkor bizony érdemes tovább állni.
Magyarországon a webshopon keresztül vásárlók körében a legelterjedtebb fizetési mód az utánvét, ami azt jelenti, hogy a terméket kiszállító futárnak kell fizetni a termék ellenértékét az átadáskor. A hazai vásárlók jelenleg ezt tartják a legbiztonságosabb fizetési módnak, pedig vannak jóval egyszerűbb és költséghatékonyabb megoldások is. Társadalmi szinten a jelenlegi készpénzhasználati szokásaink több, mint 100 milliárd forint extra kiadást jelentenek számunkra. Ez lakosonként évente 10 000 forint. Mindez abból származik, hogy a készpénz előállítása, szállítása és őrzése ennyivel drágább az elektronikus megoldásokhoz képest. A magyarországi webáruházak zöme elfogad bankkártyákat is, amivel a megrendelés végén kényelmesen és biztonságosan tudjuk kiegyenlíteni megrendelésünket.
Bankkártyás fizetés választása esetén mindig ellenőrizni kell, hogy a kereskedő milyen típusú kártyákat fogad el, mert csak ezekkel tudjuk online kiegyenlíteni a termék árát. Természetesen előfordulhat, hogy a választott webáruházban nincs lehetőség arra a fizetési módra, amely nekünk a legmegfelelőbb, ilyenkor érdemes megnézni a termék elérhetőségét más oldalakon is. Ha mégis kitartunk az eredeti virtuális boltnál, és bankkártyás fizetési mód használatára van szükség, akkor mindig legyünk gyanakvók és óvatosak, és ellenőrizzük a honlap biztonsági protokollját, van-e:
A magyar webáruházak közvetlenül a saját felületükön nem kérik a bankkártya-adatainkat (ha ilyet tapasztalunk, ne adjuk meg azokat), hanem átirányítanak egy bank (Pl. K&H, OTP, CIB, stb.), vagy egy online fizetési szolgáltató oldalára (pl.: PayU, Barion), ahol közvetlenül, azonnal kiegyenlíthetjük a termék árát. A fizetési művelet lezárultát követően a fizetési szolgáltató visszairányít minket a webáruház oldalára, ahol a kereskedő is megerősít minket a sikeres fizetésről.
A fizetési oldalakon is legyünk figyelmesek, nehogy az eredetihez a megtévesztésig hasonlító, valójában azonban adathalász oldalon adjuk meg bankkártya-adatainkat. Itt is figyeljünk a címsorban a „https” és a lakat jelzés meglétére.
Fontos: a kereskedő közvetlenül a weboldalán, vagy e-mailben nem kérheti a bankkártya-adatainkat. Ha a PIN-kódunkat kérik el, semmiképp ne tegyünk eleget a kérésnek, szakítsuk meg a vásárlást, majd jelentsük a bankunknak, akik ebben az esetben felveszik a kapcsolatot a weboldalt üzemeltetőkkel. Ha valóban csaló webáruházzal van dolgunk, akkor az internetszolgáltatókkal letiltják az oldal webcímét, hogy mást se tudjanak megkárosítani.
Bankkártyás fizetés esetén, ha probléma merül fel a fizetési folyamatban vagy azt észleljük, hogy csalás áldozatává váltunk, mindenképpen haladéktalanul jelezzük ezt bankunk felé. Bankunk fogja kivizsgálni az esetünket és amennyiben jogszerű, rendelkezni a kárpótlásunkról.
A webáruházakban vásárolt termékekre hosszabb elállási idő vonatkozik, mint offline vásárlás esetén. A vevő 14 napon belül indoklás nélkül elállhat a vásárlástól. Ilyen esetben a webshop üzemeltetőjének kötelessége visszavenni a terméket, valamint a teljes árat visszaadni. A szállítási, illetve postaköltséget ilyenkor többnyire a vevő állja. Annak érdekében, hogy elkerüld az esetleges félreértéseket érdemes olyan webáruházat választani, ahol külön feltüntetik ezt a visszavásárlási garanciát, adott esetben meg is toldják további napokkal. Vannak azonban olyan termékek, amelyeknek a visszaküldésére nincs mód: ilyenek a jogdíjas termékek, pl. zárt csomagolású egészségvédelmi, higiéniai termékek, hang- és képfelvétel, számítógépes szoftver esetén). Az EU-ban és Magyarországon érvényes elállási jogról az Európai Fogyasztói Központ oldalán részletekbe menően is tájékozódhattok.
A magyar webshopok belföldi kiszállításra számtalan módozatot ajánlhatnak: saját szállítók, csomagküldő partner, postai kézbesítés, csomagautomata. A szállítás díja és határideje pedig éppen a választott megoldástól függ. A nagyobb webáruházak időnként akciók keretében átvállalják a kiszállítási díjat, vagy egy előre meghatározott összeg feletti rendelés esetén biztosítják a díjmentes házhozszállítást.
Mivel a csomagkiszállítással foglalkozó vállalkozásoknak nem feltétlenül kell mintaboltot üzemeltetniük, nem minden esetben lehet személyesen átvenni, illetve ellenőrizni a termékeket, de ez manapság már nem sok embert tántorít el az online vásárlásra egyre nyitottabb világban.
Ha szívesen vásárolnál online, de nincs még bankszámlád vagy bankkártyád, a K&H számlacsomag választójában segítünk megtalálni a számodra legmegfelelőbb megoldást.