ezért nem érdemes a síbaleset biztosításon spórolni!

síelést tervezel? biztosítsd be magad & használd kedvezményeinket!
2024. március 13.
Amikor beülünk a volán mögé, teljesen természetesnek vesszük, hogy szabályok egész hada rendelkezik arról, mit hogyan kell csinálnunk, illetve miért vagyunk felelősek és miért nem. Káresemény esetén pedig ott a biztosítás, amelynek segítségével fedezhetjük a károkat. Az egyik legnépszerűbb téli sportnak számító síelésnél is hasonló a helyzet: bár nem gondolunk bele, de veszélyesnek számít. A biztosítással pedig egyfajta védőhálót kapunk, amit aligha érdemes megspórolni. Mindjárt kiderül, hogy miért!

Síbaleset
 

a kockázatokat kár lenne alábecsülni a síeléskor

Bár hazánk aligha tekinthető a téli sportok fellegvárának, hiszen nincsenek magas, hófödte hegységeink, több kilométeres sípályáink, a síelés így is az egyik legnépszerűbb téli sportnak számít a magyarok körében. Pár órás autózással ugyanis gyönyörű síterepeken találhatjuk magunkat, legyen szó Ausztriáról, Szlovéniáról vagy Szlovákiáról.

Az első havazást követően alighanem legtöbbünk alig várja, hogy felcsatolhassa a sílécét, és reggeltől estig a pályán csúszhasson, ám könnyen megfeledkezhetünk arról, hogy a sport komoly veszélyekkel is járhat. Mint ahogy az utakon is elég egy másodpercnyi figyelmetlenség, úgy a lejtőkön is súlyos problémákat okozhat egy apró kihagyás.

Ha túl gyors a sebességünk, könnyen elveszíthetjük a kontrollt, egy jeges szakasz vagy bucka hirtelen rossz mozdulathoz és sérüléshez vezethet. De éppúgy komoly kockázattal járhat a tapasztalat, rutin hiánya, hiszen évi 1-2 alkalom nem elegendő ennek a megszerzésére, főként, ha az edzettségi állapotunk, felkészültségünk sem megfelelő. Illetve a felelőtlen viselkedés sem célravezető, azaz nem szerencsés, ha mindjárt a fekete pályát vesszük célba. Balesetveszélyt rejt magában a védőfelszerelés (például sisak) hiánya éppúgy, mint a nem optimális sífelszerelés (például rosszul választott, vagy nem karbantartott síléc) megléte.

A leggyakoribb síbalesetnek a térdsérülés számít, ami lehet egy keresztszalag szakadás, vagy oldalszalag szakadás. Bekövetkezhet lábszártörés is, de az ízületek, porcok is sérülhetnek. Gyakori a vállsérülés is: rándulás vagy ficam könnyen előfordulhat esés következtében. Ha pedig eséskor a csuklóra nehezedik a súlypont, akkor rándulással, sőt, töréssel is járhat a baleset. A fejsérülés sem maradhat ki a sorból, ami főként ütközések következtében fordulhat elő.

elkerülhetőek a síbalesetek?

mire érdemes figyelni a sípályán?

Felelősségteljes viselkedéssel sok mindent tehetünk biztonságunk érdekében. Ehhez az is hozzátartozik, hogy nem az íróasztal mellől felállva csatoljuk fel a sílécünket és indulunk el a fekete pálya felé, hanem hónapokkal korábban már elkezdjük a felkészülést a téli szezonra. Fontos a megfelelő edzettségi szint elérése, a síeléshez szükséges izmok megerősítése, a sífelszerelésünk állapotának felmérése, az esetleges javítások, karbantartási munkálatok elvégzése, a hiányzó dolgok beszerzése. A csillogó hó, a havas táj látványa könnyen rabul ejthet minket, és hajlamosak vagyunk elfelejtkezni a saját korlátainkról, a kockázatok miatt azonban ez aligha kifizetődő. Fontos a síelés előtt az alapos bemelegítés, a tudásunkhoz megfelelő pályák megcélzása, és a szabályok betartása.

törvény nincs, de ajánlás van

Miközben az autósokra vonatkozó KRESZ egy minden sofőrre nézve kötelező jogszabály, addig a sí KRESZ nem törvényerejű, csupán egy ajánlás, amit a Nemzetközi Sí Szövetség (FIS) dolgozott ki.

mindenki érdekében tartsuk be!

