közös bankszámla pro és kontra - mi szólhat mellette és mi ellene?
2024. augusztus 04. - Milyen esetekben előnyös a közös bankszámla és milyen típusai vannak? Olvasd el cikkünket, ami hasznos útmutatót ad a megfontolt döntéshez!
Kezdetben sokan bizalmatlanok voltak az online vásárlással szemben, ugyanakkor a világjárvány idején egyre többen tapasztalták meg az előnyeit. Az a kényelem, biztonság és egyszerűség, amit az online módon történő vásárlás nyújthat, mostanra már az idősebb korosztály tagjait is meggyőzte létjogosultságáról.
A hazai e-commerce piac szárnyalását jól mutatja, hogy 2020-ban 45, az azt követő évben pedig 32 százalékkal bővült az online kiskereskedelmi forgalom. A 6,5 millió aktív internetező felnőttnek több, mint háromnegyede vásárolt online, az egy főre eső éves rendelési gyakoriság pedig 2021 végére elérte a 19-20 online rendelés/fő/év szintet.
A két hipertempójú növekedési évet 2022-ben - az offline vásárlási arány növekedésével és a gazdasági helyzet alakulásával párhuzamosan - szerényebb, mindössze 10%-os emelkedés követte. A legnagyobb online forgalom továbbra is a műszaki cikk piacán bonyolódik, a képzeletbeli dobogó második fokán a ruházati és divatcikkek állnak, de várhatóan már nem sokáig: ez a szegmens hamarosan itthon is az élre ugorhat a termékkategóriák versenyében.
A járványhelyzet tehát az online kiskereskedelem javára formálta át a vásárlási szokásokat. Jóval természetesebbé, illetve rendszeresebbé vált az internetes vásárlás. De minek köszönhetők ezek a változások?
1. több információt gyűjthetünk a termékről
A technikai paraméterektől kezdve a leggyakoribb hibákon át egészen a terméktesztekig minden információ elérhető online, ha vásárlás előtt meg szeretnénk bizonyosodni döntésünk helyességéről. Sőt, a vásárlói vélemények böngészésével valós benyomásokat kaphatunk arról, mire számíthatunk az adott termékkel kapcsolatban.
2. összehasonlíthatjuk az árakat
Régebben az ár-összehasonlítás szinte lehetetlen vállalkozás volt, hiszen senki nem járt boltról boltra, hogy megtalálja, hol kaphatja meg legolcsóbban a kívánt terméket. Manapság azonban az interneten már nemcsak az általunk kiválasztott termék árait hasonlíthatjuk össze, de rákereshetünk a garancia időtartamára, a szállítási és fizetési lehetőségekre.
3. gyakrabban használhatjuk bankkártyánkat fizetéshez
Az online vásárlás egyik legnagyobb előnye, hogy minden tranzakció során bankkártyánkat használhatjuk fizetésre, gyorsan, egyszerűen és biztonságosan, így elkerülve a készpénzfelvételt, ami ráadásul plusz költséggel is járhat.
Számos oka van annak, hogy az online felületeken az utóbbi években rohamosan elterjedt a bankkártyával történő azonnali fizetési mód.
Bankkártyás fizetés esetén a tranzakció szinte azonnal megtörténik, amint megnyomtuk a fizetés gombot vagy a futárnál lévő terminálhoz érintettük a fizikai vagy digitális bankkártyánkat.
Mindössze néhány kattintással kifizethetjük a kiszemelt áru értékét otthonunk kényelméből, akár az éjszaka kellős közepén. Ezzel a megoldással megússzuk, hogy készpénzzel várjuk a futárt, nem beszélve arról, hogy a bankkártyás fizetés egyúttal azt a kényelmet is nyújtja számunkra, hogy nem kell magunknál tartanunk a megfelelő mennyiségű készpénzt.
