10 tipp – így vásárolj okosan az aukciós oldalakon
2019. augusztus 21. - Mutatunk néhány hasznos tanácsot, hogyan óvhatjuk meg magunkat a csalódástól és az átveréstől a nagy licitálási láz közben.
Az elmúlt évek kereskedelmi alaptézise, hogy átlagban háromszor gyorsabban nő az e-commerce a hagyományos értékesítésnél. A 2017-es kiskereskedelmi forgalom esetében a növekedés egészen pontosan 17% volt 6% ellenében, az internetes forgalom pedig kezdi megközelíteni az 5%-ot a teljes tortából, ami noha még eléggé elmarad a nyugat-európai számokhoz képest, szintén robosztus növekedést mutat.
Az Egyesült Államokból induló, november végi Black Friday láz valósággal letarolta a magyar plázákat az évtized közepétől kezdve, ha pedig az internetes áruházakban böngészgetett az ember, még annál is nagyobb versengéssel és akciókkal találkozhatott. A tapasztalatok szerint az addigi, lépésenként felpörgő karácsonyi szezont nagy mértékben katalizálta a Black Friday elterjedése, az első beszállók olyan előnnyel indíthatták ennek köszönhetően az időszakot, ami normál esetben csak az ünnepek előtti egy-két hétben volt jellemző. Mindez ráadásul úgy is igaz, hogy általában jóval szelídebb, 10-30% közti akciókat hirdetnek csak az itthoni cégek a kinti 50-70%-os kedvezményekhez képest.
Több se kellett persze a piaci szereplőknek, 2017-re már a kereskedők majdnem két harmada „black friday-ezett” vagy így, vagy úgy; az online szektorban pedig még magasabb volt az arány. Az e-commerce kisajátította magának a fekete pénteket.
Mint mindennek a gazdasági életben, a koncentrálódás után az online kereskedelemnek is kijöttek a saját nyertesei és vesztesei. Hiába került euforikus állapotba a teljes szektor a biztató trendek miatt, igazán nagyot szakítani csak a legnagyobb webáruházak tudtak – azok, amelyek a „klasszikus” média felületeken, vagyis tv-ben, rádióban, újságban és óriásplakátokon is hirdetni tudták magukat. A kis- és középvállalkozások, és közöttük legfőképpen azok, akik csak a legalapvetőbb online marketing eszközöket használták, jóval szerényebb eredményeket értek csak el.
További érdekes trend a tavalyi évből, hogy sokkal nagyobb volt a meglévő online fogyasztók vásárlási hajlandóságának emelkedése, mint az újak csatlakozása. Míg az egyénenkénti vásárlási gyakoriság másfélszeresére nőtt, és egy átlagos online fogyasztó már több mint 11-szer vásárol az interneten évente, addig a vásárlói bázis kevesebb mint 7%-kal bővült. Ez a trend a következő években is hasonlóan alakulhat, ehhez érdemes igazítania a kereskedőknek az akciókat és a kommunikációt is.
Mivel egyre többet vásárolunk online, ezért nem lehet elmenni szó nélkül az online vásárlás biztonsági kérdései mellett. A biztonságos vásárlás egyik alap feltétele az adott webáruház megbízhatóságának ellenőrzése, melyet például árösszehasonlító oldalokon, fórumokon, vásárlói visszajelzések alapján mérlegelhetünk. Emellett azt is jó tudni, hogy ha hibás teljesítés és panasz esetén a webáruház nem foglalkozik érdemben bejelentésünkkel, akkor jelenthetjük problémánkat a bankkártyánkat kibocsátó bank felé, azért, hogy eljárjon ügyünkben a kereskedő irányába. Ebben az esetben ha bebizonyosodik, hogy a kereskedő alapvető célja a vásárlók megkárosítása, akkor akár nemzetközi fekete listára teteti bankunk, amivel egyúttal a webáruház a kártyás fizetési lehetőséget is elveszíti.
Ha online vásárolnál, de még nem rendelkezel bankszámlával, a K&H bankszámlacsomag választójában könnyedén megtalálhatod a számodra megfelelőt.
Online vásárlóként belefutottál egy kihagyhatatlan ajánlatba, és szükséged lenne egy kis plusz pénzre? A K&H személyi kölcsönök (THM: 11,1–22,4%) segítségedre lehetnek!