Tény, hogy nem bírságol meg a rendőr, ha nem a FIS által leírtaknak megfelelően síelünk, de az ajánlásban szereplő 10 pontot illik és célszerű ismerni és betartani. Legfőképpen azért, mert a síelés veszélyes üzem, és a szabálykövetéssel tesszük a legtöbbet a balesetek megelőzése, továbbá mind saját, mind mások testi épségének megőrzése érdekében.

alkalmazható törvény helyett

Arról nem is beszélve, hogy konkrét törvényi szabályozás hiányában a bíróságok a sí KRESZ-t szokásjogként fogadják el, és ez alapján állapítják meg a felelősséget. Vagyis, ha a sípályán kárt okozunk valakinek, első kérdésként az fog felmerülni, vajon betartottuk-e ezeket a szabályokat. Amennyiben nem, akkor a vonatkozó polgári, illetve büntetőjogi törvényeknek megfelelően ítélkeznek majd felettünk. Például gondatlan testi sértés, segítségnyújtás elmulasztása vagy kiskorú veszélyeztetése miatt.

hol lehet elolvasni a SÍ KRESZ-t?

Az ajánlás elérhető a Nemzetközi Sí Szövetség honlapján angolul, németül és franciául. 10 pont vonatkozik a síelőkre és snowboardosokra, és másik 10 a sífutókra. Az előbbiből van kifejezetten gyerekek számára készült, színes rajzokkal illusztrált, nyomtatásra alkalmas verzió is, különféle formátumokban. A magyar változat több hazai honlapon is olvasható.

A SÍ KRESZ 10 fő szabálya kitér az odafigyelésre, a megfelelő sebességre, a kikerülésre, előzésre, körülnézésre, a megállásra, a gyalogos közlekedésre, a táblák jelentésére, a segítségnyújtásra, az azonosításra.

Európán kívül

Az Egyesült Államokban Európával ellentétben vannak kifejezetten a síelésről és snowboardozásról szóló törvények, amelyek nem csak a sportolók, de a szolgáltatók jogi helyzetét is rendezik. Ráadásul ezek a törvények államonként eltérnek egymástól, ezért indulás előtt mindenképpen érdemes utánaolvasni a rendelkezéseknek.

síbaleset esetén kié a felelősség?

a felelősség megítélése

A felelősség megállapítása esetén a FIS 10 pontjából leggyakrabban a 3-as és 4-es betartását szokták vizsgálni. Az előbbi arról szól, hogy két síelő közül mindig a felülről érkezőé a felelősség. Az utóbbi pedig arról, hogy előzésnél, kerülésnél mindig kellő távolságot kell tartani - akár a másik fél váratlan manővere esetén is.

Ausztriában született már olyan bírósági ítélet, amely kimondta: az elöl haladó síelő nem köteles hátranézni, amikor irányt vált, feltéve, hogy lefelé halad. Tehát a lentebb haladó síelő teljes elsőbbséget élvez.

Mindez ismerős lehet annak, aki autót vezet, hiszen a KRESZ-ben is a hátul haladó autó sofőrje a felelős, ezért mindig úgy kell hajtania, hogy az előtte haladó váratlan manővere esetén se ütközzenek össze.

kinek kell bizonyítania a tényállást?

Ha az elöl haladó síelő sérült, neki kell bizonyítania, hogy a balesetet a mögötte haladó okozta. Ugyanakkor szintén Ausztriában van rá bírósági precedens, hogy ettől el lehet tekinteni, ha a felülről érkező felelőssége nyilvánvaló, és elsőre látható.

ketten is lehet hibázni

Egy ilyen eljárás nem feltétlenül azzal végződik, hogy az egyik fél felelőssége mindenképpen megállapításra kerül. Hoztak már olyan ítéletet is, amely mindkét érintetett egyformán elmarasztalta.

speciális eset: amikor az oktató a hibás

Ritka esetben az is előfordulhat, hogy egy kezdő síelő tanulás közben, az oktató felügyelete mellett azért szenved vagy okoz kárt, mert az oktató rosszul végezte a munkáját. Ennek valószínűsége rendkívül kicsi, hiszen a fenti szabályokat éppen az oktatóknak kell a lehető legjobban betartaniuk és a kezdők fejébe vésniük. De ha mégis ilyesmi történik, és az eset bizonyítható, akkor az oktató akár kártérítésre is kötelezhető.

mit tegyünk, ha síbaleset történt?