A készpénzmentesség másik előnye, hogy nem kell költség ellenében pénzt felvennünk a bankautomatán keresztül a bankszámlánkról. A fizetés manapság szinte kizárólag átutalással érkezik a bankszámlára, éppen ezért készpénzhez jellemzően bankautomatán keresztül juthatunk. Megfelelő nyilatkozattétel esetén, havi két alkalommal, magyarországi ATM-ből bankkártyával, forintban történő készpénzfelvétel díjmentes, összesen 150.000 Ft összeghatárig, ám efelett már költségekkel kell számolnunk. Bankkártyás vásárlás esetén azonban ezt a költséget is megspórolhatjuk.
A vásárlásunk nyomon követhető, hiszen a tranzakcióról azonnal érkezik az SMS-értesítő, vagy ellenőrizhetjük a bankszámlakivonatunkat az e-banki, mobilbanki applikációkban. A bankkártyás vásárlások az erős ügyfél-hitelesítés keretében bevezetett kétlépcsős azonosításnak köszönhetően ráadásul még biztonságosabbá váltak.
Egyes webáruházakban akciókkal, promóciókkal, kedvezményekkel, vagy éppen hűségprogrammal ösztönzik a vevőket a bankkártyás fizetésre. Ha jól időzítünk, akár olcsóbban is juthatunk a kívánt termékhez.
Az online vásárlás népszerűvé válásával sajnos az átverések száma is egyre nő, ám egy kis odafigyeléssel és néhány egyszerű szabály betartásával elkerülhetjük, hogy internetes csalás áldozataivá váljunk. Mutatjuk, hogy milyen veszélyek adódhatnak az online tranzakciók során.
Az internetnek köszönhetően szinte minden adatot és korábbi vásárlói véleményt begyűjthetünk egy adott webshopról, így könnyedén ellenőrizhetjük annak hitelességét. Ha elsőre túl jónak tűnik az ár, mindenképp keressünk rá a webshopot működtető gazdasági társaságra, a szerződési feltételeire és a velük kapcsolatban írt visszajelzésekre. Érdemes elolvasni a webáruház Általános Szerződési Feltételeit (ÁSZF) is. Ha számunkra ismeretlen kereskedővel van dolgunk, akkor ajánlatos a vásárlási feltételeket elmenteni. Ez jól jöhet egy esetleges későbbi vita során, hogy bizonyíthassuk, milyen tájékoztatás szerepelt a rendelésünk idején.
Hasznos információt jelent az is, ha tisztában vagyunk azzal, hogy hazai, Európai Unión belüli, vagy azon kívüli rendelésről lenne szó. Az egyébként, hogy a honlap magyar nyelvű, illetve a domain nevében “.hu” szerepel, még korántsem jelenti, hogy hazai cégről van szó. Érdemes ennek is utánanézni. Ha pedig már a webshop url címénél tartunk, érdemes ellenőrizni, hogy a “https://” szerepel-e benne. Ha csupán azt látjuk, hogy “http://” van, akkor jobb továbblépni, mivel nem biztonságos a weboldal.
Ha fenti szempontok alapján gyanúsnak ítéljük a helyet, ahonnan vásárolni készültünk, inkább keressünk másik eladót.
A hatályban lévő fogyasztóvédelmi rendeletek szerint a termék kézhezvételét követően tizennégy napunk van elállási jogunk gyakorlására, online vásárlás esetén. Egyes webáruházak ennél hosszabb időben határozzák meg ezt az időtartamot, így akár egy, vagy két hónapos gondolkodási időt is kaphatunk a vásárolt termékkel kapcsolatban.
Érdemes átolvasni a webshop visszárukezelési gyakorlatáról szóló tájékoztatót is, nevezetesen ingyen küldhetjük-e vissza a terméket, ha meggondoltuk magunkat, avagy fizetni kell-e a postaköltséget, milyen módon tudjuk ezt megtenni, illetve mikor és milyen módon kapjuk vissza a pénzünket. Érdemes alaposan tájékozódni, nehogy a vásárlást követően érjen minket kellemetlen meglepetés, akkor szembesüljünk a visszaküldés költségével. Ha nem találjuk a honlapon az erről szóló részt, inkább válasszunk másik webáruházat.
