bankszámla társkártyával - mikor hasznos?
2025. március 19. - Ha másnak is szeretnénk hozzáférést biztosítani a bankszámlánkhoz, ezt egy társkártya segítségével egyszerűen megtehetjük – ismerjük meg ezt a szolgáltatást.
Tudnunk kell, hogy a kártyás tranzakció során a kifizetett pénzösszeg nem feltétlenül kerül át azonnal a kereskedő számlájára: kártyánkat sokszor egy másik bank által üzemeltetett terminálon húzzuk le, majd a pénz ezen keresztül jut el a címzetthez. Emellett készpénzfelvétel esetén is zárolásra kerül az összeg.
A gyakorlatban ez úgy megy végbe, hogy az üzlet saját bankja egy igénylést küld a bankunk felé, ahol a tranzakciót könyvelik, majd a pénzt elutalják az eladónak – a mi számlánkon zárolt összeg terhére. Viszont ez a folyamat akár 2‑3 munkanapot is igénybe vehet. Mi tehát kétségtelenül elköltöttük a pénzt, az eladó azonban még nem jutott ahhoz hozzá: ebben az átmeneti időszakban az a pénzösszeg, amit mi már kifizettünk, foglalt vagy zárolt összegnek tekinthető. Erre azért van szükség, hogy ne költsük el még egyszer azt a pénzt, ami tulajdonképpen már az eladóé.
Ugyanez a helyzet az internetes rendelések esetén: ha bankkártyával fizetünk, a bank először zárolja az összeget, melyet mi akkor sem tudunk elkölteni, ha az az eladó felé még nem érkezett meg.
A harmadik eset, amikor nem a mi bankunkhoz tartozó automatából veszünk fel pénzt: ilyenkor azonnal hozzájutunk a bankjegyekhez, a pénzintézetnek azonban időre van szüksége ahhoz, hogy a pénzfelvételt elkönyvelje. Ha ilyenkor nem kerülne sor a zárolásra, mi néhány napon belül annyiszor vehetnénk fel ugyanazt az összeget, ahányszor csak szeretnénk.
Láthatjuk tehát, hogy egy teljesen természetes, átmeneti állapotról van szó, ami semmilyen problémát nem jelez számunkra: ha néhány nappal később ellenőrizzük a számlatörténetet, ott már a tényleges levonással szembesülünk. A zárolásnak azonban lehetnek egyéb esetei is, lássuk, mik ezek!
Előfordulhat, hogy annak ellenére látunk zárolást a bankszámlánkon, hogy semmit nem vásároltunk az adott összegben. Ilyenkor gondoljuk végig, hogy az utóbbi időben foglaltunk-e valamilyen szállást, hiszen ebben az esetben – bár a tényleges fizetésre általában csak később kerül sor – a szállásadó biztonsága érdekében előfordulhat, hogy az összeg egészét vagy egy részét zárolják.
Amennyiben a pihenés végén a szállás díját bankkártyánkkal kiegyenlítjük, természetesen a zárolás is eltűnik, ahogy akkor is, ha az utazás meghiúsul és - ha ez lehetséges és még időben megtesszük, – fizetési kötelezettség nélkül – lemondjuk a szállást. Bizonyos szálláshelyek esetén az a gyakorlat, hogy a szállás díjának zárolása mellett – vagy helyett – egy meghatározott összegű óvadékot zárolnak: ez arra szolgál, hogy ha a hotelszobánkban esetleg kárt okozunk, ne zárkózhassunk el annak megtérítése elől.
A zárolás másik gyakori esete az autó bérlése: ilyenkor egy bizonyos – olykor igen magas – összegű kaució kerül meghatározásra, mivel bármikor előfordulhat egy koccanásos baleset, esetleg egyéb, magas áron helyrehozható károkat okozhatunk, vagy akár csak összekoszoljuk a tiszta kárpitot. Ezen károk helyrehozatala az óvadék összegéből történhet meg, így az autókölcsönzőnek nem kell vállalnia azt a kockázatot, hogy a használatot követően a tartozásunk rendezése nélkül hazautazunk. Ha problémamentesen visszaszolgáltattuk az autót, a zárolt összeg feloldásra kerül, így afelett újra mi rendelkezhetünk.
Az, hogy a fenti esetekben a zárolás mennyi ideig tart, alapvetően a szolgáltatón múlik. Sokszor a szállás elhagyása vagy az autó leadása után néhány nap alatt feloldásra kerül a pénzünk, máskor erre akár 2-3 hétig is várnunk kell, így arra is fel kell készülnünk, hogy ezen időszakban a zárolt összeget nem tudjuk használni. Attól szerencsére nem kell tartanunk, hogy a feloldásra soha nem kerül sor, hiszen a bankok ezt az időtartamot – eltérően ugyan, de – valamennyien maximalizálják.
Amennyiben a zárolásra kártyás tranzakció miatt kerül sor, annak feloldásával nem kell foglalkoznunk, hiszen az adott pénzösszeget már elköltöttük. Ha azonban egy szálláshely vagy autókölcsönző olyan összeget zárolt, ami később nekünk visszajár, felmerülhet a kérdés, hogy ennek megtörténtéről hogyan szerezhetünk tudomást.
Fontos tudni, hogy a feloldás a kereskedő feladata, a bank ezt nem is jogosult megtenni, de egyes bankok külön értesítést is küldenek ügyfeleiknek, amennyiben azok rendelkeznek internetbanki vagy mobilalkalmazási szolgáltatással. A számlatörténetünkből látható, hogy a kérdéses összeg még zárolás alatt áll-e, ezért érdemes a netbank felületén vagy bankunk mobiltelefonos applikációjában időnként ellenőrizni ezt.
Amennyiben a K&H-nál vezetett számlán olyan összeg zárolására kerül sor, mellyel kapcsolatban valamilyen kérdés merül fel, ügyfeleink a szükséges információkat megkaphatják kollégáinktól valamelyik bankfiók személyes felkeresése esetén, melyhez előzetes időpontfoglalás szükséges lehet. Ezen felül bármilyen banki ügylet elintézhető a Telecenteren a hét minden napján 7 és 22 óra között, ehhez csak a +36 1/20/30/70 335 3355 telefonszámot kell tárcsázni, ügyintézőink pedig ellenőrzik a kérdéses tranzakciót és választ adnak a felmerülő kérdésekre.
Nyiss számlát a K&H-nál & intézd pénzügyeidet kényelmesen & online!
Vértezd fel magad a kibercsalásokkal szemben, látogass el a KiberPajzs honlapra! (kiberpajzs.hu)