  • Biztosítsuk a helyszínt! Néhány méterrel a sérült fölött szúrjunk le keresztben egy sílécet vagy síbotot.
  • Ha továbbra is veszélyhelyzet áll fenn, mielőbb szüntessük meg. Ha például a pálya nem belátható részén, vagy a síliftnél estünk el olyan helyen, ahol további baleseteket okozhatunk, akkor mielőbb húzódjunk félre. Ha egyedül nem megy, akkor segítséggel.
  • Ha más (is) sérült, segítsünk neki!
  • Mérjük fel, mekkora a baj és ha szükséges, kérjünk segítséget! Ha személyi sérülés történt, kötelező orvost hívni.
  • Maradjunk a sérült mellett, amíg nem érkezik segítség.
  • Alaposan nézzük meg, nincsenek-e további sérülések, mint amiket elsőre felfedeztünk. Nagyobb eséseknél a gerincsérülés lehetősége is fennáll.
  • Ficam, repedés, törés esetén sérült végtagot úgy kell rögzíteni, hogy ne mozduljon el!
  • Ha hosszú ideig kell várni, ügyeljünk rá, nehogy kihűljünk! A sérültet takarjuk be, és itassuk meleg (de nem forró) teával!
  • Rögzítsük, mi és hogyan történt, felmerül-e valakinek a felelőssége az ügyben.
  • Adjuk meg egymásnak az elérhetőségeinket!
  • Hívjuk fel a biztosítónk ügyeleti telefonszámát, amely a kötvényen szerepel. Adjuk meg a kötvényszámunkat és számoljunk be a történtekről. Ezután tájékoztatást fogunk kapni róla, hogy mi a további teendőnk, illetve milyen ügyekben fog intézkedni a biztosító.

hogyan nyújt segítséget a síbiztosítás baleset esetén?

Az Európai Egészségbiztosítási Kártya birtokában ugyan könnyen mondhatjuk, hogy biztosítva vagyunk külföldön is, ám síbaleset esetén ez aligha állja meg a helyét. Az Európai Egészségbiztosítási Kártya (EEK) elsősorban állami intézménybe intézi a betegszállítást és ott fedezi a kezelés költségeit. Ha a térségben nincs állami kórház - ami a sípályák közelében gyakori -, abban az esetben a biztosításunk fedezi a magánkórházi költségeket, de akkor is csak az igénybevételének helyén érvényes átlagos orvosi díjszabások figyelembevételével téríti azt meg. Egy súlyosabb sérülés esetén akár betegszállításra, helikopteres mentésre is szükség lehet, amit nem fedez az EEK, hasonlóan a Magyarországra történő szállítás költségeiről, vagy éppen a sífelszerelésben bekövetkezett károkról. Ezek pedig akár tízmilliós tételt is elérhetnek, ami biztosítás nélkül egy hétvégi kikapcsolódást könnyen rémálommá változtathat.

Síbiztosítás esetén azonban a síbaleset költségeit nem saját zsebből kell kifizetnünk. A síbiztosítás kiterjed a kutatásra, mentésre, a sürgősségi orvosi ellátásra baleset esetén, betegszállításra, a baleset miatt megsérült sportfelszerelésre. A biztosítás része a jogvédelem és a felelősségbiztosítás is, tehát olyan esetekben is hasznos, ha másnak okoztunk testi sérülést és dologi kárt. A fedezet érintheti a fel nem használt síbérletet, a váratlan megbetegedést, a sportolástól független balesetet, autós utazás esetén a gépjármű asszisztenciát is.

mikor nem fizet a biztosító?

A biztosító jellemzően akkor tagadhatja meg a kár megtérítését, ha gondatlanul, felelőtlenül viselkedtünk. Ilyen eset lehet például az, ha elhagyjuk a kijelölt pályát, ha 0,8 ezreléknél több alkohol van a vérünkben, ha nem vesszük fel a kötelezően előírt sisakot, szándékosan veszélyeztettünk valakit, vagy súlyosan megszegjünk a SÍ KRESZ-t.

milyen előnyöket nyújt a K&H síbiztosítása?

A K&H online, pár perc alatt megköthető síbiztosítása a legkülönbözőbb igényekre is megoldást nyújt. Utazás előtt háromféle csomag közül választhatunk, amelyekhez online kötés esetén gyermek, családi, illetve csoportos kedvezmény is kapcsolódhat. A pár kattintással elérhető széleskörű védelem rövid, minimum három napos utazásokhoz éppúgy ideális, mint a hosszabb kikapcsolódásokhoz.

Válaszd utazásod mellé a K&H síbiztosítást, amit kényelmesen online, pár perc alatt megköthetsz! Tudj meg többet!

K&H utasbiztosítás