A termék átvételétől és a szolgáltatás igénybevételére vonatkozó szerződés megkötésétől számított 14 napon (naptári nap!) belül élhetünk elállási jogunkkal. Ez esetben köteles visszajuttatni a vételárat, illetve a szállítási költséget.
Még vásárlásunk előtt érdemes megbizonyosodni arról, hogy hány napon belülre ígérik a szállítást, van-e az adott termékből raktáron és milyen szállítási megoldások közül választhatunk. Ha ezekről részletes tájékoztatást tüntetnek fel, ráadásul még a csomag nyomonkövetésére is lehetőséget biztosítanak, nagy valószínűséggel biztonságban tudhatjuk vásárolt termékeinket.
Az egyik leggyakoribb aggály az online vásárlással kapcsolatban személyes adataink és bankkártyánk védelme. Az itt tapasztalt adatbiztonság azonban folyamatosan fejlődik, így a különböző online banki szolgáltatásoknak hála már többlépcsős azonosítás, megerősítő jelszavak segítik a biztonságos vásárlást.
A kétfaktoros hitelesítés, azaz az erős ügyfél-azonosítás segítségével a pénzintézet és a kereskedő is meggyőződhet arról, hogy valóban a bankkártyát birtokló személy az, aki vásárolni szeretne a webshopban. Ennek érdekében a fizetéshez használt bankkártyán lévő adatok mellett egy további azonosítóra is szükség van, amely lehet például egy mobiltelefonunkra érkező SMS-kód is.
A virtuális bankkártyák mellett megjelentek a digitalizált bankkártyák is, amelyek egyaránt lehetővé teszik a biztonságos online vásárlást, az okostelefonos fizetést és a fizikai használatot is. Előnyeik között említhető, hogy alkalmasak mobilfizetésre, akár Android, akár iOS okostelefonokon, digitálisan, egyszerűen kezelhetőek. A K&H-nál minden bankszámlacsomag mellé automatikusan jár fizikai bankkártya is, amely bármikor digitalizálható a K&H mobilbank applikációban, így egyszerre lehet élvezni a plasztikkártyák és a digitalizált kártyák nyújtotta kényelmi funkciókat.
A legnagyobb körültekintés ellenére is előfordulhat, hogy visszaélés áldozataivá válunk. Ez adódhat abból, hogy az adott webshop nem kellően erős rendszerébe történik illetéktelen behatolás, vagy esetleg a mi eszközünk fertőződik meg vírussal, netán egy hamis webáruháznak esünk áldozatul.
A visszaélés tényével többféle módon is szembesülhetünk. Érkezhetnek SMS-ek olyan tranzakciókról, amelyeket nem mi végeztünk, illetve a bankunk is riaszthat minket, ha gyanús tranzakciókat észlel.
Akárhogyan is szerzünk tudomást a problémáról, fontos, hogy tudjuk, mit csinálhatunk ilyen esetekben. A legfontosabb, hogy a bankkártyánkat azonnal tiltsuk le, és ezt követően tegyünk rendőrségi feljelentést ismeretlen tettes ellen, ugyanis a későbbiekben ez segíthet a kicsalt összeg visszaszerzésében. A visszaélés tényét jelezzük bankunk felé is.
Kezdésként mindenképp érdemes olyan pénzintézet bankkártyáját használnunk online vásárláshoz, mely rendelkezik saját mobil alkalmazással az ügyintézés és az utalások biztonságosabbá tételéhez.
A K&H Bank fejlett internetbiztonsági megoldásainak hála digitális bankolásunk biztonságosabb, mint valaha. A K&H mobilbank applikációja zárt biztonsági hálózaton működik, bármikor nyomon követhető, és még saját digitális asszisztens is jár hozzá, Kate, aki számos kérdésben segít.
Vásárolj kényelmesen & biztonságosan online a K&H digitalizált bankkártyájával & nyiss bankszámlát appon keresztül!